.
Dziednieciskie minerālūdeņi un dūņas
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.06.2022 15:00:54
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ZFTK_013 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Farmācija; Sociālā farmācija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Mauriņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Lietišķās farmācijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, zftkrsu[pnkts]lv, +371 67061547 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 16 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Neorganiskā un organiskā ķīmija, Augu un dzīvnieku bioloģija, Latvijas vēsture. | ||||||||
Mērķis: | 1. Iegūt zināšanas par svarīgākajiem dabas dziednieciskajiem faktoriem, to izcelsmi, sastāvu, atrašanās vietām. 2. Izzināt kūrortu rašanās vēsturi, to lomu un nozīmi. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Dziedniecisko kūrortu kopējais raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Dziedniecisko kūrortu klasifikācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Dziednieciskie minerālūdeņi, to raksturojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Latvijas minerālūdeņi, to raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Bārbele – pirmais kūrorts Latvijas teritorijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Baldone – kādreiz ievērojams Latvijas kūrorts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Dziednieciskās dūņas, to raksturojums. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Ķemeri – slavens dūņu un minerālūdeņu kūrorts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Jūrmala – slavenākais Latvijas kūrorts. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Eiropas dziednieciskie kūrorti, to raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Mākslīgie minerālūdeņi, to radīšanas vēsture un nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Mākslīgo minerālūdeņu iestāde Rīgā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Kaukāza un Krimas minerālūdeņi un dūņas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Latvijas mazie kūrorti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Dziedniecisko kūrortu kopējais raksturojums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
2 | Dziedniecisko kūrortu klasifikācija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
3 | Dziednieciskie minerālūdeņi, to raksturojums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Latvijas minerālūdeņi, to raksturojums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Bārbele – pirmais kūrorts Latvijas teritorijā. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
6 | Baldone – kādreiz ievērojams Latvijas kūrorts. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Dziednieciskās dūņas, to raksturojums. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
8 | Ķemeri – slavens dūņu un minerālūdeņu kūrorts. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Jūrmala – slavenākais Latvijas kūrorts. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
10 | Eiropas dziednieciskie kūrorti, to raksturojums. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
11 | Mākslīgie minerālūdeņi, to radīšanas vēsture un nozīme. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Mākslīgo minerālūdeņu iestāde Rīgā. | Nodarbības | 0.50 | auditorija | |||||
13 | Kaukāza un Krimas minerālūdeņi un dūņas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Latvijas mazie kūrorti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem patstāvīgi iepazīties ar minerālūdeņu asortimentu aptiekās un ar kosmētikas līdzekļiem, kuros izmanto dziednieciskās dūņas. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Nodarbību apmeklējums. 2. Piedalīšanās diskusijās par aktuālām kurortoloģijas tēmām. 3. Divi elektroniskie testi. Eksāmena vērtējumu veido vidējais vērtējums no abu testu vērtējumiem. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students: 1. Zinās dziedniecisko minerālūdeņu un dūņu veidošanās procesus dabā, to sastāvu un iedarbību uz cilvēka organismu 2. Spēs atpazīt un formulēt minerālūdeņu un dūņu iedarbības veidus un pielietošanas iespējas 3. Iepazīstot kūrortu veidošanās vēsturi, spēs izvērtēt to lomu veselības atgūšanas un saglabāšanas procesos. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students: 1. Pratīs orientēties minerālūdeņu asortimentā, pēc to sastāva ieteikt to lietošanu 2. Pratīs novērtēt dziedniecisko dūņu iedarbību uz cilvēka organismu atkarībā no sastāva un veidošanās procesa 3. Spēs orientēties kūrortu daudzveidībā un vajadzības gadījumā izvēlēties pareizo kūrortu. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā students būs spējīgi novērtēt dabas dziedniecisko faktoru ietekmi uz cilvēka veselību, kā arī dziedniecisko minerālūdeņu un dūņu lomu veselības atgūšanas procesā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Terentjeva L., M.Rozenfelde. Ārstnieciskie minerālūdeņi. – Rīga: Zvaigzne, 1976. - 133 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Terentjeva L., Frīdenberga L. Dabiskā siltumdziedniecība. – Rīga: Zvaigzne, 1986, 71-118, (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Šidlovska V., I.Karpoviča. Latvijas minerālūdeņi un mazie kūrorti. – Materia Medica, 1998, Nr. 9, 4-7; Nr. 10, 5-10; Nr.11,7-9; Nr.12, 4-6. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Šidlovska V. Ārstnieciskās dūņās. – Materia Medica, 1998, Nr.6/7, 12-17; Nr.8, 5-8. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Amy Huang MD, Sophie Seité PhD and Tony Adar MD. The use of balneotherapy in dermatology. Clinics in Dermatology, 2018-05-01, Volume 36, Issue 3, Pages 363-368. | ||||||||
6 | Šidlovska V., I.Karpoviča. Ārstnieciskie minerālūdeņi. – Materia Medica, 2000, janvāris, 20-23; februāris, 19-21; marts, 14-17. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Ārvalstu studentiem/For international students | ||||||||
8 | Amy Huang MD, Sophie Seité PhD and Tony Adar MD. The use of balneotherapy in dermatology. Clinics in Dermatology, 2018-05-01, Volume 36, Issue 3, Pages 363-368. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Mark Groven, Joseph E. Pizzorno. Peat Therapeutics and Balneotherapy. Textbook of Natural Medicine, 45, 371-378. 2021 |