Pārlekt uz galveno saturu

Vides zinības un higiēna

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.03.2022 10:16:42
Par studiju kursu
Kursa kods:AUVMK_034LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Sabiedrības veselībaMērķauditorija:Sporta treneris
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Sabīne Grīnberga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Aroda un vides medicīnas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, avmkatrsu[pnkts]lv, +371 67060816
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nepieciešamas priekšzināšanas bioloģijā, ķīmijā, anatomijā, fizioloģijā
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir radīt izpratni par dažādiem vides komponentiem, faktoriem, to nozīmi un ietekmi uz indivīda veselību, par higiēnas nozīmi slimību profilaksē un veselības veicināšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojums un tā ietekme uz veselību. Ārtelpu gaisa problēmas Latvijā un pasaulē. Fizisko aktivitāšu līmeņu ieteikumi dažādām cilvēku grupām atkarībā no gaisa kvalitātes indeksa pakāpes. Iekštelpu gaisa problēmas, slimo ēku sindroms. Klimatisko un mikroklimatisko apstākļu ietekme uz veselību.Lekcijas1.00auditorija
2Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Nejonizējošais, jonizējošais starojums. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Gaismas ietekme uz cilvēka veselību. Dabīgās un mākslīgās zilās gaismas avoti, tās ietekme uz bioloģiskajiem ritmiem.Lekcijas1.00auditorija
3Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitāte. Ūdens piesārņojums, tā izraisītās problēmas.Lekcijas1.00auditorija
4Bioloģiskie, ķīmiskie faktori un troksnis sporta zālēs un baseinos. Alerģiju izraisītāji. Sporta vides riska faktoru novērtējums.Lekcijas1.00auditorija
5Iekštelpu gaisa kvalitāte, ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs. Mikroklimatiskie parametri, to ietekme uz veselību. Mikroklimatisko parametru un ogļskābās gāzes līmeņa mērījumi. Darbs grupās - situācijas uzdevumu risināšana par iekštelpu mikroklimatiskajiem parametriem un ogļskābo gāzi.Nodarbības1.00auditorija
6Dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Dabīgo apgaismojumu noteicošie faktori. Apgaismojuma ietekme uz darbinieku un klientu darbaspējām un labizjūtu. Apgaismojuma normas atkarībā no veicamā darba. Apgaismojuma mērījumi. Grupu darbs - apgaismojuma līmeņu noteikšana, gaismas nozīmes uz dažādām cilvēka darbības sfērām analīze.Nodarbības1.00auditorija
7Galvenie darba vides riska faktori sporta zālēs. Darbs grupās - sporta vides riska faktoru analīze un to iespējamā ietekme uz sporta speciālistu un klientu veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
8Studentu patstāvīgo darbu prezentācijas par sporta vides riska faktoru analīzi, iespējamo ietekmi uz sporta speciālistu un apmeklētāju veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas ieteikumiem.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojums un tā ietekme uz veselību. Ārtelpu gaisa problēmas Latvijā un pasaulē. Fizisko aktivitāšu līmeņu ieteikumi dažādām cilvēku grupām atkarībā no gaisa kvalitātes indeksa pakāpes. Iekštelpu gaisa problēmas, slimo ēku sindroms. Klimatisko un mikroklimatisko apstākļu ietekme uz veselību.Lekcijas1.00auditorija
2Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Nejonizējošais, jonizējošais starojums. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz veselību. Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Gaismas ietekme uz cilvēka veselību. Dabīgās un mākslīgās zilās gaismas avoti, tās ietekme uz bioloģiskajiem ritmiem.Lekcijas1.00auditorija
3Ūdens higiēniskā un epidemioloģiskā nozīme. Dzeramā ūdens kvalitāte. Ūdens piesārņojums, tā izraisītās problēmas.Lekcijas1.00auditorija
4Bioloģiskie, ķīmiskie faktori un troksnis sporta zālēs un baseinos. Alerģiju izraisītāji. Sporta vides riska faktoru novērtējums.Lekcijas1.00auditorija
5Iekštelpu gaisa kvalitāte, ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs. Mikroklimatiskie parametri, to ietekme uz veselību. Mikroklimatisko parametru un ogļskābās gāzes līmeņa mērījumi. Darbs grupās - situācijas uzdevumu risināšana par iekštelpu mikroklimatiskajiem parametriem un ogļskābo gāzi.Nodarbības1.00auditorija
6Dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Dabīgo apgaismojumu noteicošie faktori. Apgaismojuma ietekme uz darbinieku un klientu darbaspējām un labizjūtu. Apgaismojuma normas atkarībā no veicamā darba. Apgaismojuma mērījumi. Grupu darbs - apgaismojuma līmeņu noteikšana, gaismas nozīmes uz dažādām cilvēka darbības sfērām analīze.Nodarbības1.00auditorija
7Galvenie darba vides riska faktori sporta zālēs. Darbs grupās - sporta vides riska faktoru analīze un to iespējamā ietekme uz sporta speciālistu un klientu veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas iespējas.Nodarbības1.00auditorija
8Studentu patstāvīgo darbu prezentācijas par sporta vides riska faktoru analīzi, iespējamo ietekmi uz sporta speciālistu un apmeklētāju veselību, to ietekmes mazināšanas/ novēršanas ieteikumiem.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
• Paplašināta papildu zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no e-studiju apmācības materiāliem un ieteicamās literatūras avotiem. • Darba vides riska faktoru novērtējums sporta zālēs.
Vērtēšanas kritēriji:
• piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studenta individuālais darbs – sporta zāles novērtējums un tā prezentācija, • patstāvīgā darba satura aktualitāte un prezentācijas kvalitāte.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pabeidzot studiju kursu studējošais • zinās nosaukt un raksturot vides faktorus, kas ir kaitīgi cilvēka veselībai noteiktos vides stāvokļos; • spēs nosaukt veicamos pasākumus, lai mazinātu piesārņojuma risku.
Prasmes:Pabeidzot studiju kursu studējošais pratīs • atpazīt kaitīgos vides faktorus un izvērtēt to riska pakāpi; • ieteikt riska faktoru kontroles pasākumus.
Kompetences:Pabeidzot studiju kursu studējošais varēs • izmantot iegūtās zināšanas par vides veselības un higiēnas jautājumiem savā profesionālajā darbībā; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus apkārtējās vides apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai; • spēs nodrošināt veselīgu vidi gan nodarbinātajiem, gan klientiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eglīte M. (sast.) Vides veselība. Rīga: RSU, 2008, 696 lpp.
2MK Noteikumu Nr.660 1. pielikums ‘’Darba vietas vai darba veida pārbaude un tajā esošo darba vides faktoru noteikšana un to novērtēšana’’ no 2007.gada 1. jūnija (Pielikums grozīts ar MK 07.04.2015. noteikumiem Nr.165)
3Cabinet Regulation. No. 660, Annex 1 of 2, October 2007
4Dundurs J. Environmental and Occupational Medicine. 2014. 228 p. The resource can be found in e-studies
Papildu literatūra
1Eglīte M. Darba medicīna. 2012. - 834 lpp.
2Psihosociālā darba vide. Rīga: Labklājības ministrija (tulkojums no spāņu valodas), 2010.
3Darba drošībā – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. 278 lpp
4Darba higiēna – Rīga: LR Labklājības ministrija, 2010. 279 lpp
Citi informācijas avoti
1http://stradavesels.lv/materiali/?q=darba+medic%C4%ABna