.
Vides zinības un higiēna
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.03.2022 10:16:42
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_034 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselība | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sabīne Grīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas bioloģijā, ķīmijā, anatomijā, fizioloģijā | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir radīt izpratni par dažādiem vides komponentiem, faktoriem, to nozīmi un ietekmi uz indivīda veselību, par higiēnas nozīmi slimību profilaksē un veselības veicināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojums un tā ietekme uz veselību. Ārtelpu gaisa problēmas Latvijā un pasaulē. Fizisko aktivitāšu līmeņu ieteikumi dažādām cilvēku grupām atkarībā no gaisa kvalitātes indeksa pakāpes. Iekštelpu gaisa problēmas, slimo ēku sindroms. Klimatisko un mikroklimatisko apstākļu ietekme uz veselību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Nejonizējošais, jonizējošais starojums. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Gaismas ietekme uz cilvēka veselību. Dabīgās un mākslīgās zilās gaismas avoti, tās ietekme uz bioloģiskajiem ritmiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitāte. Ūdens piesārņojums, tā izraisītās problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bioloģiskie, ķīmiskie faktori un troksnis sporta zālēs un baseinos. Alerģiju izraisītāji. Sporta vides riska faktoru novērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iekštelpu gaisa kvalitāte, ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs. Mikroklimatiskie parametri, to ietekme uz veselību. Mikroklimatisko parametru un ogļskābās gāzes līmeņa mērījumi. Darbs grupās - situācijas uzdevumu risināšana par iekštelpu mikroklimatiskajiem parametriem un ogļskābo gāzi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Dabīgo apgaismojumu noteicošie faktori. Apgaismojuma ietekme uz darbinieku un klientu darbaspējām un labizjūtu. Apgaismojuma normas atkarībā no veicamā darba. Apgaismojuma mērījumi. Grupu darbs - apgaismojuma līmeņu noteikšana, gaismas nozīmes uz dažādām cilvēka darbības sfērām analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Galvenie darba vides riska faktori sporta zālēs. Darbs grupās - sporta vides riska faktoru analīze un to iespējamā ietekme uz sporta speciālistu un klientu veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Studentu patstāvīgo darbu prezentācijas par sporta vides riska faktoru analīzi, iespējamo ietekmi uz sporta speciālistu un apmeklētāju veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas ieteikumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojums un tā ietekme uz veselību. Ārtelpu gaisa problēmas Latvijā un pasaulē. Fizisko aktivitāšu līmeņu ieteikumi dažādām cilvēku grupām atkarībā no gaisa kvalitātes indeksa pakāpes. Iekštelpu gaisa problēmas, slimo ēku sindroms. Klimatisko un mikroklimatisko apstākļu ietekme uz veselību. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Nejonizējošais, jonizējošais starojums. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Gaismas ietekme uz cilvēka veselību. Dabīgās un mākslīgās zilās gaismas avoti, tās ietekme uz bioloģiskajiem ritmiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitāte. Ūdens piesārņojums, tā izraisītās problēmas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Bioloģiskie, ķīmiskie faktori un troksnis sporta zālēs un baseinos. Alerģiju izraisītāji. Sporta vides riska faktoru novērtējums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Iekštelpu gaisa kvalitāte, ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs. Mikroklimatiskie parametri, to ietekme uz veselību. Mikroklimatisko parametru un ogļskābās gāzes līmeņa mērījumi. Darbs grupās - situācijas uzdevumu risināšana par iekštelpu mikroklimatiskajiem parametriem un ogļskābo gāzi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Dabīgo apgaismojumu noteicošie faktori. Apgaismojuma ietekme uz darbinieku un klientu darbaspējām un labizjūtu. Apgaismojuma normas atkarībā no veicamā darba. Apgaismojuma mērījumi. Grupu darbs - apgaismojuma līmeņu noteikšana, gaismas nozīmes uz dažādām cilvēka darbības sfērām analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Galvenie darba vides riska faktori sporta zālēs. Darbs grupās - sporta vides riska faktoru analīze un to iespējamā ietekme uz sporta speciālistu un klientu veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas iespējas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Studentu patstāvīgo darbu prezentācijas par sporta vides riska faktoru analīzi, iespējamo ietekmi uz sporta speciālistu un apmeklētāju veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas ieteikumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Paplašināta papildu zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no e-studiju apmācības materiāliem un ieteicamās literatūras avotiem. • Darba vides riska faktoru novērtējums sporta zālēs. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studenta individuālais darbs – sporta zāles novērtējums un tā prezentācija, • patstāvīgā darba satura aktualitāte un prezentācijas kvalitāte. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pabeidzot studiju kursu studējošais • zinās nosaukt un raksturot vides faktorus, kas ir kaitīgi cilvēka veselībai noteiktos vides stāvokļos; • spēs nosaukt veicamos pasākumus, lai mazinātu piesārņojuma risku. | ||||||||
Prasmes: | Pabeidzot studiju kursu studējošais pratīs • atpazīt kaitīgos vides faktorus un izvērtēt to riska pakāpi; • ieteikt riska faktoru kontroles pasākumus. | ||||||||
Kompetences: | Pabeidzot studiju kursu studējošais varēs • izmantot iegūtās zināšanas par vides veselības un higiēnas jautājumiem savā profesionālajā darbībā; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus apkārtējās vides apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai; • spēs nodrošināt veselīgu vidi gan nodarbinātajiem, gan klientiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. (sast.) Vides veselība. Rīga: RSU, 2008, 696 lpp. | ||||||||
2 | MK Noteikumu Nr.660 1. pielikums ‘’Darba vietas vai darba veida pārbaude un tajā esošo darba vides faktoru noteikšana un to novērtēšana’’ no 2007.gada 1. jūnija (Pielikums grozīts ar MK 07.04.2015. noteikumiem Nr.165) | ||||||||
3 | Cabinet Regulation. No. 660, Annex 1 of 2, October 2007 | ||||||||
4 | Dundurs J. Environmental and Occupational Medicine. 2014. 228 p. The resource can be found in e-studies | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. 2012. - 834 lpp. | ||||||||
2 | Psihosociālā darba vide. Rīga: Labklājības ministrija (tulkojums no spāņu valodas), 2010. | ||||||||
3 | Darba drošībā – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. 278 lpp | ||||||||
4 | Darba higiēna – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. 279 lpp | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://stradavesels.lv/materiali/?q=darba+medic%C4%ABna |