.
Farmakoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:27.01.2021 09:00:03
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | FLK_025 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Farmakoloģija | Mērķauditorija: | Sabiedrības veselība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Diāna Klāva | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Farmakoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | RSU Farmakoloģijas katedra, Rīga, Pilsoņu iela 13, 4. korpuss, Santa[pnkts]Purvinarsu[pnkts]lv; Indra[pnkts]Dumbergarsu[pnkts]lv, +371 67613517 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā, fizioloģijā, ķīmijā, bioķīmijā, patoloģijā. Valsts valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | 1. Palīdzēt studentiem apgūt pamatzināšanas vispārīgajā un speciālajā farmakoloģijā. 2. Veicināt zināšanas par zāļu lietošanu grūtniecības un laktācijas periodā. 3. Palīdzēt studentiem veidot izpratni par zāļu efektivitātes novērtēšanu un drošību, informāciju, kādu sniegt pacientam drošai zāļu lietošanai. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārīgā farmakoloģija. Zāļu nosaukumi. Farmakokinētika un farmakodinamika | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Eferento ceļu farmakoloģija I, II | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
3 | Centrālās nervu sistēmas farmakoloģija I, II | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
4 | Metabolismu ietekmējošo līdzekļu farmakoloģija I, II | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
5 | Pretinfekciju līdzekļi (AB, antiseptiķi u.c.) | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
6 | Vispārīgā farmakoloģija. Zāļu nosaukumi. Farmakokinētika un farmakodinamika | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
7 | Eferento ceļu farmakoloģija I, II | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Aferento ceļu farmakoloģija | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
9 | CNS ietekmējošo zāļu līdzekļu farmakoloģija I, II | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
10 | Kolokvijs | Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||
11 | Zāļu līdzekļi, kas ietekmē metabolisma procesus I, II | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
12 | Pretmikrobu un pretparazītu līdzekļi (Pretinfekciju līdzekļi) | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Individuālais darbs – vispārīgās farmakoloģijas apguve, kā arī informācijas par medikamentiem, to pielietošanu un izmantošanu ārstniecības procesā meklēšana, atlasīšana un analizēšana, izmantojot ne tikai lekciju materiālu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Praktisko nodarbību laikā regulāri īsie daudzatbilžu testi un preparātu apraksti ABC + aktīva dalība, zināšanu parādīšana nodarbību laikā – lai saņemtu ieskaiti par nodarbību. Kavējuma gadījumā – individuāla atstrādāšana docētāja noteiktajā laikā. 1 kolokvijs semestra vidū – 30% no kopējās gala atzīmes. Gala pārbaudījums – rakstisks eksāmens (atvērtie jautājumi + tests + ABC medikamentu apraksts) – 50% no kopējās gala atzīmes Apmeklējums – 20% kopējās gala atzīmes. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši pamatzināšanas vispārīgajā farmakoloģijā, llielāko daļu medikamentu grupās, to darbības mehānismos, indikācijās un blaknēs. Kā arī būs apguvuši ieskatu farmakokinētikas īpatnībās grūtniecēm, jaundzimušajam. Orientēsies informācijas meklēšanā par medikamentiem un spēs atšķirt uzticamus informācijas avotus. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs orientēties vispārīgajā farmakoloģijā, spēs atšķirt dažādas zāļu formas, kā arī raksturot to īpašības, orientēties un atpazīt medikamentu darbības mehānismus un lietošanas indikācijas, vispārināt attiecīgās medikamentozās ārstēšanas riskus un ieguvumus. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi: 1. Aprakstīt farmakoloģisko grupu preparātus un indikācijas. 2. Formulēt to darbības mehānismus, indikācijas un kontrindikācijas, kā arī blakusparādības. 3. Izmantot teorētiskās pamatzināšanas un kompetenci vispārīgajā farmakoloģijā, medikamentu kombinēšanā un aizvietošanā grūtniecības, dzemdību un pēcdzemdību periodā. 4. Patstāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt informāciju par medikamentiem, to pielietošanu un izmantošanu ārstniecības procesā. 5. Parādīt zinātnisku pieeju aktuālo jautājumu risināšanā, kā arī prast orientēties specifiskajā literatūrā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Basic & Clinical Pharmacology. Bertram G. Katzung. McGraw-Hill Professional, 2018, 1179 lpp. | ||||||||
2 | Clinical Trials: Study Design, Endpoints and Biomarkers, Drug Safety, and FDA and ICH Guidelines. 2nd edition. T. Brody. 2016. Elsevier. | ||||||||
3 | Briggs, Gerald G; Freeman, Roger K; Yaffe, Sumner J. Drugs in Pregnancy and Lactation: A Reference Guide to Fetal and Neonatal Risk. Lippincott Williams & Wilkins, 2011, 1728 p. | ||||||||
4 | Indulis Purviņš, Santa Purviņa. Praktiskā farmakoloģija. 4. Izdevums, ZIC, 2011 | ||||||||
5 | Lekciju materiāls RSU E-studijas | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Biksone G. Behmanis A. Solis pa solim pacientu konsultēšanās. Rīga: MIC, 2016. | ||||||||
2 | Goodman and Gilman’s. The Pharmacological Basis of Therapeutics. Louis Sanford Goodman, Laurence L. Brunton, Alfred Gilman, John S. Lazo, Alfred Goodman Gilman, Keith L. Parker. McGraw-Hill, 2019 | ||||||||
3 | Pharmacotherapy: A Pathophysiologic Approach. Joseph T. DiPiro. Terry L. Schwinghammer. Cecily V. DiPiro. McGraw-Hill, 2019 | ||||||||
4 | British National Formulary, BNF 78, September 2019 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | www.vm.gov.lv | ||||||||
2 | www.EMCDDA.europa.eu/ | ||||||||
3 | www.euphix.org/ | ||||||||
4 | http://ec.europa.eu/health-eu/ | ||||||||
5 | Latvijas Zāļu valsts aģentūra | ||||||||
6 | http://www. haiweb.org/ | ||||||||
7 | Nacionālais Veselības dienests | ||||||||
8 | Eiropas Medicīnas aģentūra |