Pārlekt uz galveno saturu

Vides veselība un vides aizsardzība uztura speciālistiem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.08.2021 15:56:51
Par studiju kursu
Kursa kods:AUVMK_044LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:1.00ECTS:1.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Rehabilitācija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Sabīne Grīnberga
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Aroda un vides medicīnas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, avmkatrsu[pnkts]lv, +371 67060816
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)0Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)0Kopā lekciju kontaktstundas0
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā un fizioloģijā.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir radīt izpratni par dažādiem vides komponentiem, faktoriem, to nozīmi un ietekmi uz indivīda veselību, kā arī apgūt praktiskas iemaņas slimību profilaksē un veselības veicināšanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides veselība. Vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Globālās vides veselības problēmas. Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojuma ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa problemātika, slimo ēku sindroms. Mikroklimatisko parametru mērījumi. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs.Nodarbības1.00auditorija
2Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Elektromagnētiskā starojuma ietekme uz cilvēka veselību. Radioviļņi, mikroviļņi, infrasarkanais starojums. Nejonizējošais, jonizējošais starojums.Nodarbības1.00auditorija
3Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Gaismas ietekme uz cilvēka veselību. Dabīgās un mākslīgās zilās gaismas avoti, tās ietekme uz bioloģiskajiem ritmiem. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz cilvēka veselību.Nodarbības1.00auditorija
4Ūdens un tā nozīme. Ūdens un augsnes piesārņojuma ietekme uz veselību. Ūdens piesārņojuma radītas slimības. Studentu prezentācijas par vides veselībai veltītiem jautājumiem.Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Vides veselība. Vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Globālās vides veselības problēmas. Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojuma ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa problemātika, slimo ēku sindroms. Mikroklimatisko parametru mērījumi. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs.Nodarbības1.00auditorija
2Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Elektromagnētiskā starojuma ietekme uz cilvēka veselību. Radioviļņi, mikroviļņi, infrasarkanais starojums. Nejonizējošais, jonizējošais starojums.Nodarbības1.00auditorija
3Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Gaismas ietekme uz cilvēka veselību. Dabīgās un mākslīgās zilās gaismas avoti, tās ietekme uz bioloģiskajiem ritmiem. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz cilvēka veselību.Nodarbības1.00auditorija
4Ūdens un tā nozīme. Ūdens un augsnes piesārņojuma ietekme uz veselību. Ūdens piesārņojuma radītas slimības. Studentu prezentācijas par vides veselībai veltītiem jautājumiem.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Paplašināta papildu zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no e-studiju apmācības materiāliem, no prezentācijām, diskusijām par studentu izstrādātajiem problēmreferātiem. Problēmreferātu izstrādāšana un prezentēšana par vides veselībai veltītiem jautājumiem.
Vērtēšanas kritēriji:
• piedalīšanās praktiskajās nodarbībās, • patstāvīgo darbu satura aktualitāte, • prezentācijas kvalitāte
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Ieskaite
Studiju rezultāti
Zināšanas:• nosaukt un raksturot vides faktorus, kas ir kaitīgi cilvēka veselībai noteiktos vides stāvokļos; • definēt vides veselības problēmas; • nosaukt veicamos pasākumus, lai mazinātu vides piesārņojuma risku.
Prasmes:• atpazīt kaitīgos vides faktorus un • izvērtēt to riska pakāpi.
Kompetences:• izmantot apgūtās zināšanas par vides veselības jautājumiem savā profesionālajā darbībā; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus apkārtējās vides apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vides veselība. Rīga: RSU, 2008. - 695 lpp. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Kļaviņš M. Atmosfēras ķīmija un gaisa piesārņojums. – Rīga: LU, 2000. – 166 lpp.
2Kļaviņš M., Cimdiņš P. Ūdeņu kvalitāte un tās aizsardzība. – Rīga: LU, 2004.- 204.lpp.
3Kļaviņš M., Zaļoksna J. Vide un ilgstpējīga attīstība. – Rīga: LU, 2011. -70-183 lpp.
Citi informācijas avoti
1http://www.vi.gov.lv/lv/vides-veseliba
2https://europa.eu/european-union/topics/environment_en
3http://www.who.int/phe/en/
4http://www.searo.who.int/topics/environmental_health/en/
5https://www.epa.gov