.
Vispārīgā, vecumposmu un sporta fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.04.2022 08:51:22
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | CFUBK_056 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Normālā fizioloģija | Mērķauditorija: | Sporta treneris | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Normunds Limba | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkrsu[pnkts]lv, +371 67061550 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 10 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 20 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 28 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Fizikas, ķīmijas, bioloģijas pamatzināšanas. Anatomija, fizioloģija un higiēna skolas kursa līmenī. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par cilvēka organisma, orgānu un šūnu funkcijām miera stāvoklī un fiziskas aktivitātes apstākļos dažāda vecuma sportistiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārējā fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
2 | Sirds asinsrites fizioloģija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
3 | Asins fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Elpošanas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sportista uzturs un gremošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
6 | Fiziskas aktivitātes un muskuļu fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Centrālās un motorās nervu sistēmas fizioloģija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
8 | Miega fizioloģija un ietekme uz aktivitāti. Vecumposmu atšķirības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārējā fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
2 | Sirds asinsrites fizioloģija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
3 | Asins fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Elpošanas fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sportista uzturs un gremošana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
6 | Fiziskas aktivitātes un muskuļu fizioloģija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Centrālās un motorās nervu sistēmas fizioloģija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | cits | |||||||
8 | Miega fizioloģija un ietekme uz aktivitāti. Vecumposmu atšķirības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Faktu materiāla pārzināšana, spēja plānot slodzei atbilstošu uzturu, novērtēt slodzes ietekmi uz organismu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students spēs izklāstīt, kāda ir normāla orgānu funkcija, kā to atšķirt no patoloģiskas un kā ietekmēt orgānu, lai normalizētu tā funkciju. Atpazīs patoloģiskus organisma funkciju rādītājus. Zinās mehānismus, kuri ietekmē organisma pielāgošanos fiziskai slodzei dažādās vecuma grupās. Izpratīs fiziskās slodzes ietekmi un orgāniem un organismu kopumā dažāda vecuma sportistiem. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs pielietot teorētiskās zināšanas un biežāk izmantotās izmeklēšanas metodes, piemēram – pulsa iztaustīšana, arteriālā asinsspiediena mērīšana. Orientēsies biežāk izmantotās slodzes kontroles un plānošanas metodēs, piemēram, elektrokardiogrāfijā, slodzes jaudas noteikšanā, skābekļa patēriņa un vielmaiņas intensitātes novērtēšanā. | ||||||||
Kompetences: | Zinās un mācēs izvērtēt biežāk izmantotās izmeklēšanas metodes, piemēram, pulsa iztaustīšana, arteriālā asinsspiediena mērīšana. Studenti apgūs vienkāršas metodes, ar kurām novērtēt slodzes ietekmi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | L. Aberberga-Augškalne, O. Koroļova. Fizioloģija ārstiem. SIA Medicīnas apgāds. 2014. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | K .E. Barrett, S. M. Barman, S. Boitano, H. Brooks. Ganong's Review of Medical Physiology. 23rd Edition. LANGE Basic Science, 2016. |