.
Medicīnas socioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:02
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | HZK_003 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Uldis Vēgners | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas priekšzināšanas. | ||||||||
Mērķis: | Palīdzēt studentiem sasaistīt medicīnas teoriju ar sociologu iegūtajiem empīriskajiem datiem par individuālajiem un sociālajiem faktoriem, kas ietekmē veselības uzvedību un dzīves stila izvēli. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Socioloģijas zinātnes un medicīnas socioloģijas raksturojums. Socioloģiskās izpētes metodes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ieskats medicīnas socioloģijas vēsturē un teorētisko perspektīvu raksturojums. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Veselības un slimības jēdziena interpretācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Kultūras jēdziens socioloģijā. Socializācijas un internalizācijas teorijas, deviance un sociālā kontrole. Stigmatizācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Sociālās stratifikācijas un mobilitātes jēdziens. Sociālā nevienlīdzība un atstumtība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Sociālās izmaiņas un mūsdienu izaicinājumi medicīnā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Socioloģijas zinātnes atbildes uz medicīnas jautājumiem. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Garīgo slimību interpretācija socioloģijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ķermeņa izpratne socioloģijā. Slimības un sāpju pieredze. Paliatīvā aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Dzīves stilu socioloģiskā interpretācija, veselības uzvedības sociālā determinētība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Sociālās nevienlīdzības izpausmes medicīnā. Sociālo faktoru analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Sociālās nevienlīdzības izpausmes medicīnā. Sociālo faktoru analīze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Alternatīvās medicīnas sociālie aspekti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Veselības aprūpes sistēmas. Veselības aprūpes pieejamība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Mūsdienu izaicinājumi veselības aprūpē un medicīnā I. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
16 | Mūsdienu izaicinājumi veselības aprūpē un medicīnā II. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Gatavošanās uz semināriem, lasot semināru tekstus pirms semināru sākšanās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Zināšanas tiek vērtētas 10 ballu sistēmā: atbildes semināros - 60%, eksāmens - 40%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēj definēt veselības un slimības jēdzienus, aprakstīt biomedicīnisko un biopsihosociālo veselības modeļus, raksturot slimību sociālos cēloņus un veselību ietekmējošos faktorus, medikalizāciju, profesionalizāciju, aprakstīt veselību un novecošanas procesa stratēģijas, ārsta un pacienta attiecību socioloģiju, ķermeņa socioloģiju, veselības veicināšanas stratēģijas. | ||||||||
Prasmes: | Studenti pratīs identificēt svarīgākās socioloģijas teorijas, kas skaidro veselības uzvedību, vērtēt dažādu veselības un medicīnas socioloģisko pētījumu metožu priekšrocības, raksturot slimības pieredzes un stigmatizācijas problemātiku, analizēt ārsta un pacienta attiecību socioloģiskos aspektus, izskaidrot konkrētu veselības dzīves stilu ietekmējošus dzīves kvalitātes faktorus, izvērtēt dažādus veselības aprūpes sistēmas modeļus. | ||||||||
Kompetences: | Kognitīvā kompetence – spēja nošķirt būtisko no nebūtiskā rakstveidā (kopsavilkumi) un mutiski, un komunikatīvi verbālā – spēja uzstāties ar prezentācijām un piedalīties diskusijās par semināru tematiku. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Annendale, E. (1998). The Sociology of Health and Medicine: A Critical Introduction. Cambridge: Polity Press. | ||||||||
2 | Bowling, A. (2002). Research Methods in Health: Investigating Health and Health Services. Philadelphia: Open University Press. | ||||||||
3 | Cockerham, W. C., (1999). Health and Social Change in Russia and Eastern Europe. London: Routledge. | ||||||||
4 | Davis, K., (1995). Reshaping the Female Body. The Dilemma of Cosmetic Surgery. London: Routledge. | ||||||||
5 | Lupton, D. (2003). Medicine as Culture. 2nd ed. London: Sage Publications. | ||||||||
6 | Nettleton, S. (2006). The Sociology of Health and Illness, 2nd ed. Cambridge: PolityPress. | ||||||||
7 | Nettleton, S. and Gustafsson, U. (eds.) (2002). The Sociology of Health and Illness Reader. Cambridge: PolityPress. | ||||||||
8 | Sīlis, V. (2006 b). Rūpes par veselību un dzīves kvalitāte. Grām.: Dzīves kvalitāte Latvijā. Rīga: Zinātne, 179.–216. lpp. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Burdjē, P. (2004). Praktiskā jēga. Rīga: Omnia Mea. | ||||||||
2 | Vēbers, M. (1905/2004). Reliģijas socioloģija. Rīga: FSI. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | RSU bibliotēkas materiāli. |