.
Teorētiskā mehānika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.03.2024 08:29:34
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FK_022 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Mehānika; Biomehānika | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Andris Mikulis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Fizikas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, 1. stāvs, 147.a un b kabinets, fizikarsu[pnkts]lv, +371 67061539 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas matemātikā un fizikā. Valsts valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Studenti iegūs zināšanas un iemaņas, kas nepieciešamas gan citu mācību disciplīnu apguvei, gan arī ortopēda speciālista izglītībā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Kinemātikas pamati. Kustības raksturlielumi: trajektorijas ātrums un paātrinājums. Vienmērīga kustība. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Vienmērīgi paātrināta kustība. Vertikāli un zem leņķa mesta ķermeņa kustība. Rotācijas kustības kinemātika. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Leņķiskais ātrums un leņķiskais paātrinājums. Centrtieces un tangenciālais paātrinājums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Dinamikas pamatjēdzieni. Masa un spēks. Berzes spēks. Inerces spēki. Ņūtona likumi. Kustības daudzums (impulss). Kustības daudzuma (impulsa) saglabāšanās likums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Darbs un mehāniskā enerģija. Enerģijas saglabāšanās likums. Cieta ķermeņa rotācijas kustība. Cieta ķermeņa rotācijas dinamika. Inerces moments. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Impulsa moments. Rotācijas kustības dinamikas pamatvienādojums. Impulsa momenta saglabāšanās likums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Mehāniskās svārstības. Mehāniskie viļņi, to raksturlielumi. Cietvielu un bioloģisko audu mehāniskās īpašības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Praktisko nodarbību laikā – uzdevumu risināšana. Ārpus nodarbībām studenti izstrādā pētniecisko darbu par teorētiskās mehānikas pamatjēdzieniem un to pielietojumu cilvēka ķermeņa uzbūvē. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās. Studiju kursa noslēgumā pārbaudījuma veids – mutiska teorētiskā ieskaite. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Kursa apguves rezultātā studenti: 1. Iegūs un nostiprinās zināšanas teorētiskajā mehānikā. 2. Izpratīs absolūti cieta ķermeņa dinamikas likumsakarības. 3. Izpratīs brīvas, rimstošas un uzspiestas svārstības, viļņu procesus. 4. Izpratīs elastīga ķermeņa deformācijas mehānismus. | ||||||||
Prasmes: | 1. Orientēsies teorētiskās mehānikas terminos. 2. Izmantos iegūtās zināšanas cietvielu un bioloģisko audu mehānisko īpašību aprēķināšanā. 3. Lietos fizikālus jēdzienus un likumsakarības cilvēka ķermeņa locekļu rotācijas kustības kinemātikas uzdevumu aprēķināšanā. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi novērtēt teorētiskās mehānikas likumu nozīmi cilvēka ķermeņa kustības statikā un dinamikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Grabovskis R. Fizika. Rīga, Zvaigzne, 1983, 645 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | P. Davidovits. Physics in Biology and Medicine. Academic press, 2019. |