.
Veselības aprūpes, māszinību vēsture un aprūpes filosofija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.01.2019 09:43:23
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_031 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Medicīnas vēsture | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Maija Pozemkovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Pasaules vēsturē, Latvijas vēsturē un dabaszinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Paplašināt vispārējo redzesloku, veicinot zinātnisku domāšanu; saistīt medicīnas attīstību ar zinātnes attīstību citās jomās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Aprūpes filozofija māsu praksē. Loģikas nozīme. Nekaitēšanas princips. Ontoloģija. Taisnīguma princips. Autonomijas princips. Ētikas jautājumi. Konfidencialitāte māsu praksē. Žēlsirdības jēdziens un to izpratne. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ekoloģiska pieeja veselības aprūpes procesā. Vides veidi veselības aprūpē – ekosistēma. Cilvēka attīstības ekoloģija. Dziļā ekoloģija un ekosofija veselības aprūpes procesā. Veselības aprūpes vide vēsturiskā skatījumā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ievads medicīnas vēsturē. Vēsture un vērtības. Medicīna senatnē. Māsas profesijas aizsākumi: pelēkās māsas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
4 | Medicīnas simboli un emblēmas Asklēpija nūja, čūska, čūska apvij spoguli, kauss, Merkūrija zizlis, sniegpārsla, pentagramma, baltie halāti, ātrās palīdzības mašīna, medicīnas dienesta emblēmas, ārsti senatnē, Hipokrāta zvērests. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Rīgas Stradiņa universitātes attīstības vēsture: eksponātu un vēsturisko dokumentu analīze. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
6 | Vēsturisko dokumentu savākšana, apstrāde, analīze un pielietošana praksē. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
7 | Māsu darbība Latvijas teritorijā 18.-19.gs. Sarkanā Krusta organizācija. Priestera Vincenta de Paulo žēlsirdīgās māsas apvienība: māsu pienākumi un darbība. Starptautiskais Sarkanais Krusts: mērķi un uzdevumi. Māsu profesija Krievijas Sarkanā Krusta darbības laikā: žēlsirdīgās māsas un diakonisu māsas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Māsu darbība Latvijas teritorijā 20.gs. Žēlsirdīgo māsu darbība Latvijas Sarkanā Krusta pastāvēšanas laikā (1918-1940). Māsu darbība padomju laikos (1940-1991). Māsu profesijas reorganizācija valsts neatkarības atgūšanas laikā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Māsu pienākumu un darbības loka apskats vēsturiskā skatījumā. Aprūpes filozofijas izpausme un izpratne māsu profesijas attīstībā. Māsu pienākumu un darbības analīze: pelēkās māsas, priestera Vincenta de Paulo apvienības žēlsirdīgās māsas, Krievijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, diakonisu māsas, Latvijas Sarkanā Krusta žēlsirdīgās māsas, māsu profesija padomju laikos, māsu profesija mūsdienās. | Nodarbības | 6.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Veicot pētniecisko darbu, kura saistīta ar medicīnas simboliem un emblēmām, studentiem būs attīstīta spēja veikt analītisko pārskatu par veselības aprūpes vēsturi un aprūpes filozofiju un saistību ar mūsdienīgām pārmaiņām veselības aprūpē. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju apmeklēšana (80%); piedalīšanās nodarbībās (100%); patstāvīgais darbs (100%); Eksāmens (eksāmena saturs: medicīnas simboli un emblēmas, medicīna senatnē, Sarkanā Krusta organizācijas darbība, māsu profesija 18.-19.gs, māsu profesijas attīstība 20.gs., māsu profesionāla attīstība mūsdienās, aprūpes filozofija). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju priekšmeta apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas medicīnas vēsturē un māsu profesionālā attīstībā, identificēs medicīnas attīstību ar māsas profesionālo attīstību. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti izskaidros un interpretēs atklājuma nozīmi medicīnas vēsturē. | ||||||||
Kompetences: | Formulēt un analītiski aprakstīt informāciju vēsturiskā skatījumā, problēmas un risinājumus savā profesijā, tos izskaidrot un argumentēti diskutēt par tiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Arons K. Medicīnas vēsture: senie laiki. – R., 1993. – 80 lpp. | ||||||||
2 | Derums V. Baltijas sencilvēku slimības un tautas dziedniecība. – R., 1988. – 223 lpp. | ||||||||
3 | Vīksna A. Dodot gaismu sadegu. – R., 1983. – 199 lpp. | ||||||||
4 | RSU bibliotēkas resursi: | ||||||||
5 | Latvijas medicīnas jubilejas. - Rīga, Paula Stradiņa Medicīnas vēstures muzejs, 2010. -28 lpp. Šifrs: 61(474.3)(09)/ L 80 | ||||||||
6 | Odiņa O. Māsu profesijas attīstības vēsture (18.-20. gs), Promocijas darbs, RSU, 2013 | ||||||||
7 | Fokina, O. Priestera Vincenta de Paula žēlsirdīgo māsu apvienības darbība Latgalē (1789-1864). Rīga : RSU, 2016. 98 lpp. | ||||||||
8 | Šifrs: 614.253.5(474.38)(091)/ F 18 | ||||||||
9 | Purēns, V. Ētika : mācību grāmata. Rīga : RaKa, 2016. 165 lpp. | ||||||||
10 | Šifrs: 17(075.3)/ P 54 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Donahue P. Nursing. The Finest Art: An Illustrated History. – Toronto - Mosby, 1996. – 560 p. | ||||||||
2 | Nagobads V., Vīksna A. Latvijas Sarkanais Krusts. Rīga, 2003. 7.–9, 16.–17, 20. lpp. | ||||||||
3 | Donahue P. Nursing. The Finest Art: An Illustrated History. – Toronto - Mosby, 1996. – 560 p. | ||||||||
4 | RSU bibliotēkas resursi: | ||||||||
5 | Vīksna A. Latvijas Universitātes Medicīnas fakultāte, 1919-1950.- [Rīga], 2011.- 499.lpp. Šifrs: 61:378.4.096(474.3)(091)/ V 39 | ||||||||
6 | Ventspils novada medicīnas vēsture. - Rīga, 2011. - 543 lpp. Šifrs: 61(474.323)(091)/ V 45 | ||||||||
7 | Сорокина, Т. С. История медицины, [учебник для студентов высших медицинских учебных заведений]. Москва: Академия, 2008. 560 c. | ||||||||
8 | Šifrs: 61(091)(07)/ С 65 | ||||||||
9 | Kukaine, J. Daiļās mātes : sieviete, ķermenis, subjektivitāte. Rīga : Neputns, 2016. 238 lpp. | ||||||||
10 | Šifrs: 305-055.2/ K 25 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.frauenwissen.at/beginen.phpDossey, B.M., Keegan, L., Guzzetta, C.E. Holistic Nursing. A handbook for Practice (3rd Ed.) An Aspen Publication, Inc. Gaithersburg, Maryland., 2000. | ||||||||
2 | Melecis, V. Ekoloģija. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds., 20011. | ||||||||
3 | Pojman, L.P. Environmental ethics Reading in Theory and Application. United States Militar Academy. USA Wadsworth/Thomson Learning 10 Davis Drive, Belmont, CA., 2005. | ||||||||
4 | Mutvārdu vēsture un dzīvesstāsti : vadlīnijas intervētājiem un atmiņu rakstītājiem. Rīga : LU Filozofijas un socioloģijas institūts, 2014. 163 lpp. | ||||||||
5 | Šifrs: 303.686/ M 90 | ||||||||
6 | Poļaks, R. Tiesības uz nāvi : eitanāzijas krimināltiesiskie, medicīniskie un ētiskie aspekti. Rīga : Tiesu namu aģentūra, 2016. 399 lpp. | ||||||||
7 | Šifrs: 343.614/ P 67 |