Pārlekt uz galveno saturu

Iekšķīgās slimības ar propedeitiku

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.07.2020
Par studiju kursu
Kursa kods:ISK_063LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Medicīna; Internā medicīnaMērķauditorija:Zobārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Vladimirs Voicehovskis
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Iekšķīgo slimību katedra
Struktūrvienības vadītājs:Aivars Lejnieks
Kontaktinformācija:Rīga, Hipokrāta iela 2, iskatrsu[pnkts]lv, +371 67042338
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas21
Kopā kontaktstundas33
Pilns laiks - 2. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)7Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)3Kopā nodarbību kontaktstundas21
Kopā kontaktstundas31
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Zināšanas no ievada medicīnas vēsturē, ētikā un tiesībās; cilvēka anatomijā un fizioloģijā; bioķīmijā; mikrobioloģijā; patoloģiskā anatomijā un patoloģiskā fizioloģijā, farmakoloģijā.
Mērķis:
Veidot studentu izpratni par profesionālo komunikāciju kā būtisku ārsta praktiskā darba sastāvdaļu. Sniegt zināšanas par propedeitikas pamatprincipiem, etioloģiju, patoģenēzi, klīnisko ainu, laboratorisko un cita veida izmeklēšanu, diferenciāldiagnozi, diagnostikajiem kritērijiem, izmeklēšanas, ārstēšanas plānu un profilaksi svarīgākajām iekšķīgām slimībām, attīstīt praktiskās iemaņas slimnieka izmeklēšanā, iepazīstināt ar medikamentozās terapijas pamatprincipiem (galvenās medikamentu grupas), to blaknēm.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Ārsta profesionālās saskarsmes pamatprincipiLekcijas1.00auditorija
2PropedeitikaLekcijas1.00auditorija
3KardioloģijaLekcijas2.00auditorija
4PneimonoloģijaLekcijas2.00auditorija
5GastroenteroloģijaLekcijas1.00auditorija
6EndokrinoloģijaLekcijas1.00auditorija
7NefroloģijaLekcijas1.00auditorija
8ReimatoloģijaLekcijas1.00auditorija
9HematoloģijaLekcijas1.00auditorija
10Ievads klīnikā: Saskarsmes definīcija, klīnikas un nodaļas noteikumi, ārsta tēls (lomu spēle). Ētiskie aspekti. Deontoloģija. Akadēmiskais godīgums. Ārsta-pacienta attiecības, noteikumi, likumiskie aspekti, ārsta biroja dizains, asistenta loma, medicīniska dokumentācija, Historia morbi (subjektīvā daļa), “pirmais pacients” (lomu spēle).Nodarbības1.00klīniskā bāze
11Pamata metodes pacientu vispārīgā izmeklēšanā. Asins spiediena noteikšana, pulsa mērīšana, auskultācija, perkusija, palpācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem. Historia morbi (objektīvā daļa).Nodarbības1.00klīniskā bāze
12Kardioloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes. Sirds auskultācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
13Kardioloģija: kardiovaskulārie riski, arteriāla hipertenzija, hipertenzīvās krīzes, akūts koronārs sindroms, miokarda infarkts. Klīnikas apmeklējums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
14Kardioloģija: aritmijas, akūta un hroniska sirds mazspēja, infekciozs endokardīts, mutes dobuma slimību loma kardiovaskulāro slimību attīstībā, kardioloģisko medikamentu ietekme (antikoagulantu, diurētisko līdzekļu u.c.) pie orālās patoloģijas, slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
15Pneimonoloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes. Plaušu auskultācija. Prakse ar pacienta simulatoru, grupas kolēģiem.Nodarbības1.00klīniskā bāze
16Pneimonoloģija: elpošanas sistēmas funkcionāla izmeklēšana; elpošanas mazspēja, bronhiāla astma, astmas lēkme, hroniska obstruktīva plaušu slimība, bronhīts, pneimonijas, pleirīts, slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
17Gastroenteroloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, holangiopankreatogrāfiskās zonas slimības, žults kolika, dzeltes. Klīnikas apmeklējums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
18Gastroenteroloģija: gastrīts, kuņģa un divpadsmitpirkstu zarnas čūla, kuņģa-zarnu trakta asiņošana; enterokolīts, Krona slimība; slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
19Gastroenteroloģija: instrumentālās izmeklēšanas metodes – videogastro-, videokolonoskopija, US-izmeklēšana.Nodarbības1.00MITC
20Endokrinoloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, cukura diabēts, komas, metabolais sindroms, hipotireoidisms, hipertireoidisms, osteoporoze; slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
21Nefroloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, nefrolitiāze, nieru kolika, nefrotisks sindroms, akūta un hroniska nieru mazspēja, hemodialīze, peritoneālā dialīze, nieres transplantācija. Klīnikas apmeklējums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
22Reimatoloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, reimatoīds artrīts, sistēmiska sarkanā vilkēde, sistēmas skleroze; vaskulīti: Vegenera granulomatoze, Čērdža-Štrossa sindroms, temporālais (gigantšūnu) poliarterīts, Takayasu arterīts, Henoha-Šēnleina purpura, Sjogrēna sindroms; metabolā artropātija: podagra; slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā. Klīnikas apmeklējums.Nodarbības1.00klīniskā bāze
23Hematoloģija: propedeitikas principi, izmeklēšanas metodes, akūtas un hroniskās leikēmijas, anēmija (B12 un dzelzs deficīta), koagulopātija, hemorāģiskās diatēzes, hemofīlija, trombocitopēnija, trombocitopēniska purpura; slimību izpausmes mutes dobumā un maksillofaciālajā reģionā.Nodarbības1.00klīniskā bāze
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Iepazīties ar ieteicamās un rekomendējamās literatūras avotiem uz katru konkrētu praktisko nodarbību. Identificēt neskaidros jautājumus un problēmas. Atpazīt neskaidros gadījumus (klīniskos gadījumus) un uzdevumus. Iepazīties ar standartizētiem “klīniskiem gadījumiem”: novērtējums, diagnostika, ārstēšanas ordinācija (ja nepieciešama).
Vērtēšanas kritēriji:
Standartizēti un formalizēti uzdevumi (MCQ): • teorētiskie jautājumi (5 grupas) – 60% no kopējās atzīmes; • praktiskie jautājumi (viens “klīniskais gadījums”: novērtējums, diagnostika, ārstēšanas ordinācija, ja nepieciešama) – 40% no kopējās atzīmes.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (OSKE)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti iegūs zināšanas un kompetenci par vissvarīgākajām sirds, bronhu, plaušu slimībām, endokrīnām, hematoloģiskām, reimatoloģiskām, nieru un gastrointestinālā trakta slimībām, to etioloģiju, patoģenēzi, diagnostiskiem kritērijiem, ārstēšanas principiem. Studenti iegūs zināšanas par slimnīcas un ambulatorās medicīniskās dokumentācijas aizpildīšanu.
Prasmes:Studenti pratīs diagnosticēt mācītās slimības, novērtēt smagumu, gaitu, profilaksi un ārstēšanu pirms zobārstniecības manipulācijām.
Kompetences:Studenti spēs veikt situācijas analīzi, demonstrēt individuālu attieksmi pret pacientu un radošu pieeju katrā klīniskā gadījumā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bickley L.S., Szilagyi P.G. Bates' Guide to Physical Examination and History Taking. Lippincott Williams&Wilkins, 2008.
2Kalvelis A. Kardioloģija. Informācijas materiāli, RSU 2010.
3Kalvelis A. Pulmonoloģija. Informācijas materiāli, RSU 2010.
4Lejniece S. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais Medicīnas Apgāds 2005.
5Lejnieks A. Klīniskā medicīna. SIA Medicīnas Apgāds. Rīga 2010, 2012.
6Lejnieks A, et al. ,,Osteoporozes diagnostikas, profilakses un ārstēšanas vadlīnijas” Rīga 2005.
7Purviņš I. Praktiskā farmakoloģija,3.izd., 2002.
8Rudzītis K. Diagnostikas pamati un terapijas preambula. Rīga: Nacionālais apgāds, 2005.
Papildu literatūra
1Allen JF. Health law & medical ethics for healthcare professionals. Boston: Pearson, 2012.
2Back A, Arnold R, Tulsky J. Mastering communication with seriously ill patients. Cambridge University Press, 2009.
3Cecil Textbook of Medicine. W.B.Saunders Company, 2006.
4Kumar P, Clark M. Clinical Medicine. A Textbook for Medical Students and Doktors. W.B.Saunders, London, 6th., 2005.
5Lloyd M, Bor R. Communication Skills for Medicine (3rd Edition). Churchill Livingstone, 2009.
Citi informācijas avoti
1http://estudijas.rsu.lv/index.php