Pārlekt uz galveno saturu

Bioētika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:30:47
Par studiju kursu
Kursa kods:HZK_051LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Filozofija; ĒtikaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Uldis Vēgners
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Lai sekmīgi apgūtu paredzēto studiju kursu "Bioētika" studentam nav nepieciešamas priekšzināšanas. Ir vēlamas priekšzināšanas filozofijā un ētikā vidusskolas mācību programmas līmenī.
Mērķis:
Iepazīstināt studentus ar aktuālajām mūsdienu bioētikas problēmām. Veicināt studentu spēju patstāvīgi spriest par biomedicīnas aktuālajiem jautājumiem un veselības aprūpes sistēmas ētiskajām problēmām. Veicināt studentu prasmi analizēt ar biomedicīnu saistītas ētiska rakstura problēmas. Veicināt izpratni par klīniskajā praksē un pētniecībā akceptētām morālajām vērtībām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Bioētika un ētiskās teorijasLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Ētiskās problēmas cilvēka dzīvības sākumā: embrija morālais statussLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Asistētās nāves ētikaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Orgānu transplantācija ētika un nāves definīcijasLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Taisnīgums: Taisnīga resursu sadale veselības aprūpēLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Ētika pētniecībāLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Cieņa pret autonomijuNodarbības1.00auditorija
8Ģenētiskā diagnostika un gēnu terapijaNodarbības1.00auditorija
9Cilvēka uzlabošanaNodarbības1.00auditorija
10Dzīvnieku izmantošana zinātnē un izglītībāNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Obligātās literatūras un semināru lasāmvielas apguve. Pirms katra semināra studentiem ir jāizlasa semināra lasāmviela, jāgatavojas atbildēt uz jautājumiem par tajā paustajiem jēdzieniem, idejām un argumentiem. 2. Grupās sagatavot gadījumu ētiskai analīzei uz vienu no semināriem, kā arī vadīt un izvērtēt diskusijas par sagatavoto gadījumu, semināra ietvaros. 3. Patstāvīga sagatavošanās eksāmenam par kursā apgūtajām tēmām lekcijās un semināros. 4. Kursa noslēgumā studenti e-studijās aizpilda kursa novērtēšanas anketas.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Dalība semināros individuāli un grupā (10% no gala vērtējuma). Students aktīvi piedalās visos semināros, saprot un spēj formulēt semināra lasāmvielā paustās idejas, produktīvi iesaistās diskusijās par semināra tēmas jautājumiem, argumentē savu pozīciju, diskusijās izmanto atbilstošu terminoloģiju, diskusijās atsaucas uz semināra lasāmvielu. 2. Gadījuma sagatavošana ētiskai analīzei un diskusijas vadīšana un izvērtēšana par gadījumu semināra gaitā (40% no gala vērtējuma). 3. Eksāmens (50% no gala vērtējuma). Students raksta eksāmenu, kurā tiek vērtētas viņa zināšanas par kursā apgūtajām tēmām.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studentiem ir jāorientējas būtiskākajās mūsdienu bioētikas problēmās; jāpārzina bioētikā izmantotās ētikas teorijas, bioētikas pamatproblēmas un izplatītākās pieejas, bioētikas problēmu risinājumi dažādās jomās, piemēram, jautājumos, kas saistīti ar ētikas problēmām cilvēka dzīves sākumā un beigās, transplantācijas ētiku, taisnīgu resursu sadali veselības aprūpē, ētiku pētniecībā un dzīvnieku izmantošanu klīniskos pētījumos un medicīniskā izglītībā.
Prasmes:Studentiem jāspēj definēt būtiskākie bioētikas teoriju pamatjēdzieni. Jāspēj atpazīt un identificēt dažādas bioētikas problēmsituācijas un dažādu teorētisku apsvērumu loma tajās.
Kompetences:Studentiem patstāvīgi jāspēj analizēt, izvērtēt un kritizēt dažādas nostājas mūsdienu biomedicīnā; jāspēj patstāvīgi formulēt viedokli un aizstāvēt to.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Klīve, V.V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. (akceptējams izdevums)
2Sīle, V. (sast.) Biomedicīnas ētika. Teorija un prakse. Rīga: RSU, 2006. (akceptējams izdevums)
3Neiders, I. “Gēnu redaktori” (Rīgas Laiks, 2018, Septembris, 10.-19. lpp.)
4Kuhse, H & Singer, P. (eds.) A Companion to Bioethics. Blackwell Publishing, 2001. (akceptējams izdevums)
5Neiders, I. “Cilvēka uzlabošana.” Sīlis, V. Neiders, I. (red.) Filosofiskā antropoloģija II, Rīga, RSU, 2018.
6Singers, P. “Dzīvnieku atbrīvošana” (Kentaurs XXI, 2001, 25, 94.-107. lpp.) (akceptējams izdevums)
7Ārvalstu studentiem/For international students:
8Kuhse, H & Singer, P. (eds.) A Companion to Bioethics. Blackwell Publishing, 2001. (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1Kuhse, H. (ed.) Bioethics. An Anthology. Blackwell Publishing. 2006.
2Steinbock, B. (ed.) The Oxford Handbook of Bioethics. Oxford: Oxford University Press, 2009.
3Campbell, A. Bioethics: The Basics, Routledge, 2017.