.
Ķīmija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:11.03.2024 14:48:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FKK_037 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 3.00 | ECTS: | 4.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Ķīmija; Neorganiskā ķīmija | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Aina Semjonova | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Farmācijas ķīmijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Dzirciema iela 16, A-korp. 5.st. 502.kab., farmkkrsu[pnkts]lv, +371 67061544 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 4 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Neorganiskā un organiskā ķīmija vidusskolas kursa apjomā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot stabilas pamatzināšanas ķīmijā, kas būs nepieciešamas turpmākajās studijās (uztura ķīmijā, bioķīmijā). | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Neorganisko savienojumu pamatklases. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Vienkāršas vielas, saliktās vielas. Oksīdi, skābes, bāzes, sāļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Galvenie reakciju tipi neorganiskajā ķīmijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Neorganisko savienojumu pārvērtību virknes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Neorganisko savienojumu sastopamība un izmantošana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Organisko savienojumu struktūrformulas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Organisko savienojumu klasifikācija, uzbūve, izomērija. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
8 | Ogļūdeņraži; to halogēn-, hidroksil-, karbonil- un slāpekli saturošie atvasinājumi. Karbonskābes un to atvasinājumi. Dabasvielas. | Lekcijas | 5.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Neorganisko savienojumu pamatklases. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Vienkāršas vielas, saliktās vielas. Oksīdi, skābes, bāzes, sāļi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Galvenie reakciju tipi neorganiskajā ķīmijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Neorganisko savienojumu sastopamība un izmantošana. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Organisko savienojumu struktūrformulas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Organisko savienojumu klasifikācija, uzbūve, izomērija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Ogļūdeņraži; to halogēn-, hidroksil-, karbonil- un slāpekli saturošie atvasinājumi. Karbonskābes un to atvasinājumi. Dabasvielas. | Lekcijas | 3.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Darba organizācija: • patstāvīgais darbs teorijas apgūšanā, rakstot vielu ķīmiskās formulas ķīmisko reakciju vienādojumus nodarbībās pasniedzēja klātbūtnē un mājās; • patstāvīgais darbs zināšanu pārbaudes nolūkā (kontroldarbi, kolokviji); • laboratorijas darbi vielu ķīmisko īpašību izpētei un struktūras noteikšanai nodarbībās pasniedzēja klātbūtnē; • darbs ar literatūru, informācijas apkopošana par noteiktu vielu vai produktu un darba prezentācija nodarbībā. Uzdevumi: • attīstīt loģiku; • attīstīt pacietību un precizitāti, kas nepieciešama darbam ķīmijas laboratorijā; • attīstīt spēju prezentēt savu pētījumu, prasmi uzklausīt citu domas, diskutēt. Rekomendēts aizpildīt studiju kursa aptauju, izvērtējot esošo kursa saturu un veidojot priekšlikumus kursa aktualizēšanai. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Kursa gala vērtējums veidojas šādi: • 50% no tā veido vidējais vērtējums kursa apguves laikā veiktajos pārbaudes darbos (kolokvijos); • 50% no tā veido eksāmenā iegūtais vērtējums. Tajā tiek vērtētas studenta prasmes: • veidot organiskās vielas nosaukumu pēc tā ķīmiskās formulas; • uzzīmēt organiskās vielas ķīmisko formulu pēc dota nosaukuma; • atpazīt funkcionālās grupas organiskā savienojuma molekulā un noteikt tā piederību konkrētai savienojumu klasei; • raksturot katras savienojumu klases ķīmiskās īpašības; • prognozēt organisko savienojumu savstarpējo pārvērtību iespējas. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc studiju kursa apguves studenti spēs: • atpazīt neorganisko savienojumu pamatklases; • raksturot katras pamatklases savienojumu kopīgās ķīmiskās īpašības un iespējas veikt neorganisko savienojumu savstarpējās pārvērtības; • atpazīt organisko savienojumu funkcionālās grupas un parādīt organiskā savienojuma piederību konkrētai savienojumu klasei atkarībā no funkcionālo grupu veida un skaita; • nosaukt organiskos savienojumus saskaņā ar starptautiskās organisko savienojumu nomenklatūras IUPAC noteikumiem; • raksturot katras organisko savienojumu pamatklases galvenās ķīmiskās īpašības un iespējas veikt organisko savienojumu savstarpējās pārvērtības. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā students pratīs: • savākt informāciju par konkrētu ķīmisko vielu vai produktu (piemēram, pārtikas garšvielu) un izveidot prezentāciju; • veikt vienkāršus organiskās sintēzes eksperimentus; • veikt vienkāršus analītiskos testus organisko savienojumu nozīmīgāko funkcionālo grupu pierādīšanai. | ||||||||
Kompetences: | Ķīmijas pamatkursu apguvis students: • spēs novērtēt dažādu vielu, t.sk. pamata uzturvielu un garšvielu piederību noteiktai savienojumu klasei; • prognozēs to īpašības un reakcijas dažādos pārtikas sagatavošanas un bioķīmiskajos procesos. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | V.Kreicbergs. Organiskās un pārtikas ķīmijas pamati. Mācību līdzeklis. Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Ķīmijas katedra. – Jelgava, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | M.Kūka. Organisko savienojumu nomenklatūra. Mācību līdzeklis. Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Ķīmijas katedra. – Jelgava, 2008. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Belitz, H.-D. Food chemistry / H.-D. Belitz, W. Grosch, P. Schieberle. 4th rev. and extended ed. Berlin: Springer, c2009. xliv, 1070 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | D.Cēdere, J.Logins. Organiskā ķīmija ar ievirzi bioķīmijā. Zvaigzne ABC, 1996. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.chem.qmul.ac.uk/iupac/ |