Pārlekt uz galveno saturu

Arodmedicīna, darba veselība un civilā aizsardzība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.09.2021 08:50:22
Par studiju kursu
Kursa kods:AUVMK_029LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sabiedrības veselība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Žanna Martinsone
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Aroda un vides medicīnas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, avmkatrsu[pnkts]lv, +371 67060816
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā, fizioloģijā, vides veselībā, internā medicīnā, neiroloģijā.
Mērķis:
Kursa mērķis ir apgūt arodmedicīnas, darba veselības un civilās aizsardzības teorētiskos pamatus, kā arī praktiskās metodes par dažādu darba vides riska faktoru ietekmi uz strādājošo veselību, prognozēšanu, identificēšanu, novērtēšanu, kontroli, novēršanu vai samazināšanu un rīcību ārkārtas situācijās.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Praktisko nodarbību un prakses organizēšana, uzdevumi, metodiskie norādījumi. Darba spēju indekss kā līdzeklis strādājošo veselības izvērtēšanā, aptaujas principi un datu vākšana, novērtēšana.Nodarbības1.00laboratorija
2Aroda medicīnas disciplīna un uzdevumi. Ķīmisko vielu izraisītās arodpatoloģijas.Lekcijas1.00auditorija
3P.Stradiņa KUS Aroda un radiācijas medicīnas centrs un tā darbība. Valsts reģistrs arodslimniekiem un Černobiļas AES avārijā cietušām personām. Černobiļas AES avārijas seku likvidētāju veselības problēmas.Nodarbības1.00klīniskā bāze
4Jauniešu un sieviešu darba īpatnības. Aroda faktoru iedarbība uz reproduktīvo funkciju. Aroda onkoloģiskās slimības.Lekcijas1.00auditorija
5Ķīmisko vielu un produktu klasifikācijas un marķēšanas principi. REACH principi. DDL sastādīšana.Nodarbības1.00laboratorija
6Aroda veselība un darba higiēna. Likumdošana darba aizsardzībā. Darba vides iekšējā uzraudzība.Lekcijas1.00auditorija
7Darba vides ergonomiskie riska faktori. Darbs ar datoru, tā ietekme uz nodarbināto veselību.Lekcijas1.00auditorija
8Darba vides riska faktoru novērtējums uzņēmumā.Nodarbības1.00laboratorija
9Toksikoloģijas un ekotoksikoloģijas loma darba un vides veselībā.Lekcijas1.00auditorija
10Trokšņa un vibrācijas novērtējums darba vidē.Nodarbības1.00laboratorija
11Mehāniskie darba vides riska faktori. Nelaimes gadījumi darbā.Lekcijas1.00auditorija
12Darba vides ķīmisko riska faktoru novērtējums, aizsardzības līdzekļi. REACH principi.Lekcijas1.00auditorija
13Darba vides fizikālais piesārņojums. Tā iedarbība uz strādājošajiem.Lekcijas1.00auditorija
14Civilā aizsardzība un tās vispārējie uzdevumi. Valstī iespējamās katastrofas un to sekas, terorisms un tā izpausmes. Vispārējās prasības rīcībai ārkārtas situācijās. Civilās aizsardzības sistēmas organizācija valstī kopumā un dažādās institūcijās. Indivīda uzdevumi, tiesības un pienākumi civilajā aizsardzībā. Paaugstinātas bīstamības objekti un tiem specifiskās prasības.Lekcijas1.00auditorija
15Civilās trauksmes un apziņošanas sistēmas – valstī kopumā un konkrētās struktūrvienībās. Indivīda rīcība, izdzirdot trauksmes signālu. Iespējamie individuālās aizsardzības līdzekļi katastrofu gadījumā, ņemot vērā notikušo katastrofu raksturu.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgais darbs – projekta veidošana darba veselības uzlabošanai.
Vērtēšanas kritēriji:
Testi kursa laikā, patstāvīgais darbs – projekta veidošana darba veselības uzlabošanai; eksāmens.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais iegūs pamatzināšanas arodveselībā, arodmedicīnā, civilā aizsardzībā un spēs: • atpazīt arodslimības, ar darbu saistītās slimības; • uzskaitīt darba vides riska faktorus – fizikālos riska faktorus, ķīmiskos riska faktorus, bioloģiskos riska faktorus, ergonomiskos riska faktorus, psihosociālos un organizatoriskos riska faktorus; • atpazīt bīstamo ķīmisko vielu marķēšanas zīmes; • atstāstīt svarīgākos toksikometrijas rādītājus un to lomu higiēnisko normatīvu pamatojumā; • definēt, kas ir Ergonomika, spēs nosaukt ergonomikas veidus, galvenās problēmas, ko risina ergonomika; • paskaidrot arodslimību diagnosticēšanas kārtību Latvijā; • aprakstīt kārtību, kādā tiek veiktas obligātās veselības pārbaudes Latvijā; • izklāstīt preventīvos pasākumus veselības riska novēršanai, strādājošo veselības uzlabošanai un arodslimību profilaksei; • paskaidrot galvenos civilās aizsardzības uzdevumus, individuālos pienākumus un raksturot bīstamās situācijas, rīcības un preventīvos pasākumus.
Prasmes:Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • piemērot darba aizsardzības svarīgākos normatīvos aktus; • sistematizēt galvenos darba aizsardzības principus; • ieteikt individuālās aizsardzības līdzekļus strādājošajiem; • kritiski analizēt darba vides riska faktorus un tos novērtēt; • izmērīt trokšņa līmeni vidē, izmērīt apgaismojumu darba vidē, izmērīt mikroklimata rādītājus vidē, noteikt vibrāciju vidē, noteikt elektromagnētiskos laukus darba vidē; • piemērot civilās aizsardzības galvenās prasības, risinot bīstamo situāciju jautājumus.
Kompetences:Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais spēs: • novērtēt izmaiņas cilvēka organismā saistībā ar dažādu darba vides riska faktoru iedarbību uz cilvēka organismu; • novērtēt cilvēka atbilstību darbam dažādu riska faktoru ietekmē; • klasificēt bīstamās ķīmiskās vielas; • risināt jautājumus par veselību un drošību darbā; • pielietot darba aizsardzības svarīgākos normatīvos aktus un dokumentāciju, saistībā ar arodveselības un arodmedicīnas jautājumiem; • diskutēt arodveselības komandas ietvaros par arodveselības un arodmedicīnas jautājumiem; • novērtēt ārkārtas situācijas un rīkoties atbilstoši situācijai, ņemot vērā civilās aizsardzības pamatprincipus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eglīte M. Darba medicīna. 2. papildinātais izdevums, - Rīga, 2012. – 701 lpp.
Papildu literatūra
1Darba apstākļi un riski Latvijā. - Rīga: LR Labklājības ministrija, 2012.-2013.
2Darba apstākļi un veselība darbā. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 163 lpp.
3Darba drošība. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 278 lpp.
4Darba higiēna. - Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 180 lpp.
5Ergonomika darbā. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 191 lpp.
6Psihosociālā darba vide. – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. – 191 lpp.
7Jayjock M.A., Lynch J.R., Nelson D.I. Risk Assessment Principles for the Industrial Hygiene. - Fairfax: American Industrial Hygiene Association, 2000, - Pp.63-83.
8John P., Tomberlin, Duane Saunders H., Evaluation, Treatment and Prevention of Musculoskeletal Disorders, vol. 1., vol. 2., 3rd ed., The Saunders Group, 1995.
9Kaļķis V., Roja Ž. „Darba vides riska faktori un strādājošo veselības aizsardzība., Rīga, Elpa, 2001., - 510lpp
10Kaļķis V., Darba vides risku novērtēšanas metodes.- Rīga: Latvijas izglītības fonds, 2008. – 242 lpp.
Citi informācijas avoti
1Matheson MC., Benke G., Raven J., et. al. Biological Dust Exposure in the Workplace is a Risk Factor for Hronic Obstructive Pulmonary Disease // Thorax, 2005; 60: 645-651.
2Maynard A.D., Kuempel E.D. Airborne Nanostructured Particles and Occupational Health // J. Nanopart. Res., 2005; 7(6):587- 614.
3Maynard A.D., Pui D.,Y. Nanotechnology and Occupational Health: New Technologies – New Challenges // J. Nanopart. Res., 2007; 9:1-3.
4MacLeod D., MA, MPH, Jacobs Ph, MS, CSP Larson M, MS The Ergonomics Manual, The Saunders Group, Inc., 1990.
5Occupational Medicine. Editor C. Zenc. Third edition. – St. Louis, Baltimore, Boston, Chicago: Mosby Year Book Inc., 1994.- 840 p.