.
Prakses rotācija iekšķīgās slimībās
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2020 16:39:49
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | ISK_221 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Internā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jūlija Voicehovska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Iekšķīgo slimību katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Hipokrāta iela 2, iskrsu[pnkts]lv, +371 67042338 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 0 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 0 | ||||
Kopā kontaktstundas | 0 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Iepriekšējas zināšanas propedeitikā, patoloģijā, anatomijā, farmakoloģijā, imunoloģijā, dermatoloģijā, bioķīmijā. Studentiem jāpārzina iepriekšējos iekšķīgo slimību kursos apgūtā viela. | ||||||||
Mērķis: | Kursa mērķis – konsolidēt un nostiprināt līdzšinējās studentu teorētiskās zināšanas un praktiskās iemaņas par biežāk sastopamajām hroniskām patoloģijām pieaugušajiem, kuras apgūtas dažādos studiju gados RSU Iekšķīgo slimību katedras dažādos kursos, lai sagatavotu studējošos turpmākam ārsta praktiskam darbam, dot studentiem zināšanas par būtiskākajām un biežāk sastopamajām hroniskām iekšķīgajām slimībām, iemācīt praksē nepieciešamās izmeklēšanas metodes, manipulācijas endokrīno, gastrointestinālo, kardiovaskulāro, nefroloģisko, respiratoro, onkoloģisko un hematoloģisko slimību pacientu izmeklēšanā. Studenti prakses gaitā spēj pilnvērtīgi novērtēt pacienta simptomus, noteikt diagnozi, nepieciešamo izmeklējumu klāstu, izvērtēt veikto laboratoro, radioloģisko un funkcionālo izmeklējumu rezultātus, stratificēt riskus un izveidot terapijas plānu. Prakses rotācijai ir praktisks un ārstniecības komandās integrējošs medicīnas studiju organizācijas formāts. | ||||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iekšķīgo slimību prakses rotācijā jāstrādā iekšķīgo slimību profila nodaļās stacionārā, iekšķīgo slimību profila praksē ambulatorā medicīnas iestādē vai ģimenes ārsta praksē. Prakses rotācijas laikā students veic medicīnas asistenta pienākumus, ņemot vērā studējošā profesionālās zināšanas un prasmes, kas iegūtas un novērtētas līdzšinējā studiju laikā: prot pierakstīt un aprakstīt elektrokardiogrammu, prot orientēties elektrokardiogrammas pieraksta kardiālās slodzes testa rezultātos un ehokardiogrāfijas protokola rādītājos, māk veikt pleiras dobuma punkciju sertificēta ārsta uzraudzībā, prot orientēties bronhoskopijas rezultātos. Studējošais asistē un sniedz atbalstu ārstam – prakses rotācijas vadītājam slimnieku kurācijā, praktisko manipulāciju veikšanā, medicīnas dokumentācijas aizpildīšanā un citās darbībās. Paralēli praktiskajam darbam studentam jālasa speciālā literatūra atbilstoši kursa aprakstam. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Prakses kopējo vērtējumu studiju kurā veido studenta raksturojums no prakses darba vietas, kā arī ieskaites komisijas novērtējums pēc pārrunām ar studentu, kuras ietver arī sagatavotā viena klīniskā gadījuma no prakses rotācijas situācijas analīzi, varētu būt arī situācija, kurā studējošais būtu rīkojies savādāk nekā tas tika darīts konkrētā situācijā. Prakses ieskaitē studenta zināšanas un prasmes ir uzskatāmas par sekmīgām tad, ja tās atbilst novērtējumam”ieskaitīts”. Prakses ieskaiti var kārtot divas reizes. Studējošā veikto darbības saturs (kūrējamo slimnieku diagnozes, veiktās manipulācijas un citas aktivitātes) jāuzrāda prakses rotācijas Portfolio attiecīgajās sadaļās, ko ar savu parakstu apstiprina ārsts – rotācijas vadītājs. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Aizstāvēšana (Prakse) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošais būs ieguvis zināšanas un spēs analizēt un izprast dažādu profilu pacientu klīniskās, laboratorās un vizuālās izmeklēšanas metodes attiecībā uz biežāk sastopamajām hroniskām patoloģijām pieaugušajiem. Zinās un atpazīs dažādu slimību simptomus un darbības algoritmus – izmeklēšanas un ārstēšanas taktiku, veikt pacientu drošības un klīnisko risku vadību, zinās ieteikt pierādījumos pamatotas rekomendācijas, zinās pielietot kritisko domāšanu un sintezēt zināšanas. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs ievākt anamnēzi, veikt pacientu apskati - fizikālo izmeklēšanu, novērtēt pacienta vitālos rādītājus (proti, pacienta apziņas stāvokli, elpošanu, sirdsdarbību, centrālo un perifēro pulsu, arteriālo asinsspiedienu, asins skābekļa piesātinājumu, ķermeņa temperatūru, diurēzi), atpazīt hemodinamiski nestabilus stāvokļus, nozīmēt diagnostiskos izmeklējumus un terapiju, noteikt pacienta diagnozi, izglītot pacientu par veselības un slimības profilakses jautājumiem, sniegt neatliekamo palīdzību, noformēt medicīnisko dokumentāciju, lietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas, ievērot vispārējo un profesionālo ētiku, organizēt savu un komandas darbu. Pratīs izglītot pacientus par racionālu zāļu lietošanu, par slimību profilakses iespējām, par sabiedrības veselības jautājumiem. Pratīs paust līdzestību sarunā ar pacientu/tuvinieku, paust argumentētu viedokli. Pratīs pārbaudīt, vai pacienti līdzestīgi ievēro ārstēšanas rekomendācijas. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursā iegūtās kompetences ļaus mērķtiecīgi un strukturēti noskaidrot pacienta anamnēzi, novērtēt pacienta vitālos rādītājus (proti, pacienta apziņas stāvokli, elpošanu, sirdsdarbību, centrālo un perifēro pulsu, arteriālo asinsspiedienu, asins skābekļa piesātinājumu, ķermeņa temperatūru, diurēzi), ļaus sasaistīt patoloģisko procesu dažādos komponentus un simptomātiku, kas to ietekmē, ļaus izvērtēt pacienta veselības stāvokli, interpretēt atbilstību normai un novirzi no tās, un attiecināt atradni un konkrēto situāciju, un pieņemt lēmumu par tālāko rīcības taktiku. Ļaus atpazīt akūtus stāvokļus medicīnā, organizēt savlaicīgu palīdzības sniegšanu, ļaus interpretēt dažādu izmeklējumu rezultātus un formulēt atbilstošo slēdzienu, plānot ārstēšanas taktiku. Iegūtās kompetences ļaus veikt attiecīgajam patoloģiskajam stāvoklim atbilstošās manipulācijas, izrakstīt receptes, aizpildīt medicīnisko dokumentāciju saskaņā ar normatīvo aktu prasībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Lejnieks. Klīniskā medicīna. 1.-3..grāmatas.Nacionālais apgāds, 2010-2012 | ||||||||
2 | A.Krams. Ilgstoša skābekļa terapija. SIA Medicīnas prese, 2014.g. | ||||||||
3 | Murray and Nadel's Textbook of Respiratory Medicine, Sixth Edition,. Broaddus, V. Courtney, MD. Copyright © 2016 by Saunders, an imprint of Elsevier Inc. | ||||||||
4 | Harrison`s Principles of Internal Medicine. 20-th ed, | ||||||||
5 | The Merck Manual of diagnosis and therapy | ||||||||
6 | S.Lejniece. Klīniskā hematoloģija. Nacionālais Medicīnas Apgāds, 2005. | ||||||||
7 | Dacie and Lewis Practical Haematology: Expert Consult: Online and Print, 11th edition by Barbara J. Bain FRACP FRCPath, Imelda Bates MB BS MD MA FRCPath, Mike A Laffan DM FRCP FRCPath, S. Mitchell Lewis BSc MD FRCPath DCP FIBMS, Publisher: Churchi | ||||||||
8 | Safron Whitehead, John Miell „Clinical endocrinology” Scion Publishing.com 2013. | ||||||||
9 | Williams Textbook of Endocrinology, 12th edition, 2011 | ||||||||
10 | E. Vēverbrants, A. Pētersons. Nephrology in your pocket. e-textbook, iBooks Store, Apple, 2015. | ||||||||
11 | Oxford Textbook of Clinical Nephrology, | ||||||||
12 | Tytgat G.N.J., Tytgat S.H.A.J. Grading and Staging in Gastroenterology. Thieme Stuttgart - N.Y., 2009. | ||||||||
13 | Kelley’s Textbook of Rheumatology, current edition | ||||||||
14 | Braunwalds Heart Disease: A textbook of cardiovascular medicine, 2015; 20-ed., WB Saunders. | ||||||||
15 | ESC guidlines | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | P.Kumar, M.Clark. Clinical Medicine. A textbook for medical students and doctors. W.B.Saunders, London, 7-ed., 2009. |