.
Normālā fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:21.08.2020 13:23:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_049 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Farmācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Leons Blumfelds | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 12 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 32 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 32 | ||||
Kopā kontaktstundas | 64 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Bioloģija, fizika, ķīmija, cilvēka anatomija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par vesela cilvēka organisma funkcijām un regulācijas mehānismiem, un prasmi pielietot šīs zināšanas medicīnisku problēmu risināšanā savas specialitātes ietvaros. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Šūnas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Uzbudināmie audi. Skeleta muskuļu fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Gludā muskulatūra. Uzbudinājuma pārvade starp šūnām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā. Regulācijas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Refleksi. Vienkāršākās motoriskās funkcijas. Veģetatīvās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Veģetatīvās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Hormonālā regulācija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Sensorās sistēmas. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
9 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sirds fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Asinsrites fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Asinsrites un elpošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Elpošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija. Kuņģa - zarnu trakta motorika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Gremošanas fizioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
17 | Ūdens balanss. Asins plazma. Nieru funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
18 | Šūnas fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
19 | Uzbudināmie audi. Skeleta muskuļu fizioloģija.. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
20 | Gludā muskulatūra. Uzbudinājuma pārvade starp šūnām. Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
21 | Regulācijas pamatprincipi. Refleksi. Vienkāršākās motoriskās funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
22 | Veģetatīvās funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
23 | 1. kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
24 | Hormonālā regulācija. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
25 | Sensorās sistēmas. | Nodarbības | 2.00 | laboratorija | |||||
26 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
27 | 2. kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
28 | Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
29 | Sirds fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
30 | Mikrocirkulācijas asinsrite. Asinsrites un asinsspiediena regulācija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
31 | Elpošanas fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
32 | Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija. Kuņģa – zarnu trakta motorika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
33 | Gremošanas fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
34 | Ūdens balanss. Asins plazma. Nieru funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
35 | 3. kolokvijs. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Šūnas fizioloģija. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
2 | Uzbudināmie audi. Skeleta muskuļu fizioloģija. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
3 | Gludā muskulatūra. Uzbudinājuma pārvade starp šūnām. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
4 | Signālu apstrāde centrālajā nervu sistēmā. Regulācijas pamatprincipi. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
5 | Refleksi. Vienkāršākās motoriskās funkcijas. Veģetatīvās funkcijas. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
6 | Veģetatīvās funkcijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
7 | Hormonālā regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Sensorās sistēmas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
9 | Centrālās nervu sistēmas integratīvās funkcijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
11 | Sirds fizioloģija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
12 | Asinsrites fizioloģija. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
13 | Asinsrites un elpošanas fizioloģija. | Lekcijas | 0.25 | auditorija | |||||
14 | Elpošanas fizioloģija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
15 | Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija. Kuņģa - zarnu trakta motorika. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
16 | Gremošanas fizioloģija. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
17 | Ūdens balanss. Asins plazma. Nieru funkcijas. | Lekcijas | 0.50 | auditorija | |||||
22 | Veģetatīvās funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
24 | Hormonālā regulācija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
25 | Sensorās sistēmas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
28 | Asinsrites hidrodinamika. Artērijas un vēnas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
29 | Sirds fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
31 | Elpošanas fizioloģija. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
32 | Vielu un enerģijas maiņa. Termoregulācija. Kuņģa – zarnu trakta motorika. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
34 | Ūdens balanss. Asins plazma. Nieru funkcijas. | Nodarbības | 1.00 | laboratorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Spēt regulāri, patstāvīgi un kritiski apgūt mācību materiālu – atbilstoši mācību plānam un programmai. Kvalitatīvi izpildīt mācību plānā paredzētos uzdevumus un savlaicīgi iesniegt to rezultātus pārbaudei. Par katru praktisko darbu patstāvīgi ir jānoformē protokols atbilstoši darba uzdevumiem, kas tajā minēti, un javeic tā augšupielāde e-studijās norādītajā termiņā. Atsevišķiem praktiskajiem darbiem, pēc protokola noformēšanas nav jāveic augšupielāde e-studijās, bet patstāvīgi jāatbild uz jautājumiem e-studijās strukturētu uzdevumu formā. Katrs no šiem uzdevumiem tiks vērtēts atbilstoši darba kvalitātei. Ja darbs netiks ieskaitīts, jāizlabo kļūdas un neprecizitātes un darbs jāiesniedz atkārtoti, ievērojot atkārtotas iesniegšanas termiņus. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | • studējošo piedalīšanās praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktiskajās nodarbībās; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums praktisko darbu protokolos; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums kolokvijos (lai kārtotu kolokviju, jābūt ieskaitītiem visiem praktisko darbu protokoliem pirms kārtējā kolokvija) - jābūt sekmīgi nokārtotiem visiem kursā paredzētajiem kolokvijiem; • studējošo zināšanu un prasmju vērtējums eksāmenā. Eksāmena vērtējumu saņem tikai tie studenti, kas sekmīgi nokārtojuši visus kursa kolokvijus. Eksāmena vērtējums – kumulatīvs. Kursa visu kolokviju sekmīgo kārtošanas reižu vidējam procentam tiek pieskaitīts 1,2% par katra kolokvija sekmīgu nokārtošanu plānā paredzētās kolokvija nodarbības laikā un tas tiek pielīdzināts vērtējumam 10 ballu skalā atbilstoši RSU reglamenta vērtēšanas sistēmai. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • nosaukt dažādu orgānu un orgānu sistēmu sistēmu galvenās funkcijas; • izskaidrot dažādu organisma funkciju realizācijas mehānismus; • analizēt cilvēka organismā notiekošo procesu cēloņu un seku savstarpējo saistību; • paskaidrot organismā notiekošos regulatoros mehānismus; • uzskaitīt un definēt dažādu organisma funkciju raksturojošos parametrus; • atšķirt regulatoro mehānismu hierarhijas līmeņus. | ||||||||
Prasmes: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students pratīs: • sagatavot izmeklējamo personu konkrētas izmeklēšanas metodes veikšanai; • izvēlēties atbilstošāko funkcionālās izmeklēšanas metodi konkrētas organisma funkcijas izpētei; • aprēķināt vai atrast svarīgāko organisma funkcijas raksturojošo parametru normas lielumus; • identificēt un izmērīt funkciju pierakstos svarīgākos fizioloģiskos parametrus; • atšķirt korektus mērījumu vai pierakstu rezultātus no iespējamiem artefaktiem; • atpazīt veselam organismam raksturīgus funkcionālo izmeklēšanas metožu rezultātus. | ||||||||
Kompetences: | Pēc sekmīga studiju kursa apguves students spēs: • integrēt atsevišķās zināšanas un prasmes vienotā priekšstatā par vesela cilvēka organismu; • izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai sekmīgāk izprastu un apgūtu specializētos/klīniskos studiju kursus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Aberberga-Augškalne, L. un Koroļova O. 2014. Fizioloģija ārstiem. 2. izd. Rīga : Medicīnas apgāds. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Costanzo, L. S., 2010. Physiology. 4th ed. Philadelphia, PA: Saunders/Elsevier. | ||||||||
2 | Hall, J. E. 2011. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 12th ed. Philadelphia, Pa.: Saunders/Elsevier. | ||||||||
3 | Silbernagl, S. and Despopoulos, A. 2009. Color atlas of physiology. 6th ed. Stuttgart; New York: Thieme. | ||||||||
4 | Costanzo, L. S., 2018. Physiology. 6th ed. Philadelphia, PA: Elsevier, 2018. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com | ||||||||
5 | Hall, J. E., 2016. Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. 13th edition. Philadelphia, PA: Elsevier. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com | ||||||||
6 | Koeppen, B. M. and Stanton, B. A., 2018. Berne & Levy Physiology. 7th edition. Philadelphia, PA: Elsevier. ClinicalKey. Available from: https://www.clinicalkey.com | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Lekciju materiāls, t. sk., lekciju izdales materiāli, e-studiju vidē ievietotie materiāli, saites uz interneta resursos pieejamiem materiāliem. | ||||||||
2 | http://en.wikibooks.org/wiki/Human_Physiology | ||||||||
3 | http://physiologie.cc/Pruef.htm |