Pārlekt uz galveno saturu

Vides veselība I

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.09.2021 10:16:09
Par studiju kursu
Kursa kods:AUVMK_004LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Darja Kaļužnaja
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Aroda un vides medicīnas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, avmkatrsu[pnkts]lv, +371 67060816
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)2Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas4
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas28
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, fizioloģijā.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir apgūt vides veselības teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par gaisa vides nozīmi, piesārņojumu, nelabvēlīgiem un kaitīgiem faktoriem, to ietekmi uz veselību, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Globālās vides veselības problēmas Latvijā un pasaulē. Vides medicīna kā zinātnes nozare. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Vides slimības.Lekcijas1.00auditorija
2Vides veselības metodoloģija un novērtēšanas principi. Biomonitorings, t.sk. urīna un asins analīzes.Lekcijas1.00auditorija
3Vides riska faktoru novērtēšanas metodes. Iekštelpu gaisa piesārņojuma problēma. Slimo ēku sindroms.Lekcijas1.00auditorija
4Vides fizikālais piesārņojums. Jonizējošais starojums, tā ietekme uz cilvēka organismu. Japānas atombombardēšanas un Černobiļas avārijas pieredze.Lekcijas1.00auditorija
5Atmosfēras spiediens. Mikroklimats. Gaisa temperatūra, tās noteikšanas metodes. Siltumradiācija. Gaisa mitrums, tā rādītāji. Gaisa kustība. Anemometrija. Gaisa fizikālo īpašību ietekme uz cilvēka organismu. Siltumapmaiņa starp organismu un vidi. Praktiskie darbi. Atmosfēras spiediena un mikroklimata rādītāju analīze. Vēja rozes konstruēšana un analīze.Nodarbības1.00laboratorija
6Gaisa ķīmiskais un bioloģiskais piesārņojums. Piesārņojuma ietekme uz veselību. Ogļskābā gāze kā telpas gaisa tīrības rādītājs. Gaisa apmaiņa telpās. Infiltrācija. Mākslīgā ventilācija. Praktiskie darbi. Ogļskābās gāzes koncentrācijas noteikšana telpas gaisā dinamikā. Gaisa kuba aprēķināšana. Gaisa apmaiņas biežuma noteikšana. Situācijas uzdevumi par iekštelpu gaisa kvalitāti.Nodarbības1.00laboratorija
7Saules radiācija. Gaisma. Apgaismojums. Apgaismojuma rādītāji. Praktiskie darbi. Telpas dabīgā vispārīgā apgaismojuma novērtēšana. Vietējā apgaismojuma rādītāju aprēķināšana. Logu stiklu absorbcijas noteikšana. Mākslīgā apgaismojuma mērīšana.Nodarbības1.00laboratorija
8Seminārs par gaisa vides fizikālajiem faktoriem (vides troksnis, vibrācija, nejonizējošais, jonizējošais starojums). Studentu prezentācijas, diskusija. Ieskaite.Nodarbības1.00laboratorija
9Gaisa piesārņojums, emisiju noteikšana apkārtējā vidē saistībā ar emisiju avotiem.Nodarbības1.00laboratorija
10Gaisa paraugu ņemšanas metodes vides analīzēm. Galvenie principi un aparatūra.Nodarbības1.00laboratorija
11Biežāk lietotās analītiskās metodes vides piesārņojuma novērtēšanā, to pamatprincipi.Nodarbības1.00laboratorija
12Datu statistiskais novērtējums un prasības vides piesārņojuma analīzēm, mērījumu validitāte.Nodarbības1.00laboratorija
13Gaisa ķīmiskais piesārņojums – iedalījums, monitorings, novērtēšana.Lekcijas1.00auditorija
14Gaisa ķīmiskais piesārņojums – analīzes metodes, koncentrāciju aprēķini.Lekcijas1.00auditorija
15Darba drošība laboratorijas darbu izstrādē. Praktisko uzdevumu aprēķini.Nodarbības1.00laboratorija
17Pārbaudes darba par iepriekšējā gadā apgūtām tēmām par gaisa piesārņotāju novērtēšanas principiem un metodēm apspriede. Fotometriskās novērtēšanas metodes – laboratorijas darbs ar protokolu.Nodarbības1.00laboratorija
18Fotometriskās novērtēšanas metodes – darbs laboratorijā.Nodarbības1.00laboratorija
19Atomabsorcijas metodes (liesma, grafīta kivete) – metālu noteikšana, darbs ar analīžu izdrukām.Nodarbības1.00laboratorija
20Hromatogrāfiskās metodes – gaistošo organisko piesārņotāju noteikšanas iespējas. Biomonitorings. Iekštelpu gaisa kvalitātes indekss.Nodarbības1.00laboratorija
21Gāzu hromatogrāfiskā analīze – gaistošo organisko savienojumu koncentrāciju aprēķini, darbs ar analīžu izdrukām.Nodarbības1.00laboratorija
22Referāti par gaisa ķīmiskajiem piesārņotājiem.Nodarbības1.00laboratorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Paplašināta papildus zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no studiju apmācības materiāliem, no prezentācijām, diskusijām par studentu izstrādātajiem problēmreferātiem un pētnieciskajiem darbiem. Problēmreferātu izstrādāšana un prezentēšana. Studiju semestra beigās (1. studiju gadā - pavasara semestris un 2. studiju gadā – rudens semestris) studiju kursa novērtējuma anketu aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Praktisko darbu laikā notiek arī teorētisko zināšanu pārbaudes, situācijas uzdevumu risināšana, diskusijas par tiem un kursa nobeigumā – eksāmens. Studentu zināšanas tiek vērtētas ņemot vērā katra studenta aktivitāti un darba kvalitāti visa studiju kursa laikā: • piedalīšanās un aktivitāte praktisko nodarbību darbā, diskusijās (10%); • praktisko darba protokolu (t.sk. situāciju uzdevumu) aizpildīšanas kvalitāte (30%); • patstāvīgā darba satura un prezentācijas kvalitāte (30%); • teorētisko zināšanu par vides veselības jautājumiem pārbaude eksāmenā (30%). Pārbaudes metode: kumulatīvais eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj: • raksturot vides veselības nozīmi, principus, virzienus, uzdevumus; • raksturot iekštelpu gaisa mikroklimata parametrus, iekštelpu CO2 līmeni kā gaisa kvalitātes rādītāju, ventilācijas veidus un ventilācijas efektivitātes novērtēšanas paņēmienus, apgaismojuma rādītājus; • nosaukt mikroklimata, iekštelpu CO2 līmeņa, gaisa kuba, apgaismojuma rādītāju līmeņus, kas ir noteikti likumdošanā vai rekomendēti vadlīnijās; • nosaukt gaisa fizikālos vides faktorus, to avotus, piemērus apkārtējā vidē, iespējamo ietekmi uz cilvēka veselību; • nosaukt cilvēka organisma termoregulācijas mehānismus atkarībā no vides apstākļiem; • nosaukt vides veselības politikas pamatprincipus un to nozīmi ķīmiskā piesārņojuma samazināšanā; • raksturot gaisu kā vides ekoloģisko sastāvdaļu, nosaukt piesārņojuma un preventīvo pasākumu piemērus piesārņojuma mazināšanā; • raksturot analītiskās metodes gaisa ķīmiskā piesārņojuma noteikšanai; • atsaukties uz Latvijas un Eiropas Savienības vides gaisa kvalitātes standartiem un vadlīnijām atbilstoši nodarbībās apgūstamajām tēmām.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā students iegūs prasmes: • patstāvīgi, kritiski analizēt, pielietot ekoloģisku argumentāciju sava viedokļa pamatošanai un novērtēt vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozari cilvēka veselības saglabāšanā un nostiprināšanā; • noteikt un novērtēt mikroklimata, CO2 līmeņa, ventilācijas efektivitātes, dabiskā un mākslīgā apgaismojuma rādītājus, sniegt ieteikumus apstākļu uzlabošanai; • noteikt galvenos cilvēka organisma termoregulācijas mehānismus atkarībā no vides apstākļiem; • praktiski darboties ar analītiskajām iekārtām un veikt analītiskos aprēķinus ķīmisko vielu noteikšanā gaisa vidē; • izvērtēt vides politikas pasākumus un tos ieviest sabiedrības veselības uzlabošanai; • prezentēt savu viedokli par vides gaisa fizikālā un ķīmiskā piesārņojuma problēmām Latvijā un pasaulē.
Kompetences:Iegūtā kompetence ļauj: • saskatīt cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem; • pielietot argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas; • izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību; • uzņemties atbildību un demonstrēt vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses; • pielietot zināšanas un prasmes vides veselības problēmu risināšanā savā profesionālajā darbībā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vides veselība. - RSU, 2008. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Iekštelpu gaisa fizikālās īpašības un ventilācijas efektivitāte (1.-6. avoti): 1. HEVAC Humidity Group. Humidity and its Impact on Human Comfort and Wellbeing in Occupied Buildings. 2016.
22. Barry S.L. et al. Occupational and Environmental Health: Recognizing and Preventing Disease and Injury. 2011
33. Nadvorniy M. et al. General Hygiene & Environmental Health. 2005.
44. Operating Room Design Manual. Kamal M. Room Ventilation Systems. 2012
55. CO2 ASHRAE Standard 62.1-2013
66. Prill R. Why Measure Carbon Dioxide Inside Buildings?
7Gaisa ķīmisko rādītāju novērtēšana (7.-11. avoti): 7. Ministru Kabinets. 17.11.2009. Noteikumi par gaisa kvalitāti: MK noteikumi Nr. 1290. Latvijas Vēstnesis. 182.
88. VARAM. Normatīvā akta projekts. Gaisu piesārņojošo vielu emisiju samazināšanas rīcības plāns 2019. - 2030. gadam.
99. IPCC ziņojumi par klimata pārmaiņām: AR6 Climate Change 2021: The Physical Science Basis.
1010. Evolution of WHO air quality guidelines: past, present and future (2017).
1111. Methods for sampling and analysis of chemical pollutants in indoor air: supplementary publication to the screening tool for assessment of health risks from combined exposure to multiple chemicals in indoor air (2020).
Citi informācijas avoti
1Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas mājas lapa
2Veselības ministrijas mājas lapa
3Pasaules Veselības organizācijas mājas lapa
4Klimata pārmaiņu starpvaldību padome