.
Individuālā supervīzija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:03.05.2022 08:53:32
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | VPUPK_252 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Pedagoģija | Mērķauditorija: | Pedagoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Baiba Pumpiņa | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Veselības psiholoģijas un pedagoģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, J. Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 6 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Supervizora profesionālā darbība. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt zināšanas, prasmes un kompetenci individuālās supervīzijas procesa vadīšanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Individuālās supervīzijas funkcijas. Cikliskais modelis individuālajā supervīzijā (vienošanās, fokuss, telpa, tilts, pārskats). Supervīzijas līguma noslēgšana (supervīzijas ilgums, sesiju skaits, vienošanās nosacījumi, atbildība, konfidencialitāte, sadarbības principi un citi administratīvi jautājumi). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Supervīzijas procesa specifika individuālajā supervīzijā. Eksperimentālā mācīšanās un refleksija supervīzijā. Reflektīvā apļa modelis supervīzijā. Modeļa attīstība. Reflektīvā apļa modelis individuālā mācību supervīzijā. Atbilstošas intervences, izmantojot reflektīvā apļa modeli individuālā supervīzijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Divas savstarpēji saistītas sistēmas individuālā supervīzijā: konsultatīvā sistēma un supervīzijas sistēma. Fokusa punkti supervīzijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Fokuss uz 1. sistēmas analīzi (konsultatīvo sistēmu). 1. sistēmas satura analīze, izmantotās izvērtēšanas stratēģijas un intervences, procesa un attiecību izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Fokuss uz 2. sistēmas analīzi (supervīzijas sistēmu). Fokuss uz plašāku kontekstu. 2. sistēmas satura analīze un psihodinamisko konceptu izmantošana supervīzijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Supervizējamā profesionālās izaugsmes dinamikas un supervīzijas procesa attīstības analīze un novērtējums. Krīzes situācija. Krīzes stadijas, sarežģījumi. Krīzes intervence supervīzijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi nostiprina lekciju materiālu, sistemātiski lasot norādītos avotus. Novada individuālās mācību supervīzijas 3-niekos simulācijas spēles veidā, izmantojot reflektīvā apļa modeli. Veic rakstisku viena gadījuma mācību supervīzijas analīzi, kur maģistrants ir bijis supervizora lomā (analizētā un prezentētā supervīzija ir saskaņota ar supervizējamo) pēc dotajiem kritērijiem un prezentē rezultātus. Izpilda profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Rakstiski analizēt vienu individuālās mācību supervīzijas gadījumu, kur maģistrants ir bijis supervizora lomā pēc dotajiem kritērijiem un prezentēt rezultātus. Rakstiska profesionālās izaugsmes dienasgrāmata. Prasības mācību supervīzijas gadījuma analīzei. Rakstiski analizēt vienu no mācību supervīzijām trijniekos, kur maģistrants ir bijis supervizors (analizētā un prezentētā supervīzija ir saskaņota ar supervīzējamo) pēc dotā plāna: 1) Supervīzijas sākotnējais mērķis/jautājums 2) Supervīzijas centrālais jautājums, kas tiek risināts 3) Kuram fokusa punktam atbilst supervīzijas mērķis un/vai jautājums (pamatot, kas par to liecina) 4) Īss supervīzijas procesa apraksts (galvenie pagrieziena punkti) 5) Analizēt, vai izvēlēts/i atbilstošs/i fokusa punkts/i supervīzijā 6) Vai ir un kāda ir mana kā supervīzora kontrtransference 7) Analizēt, vai tika sasniegts supervīzijas mērķis/ atbildēts uz supervīzijas jautājumu (pamatot, kāpēc uzskata, ka tika/netika sasniegts) 8) Kāds ir supervīzijas (reālais) rezultāts 9) Supervīzijā realizētā/ās supervīzijas funkcija/as (pamatot, kas par to liecina) | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Analizējot mācību supervīzijas, studējošais teorētiski izskaidro individuālās supervīzijas funkcijas, individuālās supervīzijas procesa priekšnoteikumus un veidojošos faktorus, dažādu supervīzijas fokusa punktu nepieciešamību dažādas profesionālajās vidēs. Raksturo un apraksta reflektīvā apļa modeļa un psihodinamisko konceptu izmantošanu individuālā supervīzijā, supervīzijas plānošanas un rezultātu novērtēšanas iespējas. | ||||||||
Prasmes: | Individuālās mācību supervīzijās, kas novadītas simulācijas spēles veidā, studējošais izmanto reflektīvā apļa modeli un tam atbilstošas intervences. Gadījuma analīzēs nosaka supervīzijas funkcijas, fokusa punktus un novērtē supervīzijas procesa dinamiku un rezultātus. Noformē dokumentāciju, kas saistīta ar mācību supervīzijas procesa un rezultātu apkopojumu. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais veic individuālās supervīzijas procesu gadījumu analīzes, organizē un vada mācību supervīzijas simulācijas spēles veidā, atbilstoši gadījumu analīzē aprakstītā supervizējamā vajadzībām un profesionālās vides specifikai. Veicot mācību supervīziju, ievēro profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus. Mācību supervīzijas laikā un, analizējot mācību supervīzijas, atpazīst savus profesionālos ierobežojumus un iespējas. Veic profesionālās izaugsmes dienasgrāmatu. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Acu kontakts konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
2 | Apkopošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
3 | Atgriezeniskā saite | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
4 | Atslēgas vārdu dzirdēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
5 | Balss un runas kvalitāšu pielietošana konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
6 | Es/Citi apgalvojumu pamanīšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
7 | Fokusēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
8 | Iedrošināšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
9 | Jautājumu uzdošana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
10 | Parafrāze | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
11 | Profesionālā pašrefleksija konsultēšanā | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
12 | Sesijas/konsultācijas strukturēšana | B2 - Vidējs līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Individuālā supervīzija. (2017). No K. Mārtinsone, S. Mihailova (sast.) Rakstu krājuma Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse (65.-76. lpp). Rīga, RSU | ||||||||
2 | Supervīzija: Teorija. Pētījumi. Prakse. Rakstu krājums. (2017). K. Mārtinsone, S. Mihailova (sast.) Rīga, RSU | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Aasheim, L.L. (2012). Practical clinical supervision for counselors: an experiential guide. New York: Springer | ||||||||
2 | Driscoll, J. (2007). Practising clinical supervision: a reflective approach for healthcare professionals. Edinburgh: Elsevier. | ||||||||
3 | Apine, E. (projekta vadītāja). (2007). Supervīzija sociālajā darbā. Supervizora rokasgrāmata. Rīga: Latvijas Universitāte. | ||||||||
4 | Bernard, J.M. (2014). Fundamentals of clinical supervision. Harlow: Pearson. | ||||||||
5 | Carroll, M. (2014). Effective supervision for the helping professions. Thousand Oaks, CA: SAGE | ||||||||
6 | Thomas, F.N. (2013). Solution-focused supervision: a resource-oriented approach to developing clinical expertise. New York: Springer. | ||||||||
7 | Hawkins P., Shohet R. (2020) Supervision in the helping Professions. An idividual, group and organizational approach. Open University Press: Buckingham, Philadelphia. | ||||||||
8 | Kulbergs, J. (2001). Dinamiskā psihiatrija. Jumava | ||||||||
9 | Kulbergs, J. (1998). Krīze un attīstība. PLA | ||||||||
10 | Hawkins, Peter. (2020). Supervision in the Helping Professions. 5th edition. New York : Open University Press. |