Pārlekt uz galveno saturu

Vides veselība II

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.12.2022 10:32:38
Par studiju kursu
Kursa kods:AUVMK_005LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Darja Kaļužnaja
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Aroda un vides medicīnas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, avmkatrsu[pnkts]lv, +371 67060816
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, fizioloģijā.
Mērķis:
Studentam apgūt vides veselības teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par ūdens, pārtikas un augsnes (atkritumu apsaimniekošanu) piesārņojumu; apdzīvotu vietu plānošanu, apbūvi, piesārņojumu un dzīvojamo ēku higiēniskiem pamatprincipiem; bērnu augšanas un attīstības vides nelabvēlīgiem, kaitīgiem faktoriem, to ietekmi uz veselību, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli un preventīvu aizsardzību pret tiem; kā arī izglītības un sabiedrisko iestāžu higiēnas prasībām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ūdens loma cilvēka dzīvē. Ūdens resursi, piesārņojums. Ūdenstilpņu un ūdensgūtņu aizsardzības pasākumi.Lekcijas1.00auditorija
2Uztura piesārņojums, ietekme uz veselību. Pārtikas piedevas un ĢMO saturoši pārtikas produkti. Lietošanas drošums un marķēšana.Lekcijas1.00auditorija
3Apdzīvoto vietu plānojums, apbūve, piesārņojums un aizsardzība. Dzīvojamo ēku higiēniskie pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
4Ārstniecisko iestāžu vide kā slimnieku ārstnieciskais faktors. Veselības aprūpes iestāžu vides veselība.Lekcijas1.00auditorija
5Dzeramā ūdens organoleptiskie, ķīmiskie un bakterioloģiskie rādītāji, to noteikšanas metodes. Dzeramā ūdens ieguves tehnoloģijas, apgāde, kvalitāte.Nodarbības1.00laboratorija
6Notekūdens attīrīšanas process – mācību ekskursija.Nodarbības1.00mācību izbraukums
7Pārtikas drošība un kvalitāte: pārtikas produktu analīze un saindēšanās ar uzturu.Nodarbības1.00laboratorija
8Atkritumu apsaimniekošana, pasākumi vides piesārņotāju neitralizēšanā – mācību ekskursija.Nodarbības1.00mācību izbraukums
9Bērnu un pusaudžu augšanas un attīstības vide. Bērnu un pusaudžu attīstības īpatnības, vides drošība. Mugurkaula deformācijas, tuvredzības un plakanās pēdas profilakse bērnu un pusaudžu vidū.Nodarbības1.00laboratorija
10Seminārs par cilvēka dzīves vides higiēniskajām prasībām (apdzīvotas vietas, dzīvojamās ēkas, sabiedriskās un izglītības iestādes) – studentu ziņojumi par patstāvīgi veiktajiem objektu apsekojumiem.Nodarbības1.00laboratorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Paplašināta papildus zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no e-studiju apmācības materiāliem, no prezentācijām, nozarē būtiskiem likumdošanas aktiem, diskusijām par studentu sagatavoto informāciju par nodarbību tēmām un studentu apsekotajiem objektiem. Studiju semestra beigās - studiju kursa novērtējuma anketu aizpildīšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Studentu zināšanas tiek vērtētas ņemot vērā katra studenta aktivitāti un darba kvalitāti visa studiju kursa laikā: • piedalīšanās un aktivitāte praktisko un izbraukuma nodarbību darbā, diskusijās (10%); • praktisko darbu protokolu (t.sk. situāciju uzdevumu) aizpildīšanas kvalitāte (30%); • patstāvīgā darba satura un prezentācijas kvalitāte (30%); • teorētisko zināšanu par vides veselības jautājumiem pārbaude eksāmenā (30%). Pārbaudes metode: kumulatīvais eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:• Nosauc un apraksta dzeramā ūdens kvalitātes rādītājus, salīdzina dzeramā ūdens paraugu analīžu rezultātus ar robežvērtībām atbilstoši Ministru kabineta noteikumiem. • Nosauc ūdens piesārņojuma gadījumu piemērus, raksturo piesārņojuma izraisītājfaktoru, avotus, ietekmi uz vidi, ietekmi uz cilvēka veselību, apraksta preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā; • Raksturo pārtikas produktu kvalitāti, epidemioloģisko un toksisko nozīmi; nosauc piesārņojuma piemērus par katru no pārtikas produktu grupām, apraksta posmus (no “lauka līdz galdam”), kuros var notikt piesārņojums; apraksta pārtikas produktu piesārņojuma ietekmi uz cilvēka veselību un iespējamos preventīvos pasākumus piesārņojuma mazināšanā; • Nosauc pārtikas piedevu funkcionālās grupas, to lietošanas mērķus, raksturo lietošanas priekšrocības un riskus; apraksta drošuma izvērtēšanas kārtību un marķēšanas prasības. • Raksturo ģenētiski modificēto organismu iegūšanas mērķus un problēmas, ieguvumus un riskus; apraksta riska novērtējuma kārtību Eiropas Savienībā un ĢMO saturošu produktu marķēšanas prasības. • Nosauc jaunās pārtikas produktus un to izmantošanas kārtību Latvijā un Eiropas Savienībā. • Nosauc atkritumu veidus, apraksta to apsaimniekošanas, šķirošanas, pārstrādes un apglabāšanas procesus; • Raksturo veselības aprūpes iestāžu atkritumus; • Nosauc prasības apdzīvotu vietu plānošanā, apbūvē, labiekārtošanā; • Nosauc prasības dzīvojamo ēku, publisko, veselības aprūpes, izglītības iestāžu plānošanā, labiekārtošanā, ekspluatācijā; • Apraksta bērnu un pusaudžu augšanas un attīstības vides faktorus, nosauc iespējamos veselības veicināšanas pasākumus atbilstoši vides riska faktoriem.
Prasmes:• Izmantojot laboratorijas mēriekārtas, nosaka un novērtē dzeramā ūdens un pārtikas produktu kvalitāti un piesārņojumu, kā arī sniedz slēdzienu par ūdens parauga un pārtikas produkta drošību; • Patstāvīgi, kritiski un argumentēti analizē saindēšanās gadījumus ar uzturu un pieņem lēmumu par tālāko rīcību situācijas noskaidrošanai un bīstamības novēršanai; • Atklāj un izvērtē bērnu un pusaudžu veselībai, augšanai un attīstībai nelabvēlīgos vides riska faktorus, sagatavojot preventīvo pasākumu plānu, risku novēršanai vai samazināšanai; • Vadoties pēc Latvijā, Eiropas Savienībā un pasaulē esošām vadlīnijām/rekomendācijām, novērtē bērnu un pusaudžu vides priekšmetu (mācību grāmatas, rotaļlietas u.c.) drošību un atbilstību prasībām, kā arī pieņem lēmumu par šo priekšmetu drošību un atbilstību, kā arī sniedz ieteikumus situācijas novēršanai un uzlabošanai; • Balstoties uz likumdošanas un rekomendāciju prasībām, apseko un novērtē dažādus apkārtējās vides objektus (dzīvojamās ēkas, veselības aprūpes, izglītības iestādes, sabiedriskās iestādes, potenciāli piesārņojošus vides objektus – notekūdeņu attīrīšanas stacija, atkritumu poligons), to higiēniskās prasības un nosaka tajos esošos riska faktorus, kā arī sniedz slēdzienu par situāciju un izstrādā priekšlikumus situācijas uzlabošanai.
Kompetences:• Saskata cilvēka veselības stāvokļa saistību ar apkārtējās vides apstākļiem; • Pielieto argumentācijas, loģikas un retorikas pamatu zināšanas, lai analizētu praktiskas situācijas; • Izstrādā rekomendācijas, pasākumus vides (ūdens, pārtikas, augsnes, apdzīvoto vietu, dzīvojamo, veselības aprūpes, izglītības iestāžu un sabiedrisko ēku) kaitīgo riska faktoru novēršanā vai samazināšanā, nodrošinot cilvēka organisma un vides optimālu mijiedarbību; • Uzņemas atbildību un demonstrē vadīšanas prasmes gadījumos, kad to prasa vides drošības, indivīda vai visas sabiedrības intereses.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vides veselība.- RSU, 2008. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Tee L.Guidotti. The Praeger Handbook of Occupational and Environmental Medicine. Vol 1. 2010.
2Tee L.Guidotti. The Praeger Handbook of Occupational and Environmental Medicine. Vol 2. 2010.
Citi informācijas avoti
1Ministru Kabinets. 18.10.2018. Higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai: MK noteikumi Nr. 631. Latvijas Vēstnesis. 206.
2Ministru Kabinets. 21.01.2019. Prasības kosmētiskā iedeguma pakalpojuma sniegšanai: MK noteikumi Nr. 13. Latvijas Vēstnesis. 14.
3Ministru Kabinets. 31.07.2020. Higiēnas prasības baseina un pirts pakalpojumiem: MK noteikumi Nr. 470. Latvijas Vēstnesis. 146.
4Ministru Kabinets. 23.09.2013. Higiēnas prasības bērnu uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem un izglītības iestādēm, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmu: MK noteikumi Nr. 890. Latvijas Vēstnesis. 185.
5Ministru Kabinets. 07.01.2003. Higiēnas prasības izglītības iestādēm, kas īsteno vispārējās pamatizglītības, vispārējās vidējās izglītības, profesionālās pamatizglītības, arodizglītības vai profesionālās vidējās izglītības programmas: MK noteikumi Nr. 610. Latvijas Vēstnesis. 2.
6Veselības inspekcija. Droši un higiēnas prasībām atbilstoši skaistumkopšanas pakalpojumi. Vadlīnijas skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem. 2018.
7Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija. Labas higiēnas prakses vadlīnijas atklāta tipa ēdināšanas uzņēmumiem. Rīga, 2015