.
Vides veselība un vides aizsardzība uztura speciālistiem
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.08.2021 15:56:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | AUVMK_044 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sabīne Grīnberga | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Aroda un vides medicīnas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, avmkrsu[pnkts]lv, +371 67060816 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas ķīmijā, bioķīmijā, fizikā, mikrobioloģijā un fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Studiju kursa mērķis ir radīt izpratni par dažādiem vides komponentiem, faktoriem, to nozīmi un ietekmi uz indivīda veselību, kā arī apgūt praktiskas iemaņas slimību profilaksē un veselības veicināšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides veselība. Vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Globālās vides veselības problēmas. Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojuma ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa problemātika, slimo ēku sindroms. Mikroklimatisko parametru mērījumi. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Elektromagnētiskā starojuma ietekme uz cilvēka veselību. Radioviļņi, mikroviļņi, infrasarkanais starojums. Nejonizējošais, jonizējošais starojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Gaismas ietekme uz cilvēka veselību. Dabīgās un mākslīgās zilās gaismas avoti, tās ietekme uz bioloģiskajiem ritmiem. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz cilvēka veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ūdens un tā nozīme. Ūdens un augsnes piesārņojuma ietekme uz veselību. Ūdens piesārņojuma radītas slimības. Studentu prezentācijas par vides veselībai veltītiem jautājumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vides veselība. Vides slimības un ar vidi saistītās slimības. Vides piesārņojuma galvenie iedarbības veidi uz cilvēka organismu. Globālās vides veselības problēmas. Gaiss kā vides sastāvdaļa, gaisa piesārņojuma ietekme uz cilvēka veselību. Iekštelpu gaisa problemātika, slimo ēku sindroms. Mikroklimatisko parametru mērījumi. Ogļskābā gāze kā iekštelpu gaisa kvalitātes rādītājs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Elektromagnētisko viļņu skala, dabīgā un mākslīgā elektromagnētiskā starojuma avoti. Elektromagnētiskā starojuma ietekme uz cilvēka veselību. Radioviļņi, mikroviļņi, infrasarkanais starojums. Nejonizējošais, jonizējošais starojums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Redzamā gaisma, dabīgais un mākslīgais apgaismojums. Gaismas ietekme uz cilvēka veselību. Dabīgās un mākslīgās zilās gaismas avoti, tās ietekme uz bioloģiskajiem ritmiem. Ultravioletais starojums, tā ietekme uz cilvēka veselību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ūdens un tā nozīme. Ūdens un augsnes piesārņojuma ietekme uz veselību. Ūdens piesārņojuma radītas slimības. Studentu prezentācijas par vides veselībai veltītiem jautājumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Paplašināta papildu zināšanu, prasmju, kompetenču iegūšana no e-studiju apmācības materiāliem, no prezentācijām, diskusijām par studentu izstrādātajiem problēmreferātiem. Problēmreferātu izstrādāšana un prezentēšana par vides veselībai veltītiem jautājumiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • piedalīšanās praktiskajās nodarbībās, • patstāvīgo darbu satura aktualitāte, • prezentācijas kvalitāte | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | • nosaukt un raksturot vides faktorus, kas ir kaitīgi cilvēka veselībai noteiktos vides stāvokļos; • definēt vides veselības problēmas; • nosaukt veicamos pasākumus, lai mazinātu vides piesārņojuma risku. | ||||||||
Prasmes: | • atpazīt kaitīgos vides faktorus un • izvērtēt to riska pakāpi. | ||||||||
Kompetences: | • izmantot apgūtās zināšanas par vides veselības jautājumiem savā profesionālajā darbībā; • izvirzīt priekšlikumus, plānot un veikt pasākumus apkārtējās vides apstākļu uzlabošanai un darba vides organizācijas nepilnību novēršanai vai samazināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vides veselība. Rīga: RSU, 2008. - 695 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Kļaviņš M. Atmosfēras ķīmija un gaisa piesārņojums. – Rīga: LU, 2000. – 166 lpp. | ||||||||
2 | Kļaviņš M., Cimdiņš P. Ūdeņu kvalitāte un tās aizsardzība. – Rīga: LU, 2004.- 204.lpp. | ||||||||
3 | Kļaviņš M., Zaļoksna J. Vide un ilgstpējīga attīstība. – Rīga: LU, 2011. -70-183 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.vi.gov.lv/lv/vides-veseliba | ||||||||
2 | https://europa.eu/european-union/topics/environment_en | ||||||||
3 | http://www.who.int/phe/en/ | ||||||||
4 | http://www.searo.who.int/topics/environmental_health/en/ | ||||||||
5 | https://www.epa.gov |