Pārlekt uz galveno saturu

Arodmedicīna un arodslimības vecmātēm

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2023 11:24:04
Par studiju kursu
Kursa kods:AUVMK_023LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Maija Eglīte
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Aroda un vides medicīnas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, avmkatrsu[pnkts]lv, +371 67060816
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, propedeitikā, neiroloģijā un fizioloģijā.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir apgūt arodmedicīnas un arodslimību teorētiskos pamatus un praktiskās metodes par dažādu darba vides riska faktoru ietekmi uz strādājošo veselību, prognozēšanu, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu, kā arī par arodslimību etioloģiju, patoģenēzi, ārstēšanas un rehabilitācijas principiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Arodslimību saraksts. Arodslimību diagnostikas kārtība Latvijā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
2Arodveselība un darba medicīna. Arodslimību saraksts.Lekcijas1.00auditorija
3Telpu gaisa piesārņojums, tā ietekme uz veselību. Slimo ēku sindroms.Nodarbības1.00auditorija
4Arodveselība veselības aprūpes darbiniekiem. Jauniešu un sieviešu organisma īpatnības saistībā ar darbu.Lekcijas1.00auditorija
5Arodveselība veselības aprūpes darbiniekiem.Nodarbības1.00auditorija
6Ergonomiskie darba vides riska faktori veselības aprūpes darbiniekiem. Profilaktiskie pasākumi.Lekcijas1.00auditorija
7Ergonomiskie darba vides riska faktori.Nodarbības2.00auditorija
8Psihosociālie darba vides riska faktori veselības aprūpē nodarbinātiem. Izdegšanas sindroms, posttraumatiskais sindroms.Lekcijas1.00auditorija
9Psihoemocionālo riska faktoru radītas arodslimības.Nodarbības1.00auditorija
10Muskuļu, skeleta, saistaudu sistēmas slimības.Nodarbības1.00auditorija
11Perifērās neiropātijas.Nodarbības1.00auditorija
12Bioloģiskie riska faktori veselības aprūpē. Ķīmiskās vielas kā riska faktori veselības aprūpē.Lekcijas1.00auditorija
13Bioloģiskie riska faktori veselības aprūpē.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Ķīmiskās vielas kā riska faktori veselības aprūpē.Nodarbības1.00auditorija
15Referāta prezentācija.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošais patstāvīgi kursa laikā sagatavo prezentāciju, ko prezentē grupā ar mērķi padziļinātāk izpētīt kādu no kursā apgūstamajām tēmām. Uzdevumi: • Izvēlēties tēmu padziļinātai izpētei un analīzei, izmantojot jaunākos datus un pētījumus pasaulē; • Sagatavot prezentāciju (10 minūtes), prezentēt grupā; • Sagatavoties atbildēt uz jautājumiem un piedalīties diskusijā pēc prezentēšanas.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa laikā students tiek vērtēts pēc sekojošiem kritērijiem: 1. Ir jābūt 100% nodarbību apmeklējumam, lai students varētu tikt pielaists šī kursa eksāmena kārtošanai. 2. Students aktīvi piedalās nodarbībās, veic situāciju uzdevumu un pacientu gadījumu analīzi – 20% no kopējā vērtējuma; 3. Students gatavo kursa laikā vienu patstāvīgu prezentāciju, ko prezentē grupā: 30% no kopējā vērtējuma; 4. Kursa noslēgumā students raksta eksāmenu (rakstiskā formā), izvelkot eksāmena 3 biļešu jautājumus un 1 situāciju uzdevumu: 50% no kopējā vērtējuma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs zināšanas un spēs: • paskaidrot arodmedicīnas nozīmi, principus, virzienus un uzdevumus; • aprakstīt darba vides riska arodfaktoru prognozēšanu, mērīšanas metodes, normēšanas pamatprincipus, izstrādātos un likumdošanā ieviestos normatīvos dokumentus; • formulēt ergonomikas pamatjautājumus, nozīmi, pielietotās metodes dažādās darba vidēs; • īsi aprakstīt preventīvo pasākumu izstrādāšanas veidus un darba vides uzraudzību; • aprakstīt riska arodfaktoru izraisīto arodslimību un no darba atkarīgo slimību etioloģiju, patoģenēzi, terapiju, rehabilitāciju.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs: • patstāvīgi, kritiski analizēt, argumentēt, pamatojot arodmedicīnas kā medicīnas preventīvas nozares lomu darba vidē; • orientēties literatūrā un interneta datu bāzēs, lai atrastu nepieciešamo informāciju par darba vides riska arodfaktoriem un darba ekspertīzes jautājumiem; • veikt dažādu darba vides objektu sanitāri higiēnisko apsekošanu, atklājot cilvēka veselībai nelabvēlīgos un kaitīgos riska arodfaktorus; • sagatavot rekomendācijas, organizēt un vadīt pasākumus arodfaktoru riska novēršanai vai samazināšanai; • pazīt izplatītāko fizikālo, ķīmisko, ergonomisko, bioloģisko, mehānisko darba vides riska faktoru izraisīto arodslimību tipiskās saslimšanas pazīmes un formas, izvēlēties pareizās izmeklēšanas metodes; • pacientiem nozīmēt optimālo terapeitisko un rehabilitācijas kursu.
Kompetences:Iegūtā kompetence ļauj: • novērtēt kaitīgo riska faktoru bīstamības pakāpi uz veselību pacientam, darbiniekam, sabiedrībai un videi; • piedalīties arodveselības komandas darbā, lai risinātu jautājumus par veselību un drošību darbā, lai savlaicīgi atklātu arodslimības sākuma stadijā un palīdzētu risināt darba ekspertīzes jautājumus; • komunicēt ar dažādas kompetences un atšķirīgas pieredzes personām par arodveselības jautājumiem; • pieņemt uz argumentiem balstītus, pārbaudāmus lēmumus attiecībā uz pacientu, visas sabiedrības veselību un apkārtējās vides stāvokli; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus ārstēšanas apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Higiēna. Prof. Z.Lindbergas red., Rīga, 1991. (akceptējams izdevums)
2Eglīte M. Darba medicīna. – Rīga, 2012. (akceptējams izdevums)
3Dundurs, Jānis, Occupational health : occupational hazards / J. Dundurs ; Riga Stradina University. Institute of Occupational and Environmental Health. Riga : [RSU], 1998. 84 p. (akceptējams izdevums)
4Dundurs J. Methodic Directions for Practical Works in Occupational Health. 2001. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Zenc C (ed). Occupational medicine. Mosby, 1988.
2Rom WN. Environmental and occupational medicine. Boston, Little, Brown, 2007
3Timbrell J. Introduction to Toxicology. Glasgow: Taylor & Francis, 2009.
4Pruss-Ustun A, Bos R, Gore F, Bartram J. Safer water, better health: costs, benefits and sustainability of interventions to protect and promote health. World Health Organization, Geneva, 2008.
Citi informācijas avoti
1Pasaules veselības organizācijas un citas arodveselības nozares interneta vietnes.