.
Medicīnas mikrobioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.07.2021 12:07:10
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | BUMK_015 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 8.00 | ECTS: | 12.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Mikrobioloģija un virusoloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Juta Kroiča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Bioloģijas un mikrobioloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, bmkrsu[pnkts]lv, +371 67061584 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 11 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 22 | ||||
Nodarbības (skaits) | 14 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 42 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 13 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 39 | ||||
Kopā kontaktstundas | 63 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Molekulārā bioloģijā, anatomijā, histoloģijā, ģenētikā, bioķīmijā un cilvēka fizioloģijā. | ||||||||
Mērķis: | Dot zināšanas par baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu struktūru un īpašībām, to nozīmi infekciju izcelsmē. Sniegt zināšanas par iedzimto un iegūto imūno sistēmu. Informēt par bakterioloģiskām, vīrusu, sēņu un parazītu diagnostikas metodēm. Sniegt informāciju par antibiotiskām vielām un baktēriju rezistences mehānismiem pret tām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Mikrobioloģijas vēsture. Mikroorganismu grupas un taksonomija. Baktēriju šūnas struktūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vides un cilvēka organisma mikrobionts. Baktēriju patogenitāte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Baktēriju metabolisms. Baktēriju augšana un vairošanās. Atipiskās baktērijas, sēnes, vīrusi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Antibiotiskās vielas. Mikroorganismu rezistence pret antibiotiskajām vielām. Rezistences mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Darba organizācija mikrobioloģijas laboratorijā. Baktēriju pamatformas. Vienkāršās krāsošanas metodes. Mikroskopisko preparātu gatavošana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
6 | Saliktās krāsošanas metodes: Grama, Cīla-Nēlsena. Baktēriju morfoloģija – endosporas, ieslēgumi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
7 | Baktēriju kultivēšana. Barotnes. Atipiskās baktērijas, sēnes, vīrusi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Tīrkultūras izdalīšana. Anaerobo mikroorganismu kultivēšanas metodes. Tīrkultūru identifikācijas metodes. Baktēriju augšanas raksturs uz barotnēm. Baktēriju bioķīmisko u.c. īpašību noteikšana. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
9 | Vides un cilvēka organisma mikrobionta izmeklēšanas un izvērtēšanas principi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
10 | Mikroorganismu jutības noteikšana pret antibiotiskajām vielām. Sterilizācijas metodes. Dezinfekcijas metodes. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
11 | Imunitāte, tās iedalījums. Organisma nespecifiskā rezistence. Vispārīgie un šūnu faktori – fagocitoze, iekaisums, TLR, to nozīme, darbības mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Nespecifiskās rezistences humorālie faktori. Komplementa sistēma, aktivācija, nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Antigēni, to uzbūve. MHC-I un II klases antigēni, to īpašības. Antivielas, to struktūra, īpašības, funkcijas. Ig klases. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | T limfocīti, to histioģenēze, raksturojums un īpašības. NK šūnas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | B limfocīti. Makrofāgi, to diferenciācija un nozīme imūnā atbildē. Primārā un sekundārā humorālā imūnā atbilde. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Celulārā imūnā atbilde. Pretvīrusu imunitāte. Imūnā patoloģija. Antikapsulārā, antitoksiskā, pretsēņu imūnās atbildes principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Hipersensitivitāte, raksturojums, reakciju veidi un mehānismi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Mikoorganisma un makroorganisma mijiedarbība. Baktēriju patogenitātes faktoru un cilvēka aizsargfaktoru nozīme infekcijas izcelsmē. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
19 | Seroloģisko reakciju veidi. Diagnostikumi. Imūnie serumi. Aglutinācijas reakcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Precipitācijas reakcijas. Lītiskās reakcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
21 | Reakcijas ar iezīmētu Ag un Av izmantošanu (imūnfluorescence, imūnfermentatīvās reakcijas). Polimerāzes, ligāzes ķēdes reakcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Pretvīrusu, antitoksiskā, pretsēnīšu, antikapsulārā imūnā atbilde. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
23 | Imūnā atbilde, imunizācijas mehānismi, imūnās profilakses mehānismi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Imūnā patoloģija, hipersensitivitāte. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Mikroorganismu mikrobioloģiskās diagnostikas algoritms. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
26 | Enterobacteriaceae, E.coli, Salmonella spp. | Lekcijas | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | Šigellas. Jersīnijas. Kampilobaktērijas. Helikobaktērijas. Holēras ierosinātājs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Anaerobās infekcijas. Corynebacterium diphtheria. Hospitālā infekcija. Klīniskā bakterioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
29 | Patogēnie koki. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
30 | Patogēnās spirohetas. Mikoplazmas. Hlamīdijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
31 | Mikobaktērijas. Aktinomīces. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
32 | Patogēnās sēnes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
33 | Salmonella spp. un E.coli ierosināto infekciju mikrobioloģiskā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
34 | Jersiniozes, šigellozes, holēras, kampilobaktēriju un helikobaktēriju mikrobioloģiskā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
35 | Stafilokoku, streptokoku, gonokoku un meningokoku ierosināto slimību mikrobioloģiskā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
36 | Difterijas, Cl.tetani, Cl.difficle ierosināto saslimšanu mikrobioloģiskā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
37 | Aktinomikozes un tuberkulozes mikrobioloģiskā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
38 | Sifilisa, boreliožu un leptospirozes mikrobioloģiskā diagnostika. Hlamīdiju, mikoplazmu ierosināto infekciju mikrobioloģiskā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
39 | Klīniskā bakterioloģija. Asiņu, krēpu, urīna, fēču, strutu un likvora bakterioloģiskā izmeklēšana. Patogēno sēņu infekciju (dermatofītu, kandidozes, kriptokokozes) mikrobioloģiskā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
40 | Gripas, paragripas vīrusi. Herpesvīrusi. Adenovīrusi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
41 | Enterovīrusi. Hepatīts A,B,C,D,E. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
42 | Neirotropie vīrusi. Lēnās vīrusu infekcijas. Onkovirusoloģija. HIV. AIDS. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
43 | Respiratoro vīrusu infekciju ierosinātāji. Vīrusu diagnostikas principi. Respiratoro vīrusu ierosināto slimību virusoloģiskā diagnostika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
44 | Enterovīrusu ierosināto infekciju virusoloģiskā diagnostika. Vīrushepatītu diagnostikas principi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
45 | Neirotropo vīrusu ierosināto infekciju virusoloģiskā diagnostika (Ērču encefalīta un rabies). HIV, AIDS diagnostikas principi. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
46 | Medicīniskās parazitoloģijas priekšmets. Parazītu sistemātiskais iedalījums. Helminti – sūcējtārpi (Trematoda) un lenteņi (Cestoda). Parazītiskie vienšūņi (Protozoa), to iedalījums. To ierosinātās saslimšanas cilvēkos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
47 | Helminti – nematodes (Nematoda). Parazītiskie posmkāji (Arthropoda), posmkāju kā vektoru nozīme. Vektoru pārnestās slimības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
48 | Protozoa – Trichomonas vaginalis, Giardia duodenalis, Entamoeba spp., Acanthamoeba spp., Balantidium coli, Toxoplasma gondii, Plasmodium spp. Helminti – sūcējtārpi, to raksturojums: Fasciola hepatica, Schistosoma spp. Lenteņi, to raksturojums – Taenia solium, T. saginata, Diphyllobothrium latum, Vampirolepsis nana, Echinococcus spp. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
49 | Helminti – nematodes, to raksturojums: Enterobius vermicularis, Ascaris lumbricoides, Trichuris trichiura, Trichinella spiralis, Toxocara spp. Parazītiskie posmkāji (Arthropoda), insekti, ērces u.c. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studiju kursa ietvaros tiek organizēts individuālais darbs, kā arī darbs grupā. Prezentāciju sagatavošana atbilstoši kursa tematiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • Regulārs praktisko nodarbību apmeklējums, aktīva līdzdalība praktiskās nodarbībās. • Semestra kolokviju sekmīga nokārtošana. Kolokvijs ietver teorētisko zināšanu un praktisko iemaņu pārbaudi. • Pēc trešā semestra – ieskaite (rakstveida). • Studiju kursa beigās rakstveida esejas veida eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apgūšanas studenti spēs raksturot baktērijas, vīrusus, sēnes un parazītus, izprast to patogenitāti un lomu infekcijas slimību izcelsmē un mijiedarbības procesā ar makroorganismu. Studenti iegūs zināšanas par galvenajām infekciju slimību diagnostikas metodēm, nespecifiskās un specifiskās profilakses metodēm. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs: • savākt, transportēt un izmeklēt pacientu materiālu; • izdalīt un identificēt baktēriju tīrkultūru, izvērtēt jutību pret antibiotiskām vielām; • praktiski pielietot baktēriju, vīrusu, sēņu un parazītu diagnostikas metodes. | ||||||||
Kompetences: | Apvienojot teorētiskās zināšanas ar praktiskajām iemaņām, studenti izpratīs vīrusu, baktēriju, sēņu un parazītu nozīmi infekcijas slimības izcelsmē, varēs izprast ierosinātāja lomu slimības patoģenēzē. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | MIKROBIOLOĢIJA | ||||||||
2 | Medical Microbiology, Murray, Patrick R. Datu bāze: | ||||||||
3 | ClinicalKey | ||||||||
4 | Jawetz, Melnick & Adelberg’s Medical Microbiology | ||||||||
5 | AccessMedicine | ||||||||
6 | Review of Medical Microbiology and Immunology, Warren Levinson | ||||||||
7 | AccessMedicine | ||||||||
8 | Sherris Medical Microbiology, Ryan | ||||||||
9 | AccessMedicine | ||||||||
10 | Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Vispārīgā mikrobioloģija”. Rīga, RSU, 2015 | ||||||||
11 | Imunoloģija: | ||||||||
12 | Review of Medical Microbiology and Immunology, Warren Levinson | ||||||||
13 | AccessMedicine | ||||||||
14 | Cellular and Molecular Immunology, Abbas Abul K. | ||||||||
15 | ClinicalKey | ||||||||
16 | Metodiskās rekomendācijas praktiskajām nodarbībām „Infekcija un imunitāte”. Rīga, RSU, 2017. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Prof. A.Lejnieka red. Klīniskā medicīna. 3. grāmata.Medicīnas apgāds. 2012. | ||||||||
2 | A. Žileviča, Medicīna mikrobioloģija I Vispārīgā mikrobioloģija un infekcijas imunoloģija, LU Akadēmiskais apgāds, 2014. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://estudijas. rsu.lv. | ||||||||
2 | http://www.medscape.com | ||||||||
3 | http://www.pubmed.com |