.
Bērnu traumatoloģija un ortopēdija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.11.2022 10:24:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BKK_006 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jānis Upenieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bērnu ķirurģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Vienības gatve 45, VAS Bērnu KUS, Ārsta māja, bkkrsu[pnkts]lv, +371 67622923 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 12 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Cilvēka normālā anatomija un fizioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Mācību laikā dot studentiem iespēju apgūt pamatzināšanas par biežākajām bērnu traumatoloģiskajām un ortopēdiskajām slimībām, īpaši tām, kas prasa neatliekamu diagnostiku un operatīvu ārstēšanu, uzsverot bērnu traumatoloģijas un ortopēdijas īpatnības un būtiskākās atšķirības no pieaugušo traumatoloģijas un ortopēdijas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Augoša skeleta īpatnības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Augoša bērna kāja. Apakšējo ekstremitāšu deformācijas bērniem – fizioloģiskas vai patoloģiskas? | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Gūžas locītavas attīstības displāzija – būtība, varianti. Normālas locītavas attīstības priekšnoteikumi. Patoģenēze, diagnostika, radioloģiska izvērtēšana, USG; ārstēšanas metodes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Biežākās pēdu patoloģijas bērniem. Greizā pēda – tās veidi (pozicionāla, sekundāra, iedzimta), diagnostika, klīnika, ārstēšana – ortozes, ķirurģiska ārstēšana. Citas patoloģijas – calcaneovalgus, metatarsus adductus, plakanā pēda u.c. Šķībais kakls. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Mugurkaula patoloģijas bērniem. Stājas traucējumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Seminārs bērnu traumatoloģija un ortopēdija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepazīstas ar obligāto un papildu literatūru, sagatavo jautājumu klāstu apspriešanai nodarbību laikā par nodarbībā apskatītajām tēmām. Uz ieskaites nodarbību sagatavo prezentāciju par piedāvāto bērnu traumatoloģijas un ortopēdijas tēmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Pārbaudes metode: • Pārbaudes mācību kursa laikā (īsi testi, slimnieku izmeklēšana). • Nodarbību ieskaite pēc bērnu traumatoloģijas un ortopēdijas cikla noslēguma. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas, kas ļauj: • atpazīt iedzimtu un iegūtu kustību aparāta patoloģiju bērnu vecumā, definēt to etioloģiju, patoģenēzi, diagnostikas un ārstēšanas taktiku, kā arī profilaksi; • definēt bērnu traumatoloģijas un ortopēdijas īpatnības un būtiskākās atšķirības no pieaugušo traumatoloģijas un ortopēdijas. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: • kvalitatīvi ievākt anamnēzi; • veikt slimnieka vispārējo klīnisko izmeklēšanu; • analizēt iegūtos datus; • izstrādāt pacientam individuālu izmeklēšanas plānu; • izstrādāt bērna aprūpes plānu pirms- un pēcoperācijas periodā, formulēt iespējamās komplikācijas un to novēršanas iespējas pēcoperācijas periodā; • noformulēt un pamatot izvērstu klīnisko diagnozi, pamatojot to uz diferenciāldiagnostiku, kā arī noformulēt ārstēšanas taktiku (indikācijas konservatīvai un operatīvai ārstēšanai). | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi izstrādāt bērna aprūpes plānu pirms- un pēcoperācijas periodā, formulēt iespējamās komplikācijas un to novēršanas iespējas; Formulēt un pamatot izvērstu klīnisko diagnozi, pamatojot to uz diferenciāldiagnostiku, kā arī formulēt ārstēšanas taktiku (indikācijas konservatīvai un operatīvai ārstēšanai). | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Bērnu ķirurģija. Prof. A. Pētersona redakcijā. SIA Nacionālais apgāds, 2005. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Abel M.F. Orthopaedic Knowledge Update: Pediatrics. Amer Academy of Orthopaedic, 2022, 400 pp. 2nd ed. | ||||||||
2 | Canale T.S. Campbell's Operative Orthopedics. 4 Volume Set. – Mosby, 2020, 5512 pp. | ||||||||
3 | Haerring J.A. Tachdjian’s pediatric orthopaedics. – Saunders W.B. Company, 2020, 3152 pp. | ||||||||
4 | Staheli L.T. Fundamentals of Pediatric Orthopedics. - Lippincott Williams & Wilkins, 2015, 306 pp. | ||||||||
5 | Staheli L.T. Practice of Pediatric Orthopaedics. – Lippincott Williams & Wilkins, Seattle, 2015, 460 pp. |