Pārlekt uz galveno saturu

Bioķīmija zobārstiem

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:22.08.2022 10:25:00
Par studiju kursu
Kursa kods:CFUBK_074LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Medicīniskā bioķīmijaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Kalvis Brangulis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Cilvēka fizioloģijas un bioķīmijas katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Dzirciema iela 16, cfbkatrsu[pnkts]lv, +371 67061550
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)4Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Kurss Medicīniskā Bioķīmija: CFUBK_005.
Mērķis:
Sniegt teorētiskas un praktiskas zināšanas par cilvēka organismā notiekošajiem bioķīmiskajiem procesiem (gremošanu un metabolismu) molekulārā līmenī. Veicināt izpratni par bioķīmisko procesu regulācijas mehānismiem gan molekulārā, gan fizioloģiskā līmenī, akcentējot ogļhidrātu metabolismu. Skaidrot proteīnu lomu ekstracelulārā matriksa un saistaudu veidošanā. Skaidrot bioķīmiskos procesus, kas saistīti ar zobu un mutes veselību.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Makromolekulas. Ogļhidrātu gremošana, saistītās patoloģijas.Lekcijas1.00auditorija
2Makromolekulas. Peptīdu un lipīdu gremošana, saistītās patoloģijas.Lekcijas1.00auditorija
3Uzturvielu hidrolīze, peptīdu ķēdes šķelšana, ar gremošanu saistītās patoloģijas.Nodarbības1.00auditorija
4Bioenerģētika, ATP loma cilvēka metabolismā, Elektronu transporta ķēde un oksidatīvā fosforilācija.Lekcijas1.00auditorija
5Glikolīzes (aeroba un anaeroba) saistība ar citiem metabolajiem procesiem.Lekcijas1.00auditorija
6Oksidatīvais stress, elektronu transporta ķēdes aktivatori un inhibitori. Anaerobā glikolīze, laktoacidoze – cēloņi un ārstēšana.Nodarbības1.00auditorija
7Ogļhidrātu, lipīdu un aminoskābju metabolisma hormonālā regulācija.Lekcijas1.00auditorija
8Uzturvielu metabolisms absorbcijas un postabsorbcijas periodā, un fiziskās slodzes laikā.Nodarbības1.00auditorija
9Audu proteīni – ekstracelulārais matriks un saistaudi.Lekcijas1.00auditorija
10Zobu, siekalu un dentālā kariesa bioķīmija. Fluors un fluoroze.Lekcijas1.00auditorija
11Cilvēka siekalu un zobu proteomika.Lekcijas1.00auditorija
12Prezentācijas: gada novitāte zobārstniecības bioķīmijā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursā paredzētas 48 patstāvīgā darba stundas, no kurām 12 būs organizēts darbs saistībā ar prezentāciju gatavošanu. Pārējās 36 stundas iekļauj: • patstāvīgu e-studijās piedāvāto materiālu apgūšanu (grāmatas, pārskata zinātniskās publikācijas); • iepriekšēju e-studijās pieejamo mājasdarbu sagatavošanu uz katru semināra nodarbību; • zinātnisko publikāciju analīzi; • patstāvīgu gatavošanos eksāmenam.
Vērtēšanas kritēriji:
Eksāmens (gala pārbaudījums) iekļauj vispārīgus daudz-izvēļu jautājumus par visām studiju kursā iekļautajām tēmām; dažādus rakstiskos uzdevumus, kur tiek atprasītas zināšanas par galvenajiem gremošanas un metabolisma procesiem; rakstiskos uzdevumus, kas novērtē studenta vispārēju izpratni par bioķīmisko procesu saistību ar mutes un zobu veselību.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgas studiju kursa apguves studējošais spēs: • izskaidrot un aprakstīt olbaltumvielu, lipīdu, nukleīnskābju un ogļhidrātu gremošanu un ar to saistītās patoloģijas; • nosaukt enzīmu aktivitāti ietekmējošos faktorus; • raksturot metaboliskos ceļus, kas cilvēka organismā saista ogļhidrātus, lipīdus un aminoskābes un ļauj šīm vielu grupām veikt savstarpējas pārvērtības, nosaukt, kādi hormoni ietekmē šīs pārvērtības; • nosaukt un izskaidrot pamata komplikācijas, kas saistītas ar apgūto bioķīmisko ceļu disfunkciju (piemēram, laktoacidoe, ketoacidoze u.c.); • nosaukt un izskaidrot saistaudu bioķīmiskos procesus un to specifiskas adaptācijas; • nosaukt un izskaidrot bioķīmiskos procesus, kas nodrošina mutes un zobu veselību.
Prasmes:1. Zināšanu pielietojums – spēja: • secīgi izskaidrot molekulu šķelšanu gremošanas traktā, identificēt šķelšanas galaproduktus; • secīgi izskaidrot pamata metabolisko ceļu regulāciju un to nozīmi mutes un zobu veselībā; • izskaidrot proteomikas lomu zobārstniecībā. 2. Prasme risināt situāciju uzdevumus. 3. Prasme izmantot zinātnisko literatūru kā informācijas avotu. 4. Komunikācijas prasmes, kas iegūtas organizētā grupu darbā.
Kompetences:Sekmīgi apgūstot kursu, students spēs: • analizēt iespējamās izmaiņas gremošanas procesos un to saistību ar mutes un zobu veselību; • analizēt iespējamās izmaiņas cilvēka metabolismā un to saistību ar mutes un zobu veselību.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1DM Vasudevan, S Sreekumari, Kannan Vaidyanathan. 2017. Textbook of Biochemistry for Dental Students, 3rd Edition
2Lieberman, M.A. and Peet, A. 2018. Marks' Basic Medical Biochemistry. 4th ed. Lippincott Williams& Wilkins
3Nelson, D. L. and Cox, M. M. 2017. Lehninger Principles of Biochemistry. 6th ed. New York: W. H. Freeman & Co (or a newer version).
Papildu literatūra
1Baynes, J. W., Dominiczak, M. H. 2019. Medical Biochemistry. 4th ed.