Pārlekt uz galveno saturu

Normālā fizioloģija un neirofizioloģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:11.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:14.02.2024 12:42:51
Par studiju kursu
Kursa kods:CFUBK_032LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:5.00ECTS:7.50
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģijaMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Leons Blumfelds
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkatrsu[pnkts]lv, +371 67061550
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)12Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas24
Kopā kontaktstundas48
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, un prasmi pielietot šīs zināšanas medicīnisku problēmu risināšanā, savas specialitātes ietvaros.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Organisms un vide. Šūnas fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
2Uzbudināmo audu fizioloģija. Muskuļu fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
3Muskuļu fizioloģija. Neironu fizioloģija. Regulācijas pamatprincipi.Lekcijas1.00auditorija
4Sinapses. Refleksi.Lekcijas1.00auditorija
5Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā.Lekcijas1.00auditorija
6Veģetatīvās funkcijas.Lekcijas1.00auditorija
7Elpošanas fizioloģija.Lekcijas2.00auditorija
8Motoriskās funkcijas.Lekcijas1.00auditorija
9Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas.Lekcijas4.00auditorija
10Sensorās sistēmas (ievads).Lekcijas1.00auditorija
11Dzirdes psihofizioloģija. Runas mehānika. Procesi mutes dobumā.Lekcijas1.00auditorija
12Redzes fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
13Redzes fizioloģija. Garša. Oža.Lekcijas1.00auditorija
14Nocicepcija. Dzirdes fizioloģija.Lekcijas1.00auditorija
15Dzirdes fizioloģija.Lekcijas2.00auditorija
16Organisms un vide. Šūnas fizioloģija.Nodarbības1.00laboratorija
17Uzbudināmie audi. Muskuļi.Nodarbības1.00laboratorija
18Muskuļi. Neironi. Regulācijas pamatprincipi.Nodarbības1.00laboratorija
19Sinapses. Refleksi. Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā.Nodarbības1.00laboratorija
20Kavēšana centrālajā nervu sistēmā. Veģetatīvās funkcijas.Nodarbības1.00laboratorija
21Elpošanas fizioloģija.Nodarbības2.00laboratorija
221. kolokvijsNodarbības1.00auditorija
23Motoriskās funkcijas.Nodarbības1.00laboratorija
24Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas.Nodarbības3.00laboratorija
252. kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
26Dzirdes psihofizioloģija. Runas mehānika. Procesi mutes dobumā.Nodarbības1.00laboratorija
27Sensorās sistēmas.Nodarbības2.00laboratorija
28Redzes fizioloģija.Nodarbības1.00laboratorija
29Dzirdes fizioloģija.Nodarbības2.00laboratorija
303. kolokvijs.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai. Kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols, atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un javeic tā augšupielāde e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas nav jāveic augšupielāde e-studijās, bet patstāvīgi jāatbild uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts, atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
• studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) - jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 1,2% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā, atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa apguves students spēs: • nosaukt dažādu orgānu un orgānu sistēmu galvenās funkcijas; • izskaidrot dažādu organisma funkciju realizācijas mehānismus; • analizēt cilvēka organismā notiekošo procesu cēloņu un seku savstarpējo saistību; • paskaidrot organismā notiekošos regulatoros mehānismus; • uzskaitīt un definēt dažādu organisma funkciju raksturojošos parametrus; • atšķirt regulatoro mehānismu hierarhijas līmeņus.
Prasmes:Pēc sekmīga studiju kursa apguves students pratīs: • izvēlēties atbilstošāko funkcionālās izmeklēšanas metodi, konkrētas organisma funkcijas izpētei; • aprēķināt vai atrast svarīgāko organisma funkcijas raksturojošo parametru normas lielumus; • identificēt un izmērīt funkciju pierakstos svarīgākos fizioloģiskos parametrus; • atšķirt korektus mērījumu vai pierakstu rezultātus no iespējamiem artefaktiem; • atpazīt veselam organismam raksturīgus funkcionālo izmeklēšanas metožu rezultātus.
Kompetences:Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos/klīniskos studiju kursus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Aberberga-Augškalne, L. un Koroļova O. Fizioloģija ārstiem. Rīga : Medicīnas apgāds, 2021.
Papildu literatūra
1Linda S. Costanzo. Costanzo Physiology. 7th Edition, Elsevier, 2021. ClinicalKey.
2John E. Hall & Michael E. Hall Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 14th Edition, Elsevier, 2020. ClinicalKey.
3Bruce M. Koeppen & Bruce A. Stanton. Berne & Levy Physiology. 7th Edition, Elsevier, 2018. ClinicalKey.
4Susan Mulroney & Adam Myers. Netter's Essential Physiology, 2nd Edition, Elsevier, 2016.
5John E. Hall & Michael E. Hall, Pocket Companion to Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology, 14th Edition, Elsevier, 2021.
Citi informācijas avoti
1Lekciju materiāls, t. sk., lekciju izdales materiāli, e-studiju vidē ievietotie materiāli, saites uz interneta resursos pieejamiem materiāliem.
2http://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology
3http://physiologie.cc/Pruef.htm