.
Bērnu ķirurģiskās slimības II
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:07.08.2023 09:55:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BKK_004 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Arnis Eņģelis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bērnu ķirurģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, VAS Bērnu KUS, Ārsta māja, bkkrsu[pnkts]lv, +371 67622923 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka normālā anatomija un fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, ķirurģija, pediatrija. | ||||||||
Mērķis: | Dot studentiem iespēju apgūt padziļinātas zināšanas par biežākajām bērnu ķirurģiskajām slimībām un iedzimtām attīstības anomālijām, to prenatālo diagnostiku, fetālās ķirurģijas iespējām, operatīvās ārstēšanas metodēm, pēcoperācijas apsekošanas algoritmu izveidi un pacienta dzīves kvalitātes kritēriju izvērtēšanu; kā arī sniegt zināšanas par netipisku ķirurģisku un terapeitisku saslimšanu diferenciāldiagnostiku. Pieeja - bērnu ķirurģijas problēmu tēmas. 1 nodarbība - praktisks simulāciju notikums. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Akūtas sāpes vēderā dažādās bērnu vecuma grupās. Vemšana dažādās bērnu vecuma grupās. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
2 | Vēdera izejas traucējumi un rektāla asiņošana dažādās bērnu vecuma grupās. Vēdera trauma bērna vecumā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Neatliekami ķirurģiski stāvokļi jaundzimušo periodā un čūlaini nekrotisks enterokolīts. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Akūtas sāpes ārpus vēdera dobuma (ekstremitātes, dzimumorgāni) dažādās bērnu vecuma grupās. Kad bērnam vajadzīga urologa konsultācija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Bērna sagatavošana operācijai un aprūpe pēcoperācijas periodā. Bērns ar stomu. Bērna vecuma biežākās ķirurģiskās slimības un to atpazīšana profilaktisko apskašu laikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
6 | Mīksto audu un skeleta trauma. Ambulatora brūču un skeleta imobilizāciju aprūpe. Bērnu vecuma biežākās ortopēdiskās saslimšanas un to atpazīšana profilaktisko apskašu laikā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Praktiska invazīvu manipulāciju apguve RSU izglītības tehnoloģiju centrā MITC. Klīniskās prasmes. | Nodarbības | 1.00 | MITC | |||||
8 | Konkrētu pacientu gadījuma aprakstu prezentācijas. Literatūras apskatu prezentācijas par gadījuma aprakstiem atbilstošām tēmām. Situācijas uzdevumu analīze. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | • Akadēmiskās slimības vēstures rakstīšana bērnu ķiruģiskas saslimšanas gadījumā. • Zinātniski patstāvīgā darba veikšana: - zinātnisku publikāciju analīze, kopsavilkumu veidošana; - pētnieciskā darba veikšana, balstoties uz nolikumu par studentu zinātniski patstāvīgo darbu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Regulāra praktisko nodarbību apmeklēšana, aktīva līdzdalība tajās – 30%; • Kursa apguves laikā zināšanu un prasmju kontrole pie pacienta, klīnisko gadījumu apspriešana – 20%; • Eksāmens (rakstisks) nodarbību cikla noslēgumā: klīniskā gadījuma un atbilstošā literatūras apskata prezentācija MSWord un PowerPoint veidā un 3 situācijas uzdevumu atrisināšana – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas, kas ļauj: • aprakstīt dzemdību traumu; • uzskaitīt iedzimtās ķirurģiskās patoloģijas, formulēt to prenatālās un postnatālās diagnostikas kritērijus; izstrādāt individuālu postnatālās diagnostikas un ārstēšanas plānu; • definēt jaundzimušo ķirurģisko infekciju, izklāstīt ārstēšanas taktiku; • atpazīt nabas apvidus patoloģiju, diferenciāldiagnostiku un ārstēšanas principus; • aprakstīt un attēlot shēmās jaundzimušo un bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju ķirurģiskās ārstēšanas metodes; • aprakstīt pacienta dzīves kvalitātes kritērijus pēc ķirurģiskas patoloģijas operatīvas korekcijas; • iegūt zināšanas, izpratni par jaundzimušo un bērnu vecuma ķiruģisko patoloģiju diagnostiku, ārstēšanu un pēcoperācijas novērošanu; • atpazīt netipiskas bērnu vecuma ķirurģiskas saslimšanas, izklāstīt to diferenciāldiagnostiku. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • nozīmēt medikamentus un citus farmakoloģiskos līdzekļus; • izmantot kontrastvielu diagnostikā un ārstēšanā, ņemot vērā tās iedarbības efektus un blakusparādības; • ievērot medikamentu un izmeklējumu nozīmēšanas ētiskos un deontoloģiskos aspektus; • noformulēt un pamatot izvērstu klīnisko diagnozi, pamatojot to uz diferenciāldiagnostiku, kā arī noformulēt ārstēšanas taktiku (indikācijas konservatīvai un operatīvai ārstēšanai); • izveidot individuālu pēcoperācijas novērošanas plānu; • sniegt norādījumus dzīves kvalitātes uzlabošanai pēc ķirurģisku patoloģiju korekcijas. MITC - apgūt brūču primārās apstrādes un kopšanas prasmes, aseptiku un antiseptiku - prektiskā B1 līmenī. Pacienta ar bērnu vecuma ķirurģisku patoloģiju kurēšana. Iepazīšanās ar jaunāko literatūru, kas saistās ar konkrēto bērnu vecuma ķirurģisko patoloģiju. Piedalīšanās apgaitā pie pacienta, diskusijās, izmeklējumos un terapijā. Akadēmiskās slimības vēstures rakstīšana, darba prezentēšana, aizstāvēšana un diskusija piedaloties Bērnu ķirurģijas katedras docētājiem. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs: • loģiski un argumentēti formulēt un pamatot klīnisko diagnozi bērnu vecuma iedzimto un iegūto ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • izstrādāt prenatālās un postnatālās diagnostikas un ārstēšanas taktiku iedzimto un iegūto bērnu ķirurģisko patoloģiju gadījumos; • formulēt indikācijas konservatīvai un ķirurģiskai ārstēšanai; • pamatot ārstēšanas taktikas izvēli; • izvērtēt paredzamo dzīves kvalitāti iedzimtu ķirurģisko patoloģiju gadījumos. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Brūču ķirurģiska apdare | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
2 | Intrakutāna šuve | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
3 | Vienkārša atsevišķa ādas šuve | B1 - Pamatlīmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bērnu ķirurģija primārās aprūpes speciālistiem. Prof. A. Pētersona redakcijā, Rīga, RSU, 2014. | ||||||||
2 | Ashchraft`s Pediatric Surgery. Holcomb G.W., Murphy J.P., Ostlie D.J. 6th Edition. Elsevier Saunders, 2014. | ||||||||
3 | Puri P., Hollwarth M. Pediatric Surgery – Diagnosis and Management. Springer, 2009. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Gupta D.K. Pediatric Surgery. Diagnosis and Management. McGraw-Hill Medical. 2010. | ||||||||
2 | Puri P., Höllwarth M. E. Pediatric Surgery. Springer-Verlag, Berlin, Heidelberg, 2009. | ||||||||
3 | Saxena A.K. Essentials of Pediatric Endoscopic Surgery. Springer, 2009. | ||||||||
4 | Zachariou Z. Pediatric Surgery Digest. Springer, 2009. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.emedicine.medscape.com | ||||||||
2 | http://pediatrics.aappublications.org | ||||||||
3 | UpToDate |