Pārlekt uz galveno saturu

Globalizācija un tautas attīstība

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:53
Par studiju kursu
Kursa kods:KSK_089LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:SocioloģijaMērķauditorija:Socioloģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Deniss Hanovs
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Sociālo zinātņu fakultāte
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Dzirciema iela 16, Rīga, szfatrsu[pnkts]lv
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)12Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas24
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Socioloģijas teorijas un pētniecības metodes.
Mērķis:
Apgūt tos globalizācijas aspektus, kas visvairāk skar sabiedrības izmaiņas, akcentējot Baltijas valstu un Latvijas sociālās attīstības problēmas Eiropas un pasaules attīstības kontekstā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Globalizācijas jēdziens. Globalizācijas procesa konteksti un pretrunas. Globalizācijas ietekme uz komunikācijas formām.Lekcijas1.00auditorija
2Laika un telpas transformācija globālās komunikācijas kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
3Globalizēta pasaule Latvijas medijos – pozīcijas, prioritātes, tabu.Nodarbības1.00auditorija
4Globāla patēriņa sabiedrība. Globalizētais cilvēks – jaunas elites un marginalizēto tēls, paštēls globalizācijas laikmetā. Reakcijas uz globalizācijas procesiem.Lekcijas1.00auditorija
5Globalizācijas procesu pētīšana: akadēmiskā vide un globālie izaicinājumi.Lekcijas1.00auditorija
6Patērētāju sabiedrība Latvijā globalajā kontekstā – seminārs par tehnoloģiju atkarību.Nodarbības1.00auditorija
7Ekspedīcija uz lielveikalu, seminārs un pētījuma prezentācija.Nodarbības4.00auditorija
8Tautas attīstības (TA) koncepcija un tās veidošanās vēsture. TA un cilvēktiesības. TA un socioloģija.Lekcijas1.00auditorija
9Tautas attīstības pārskati (Human development reports): globālais, reģionālais un nacionālais līmenis.Lekcijas1.00auditorija
10Tautas attīstības novērtēšana: dimensijas, indeksi un to komponenti.Lekcijas2.00auditorija
11Tautas attīstības pārskatu galvenās tēmas un jēdzieni.Nodarbības1.00auditorija
12Tautas attīstība Baltijas valstīs.Lekcijas1.00auditorija
13Tautas attīstība Latvijā: vēsture, pārskatu tēmas.Lekcijas2.00auditorija
14Latvijas un Igaunijas Tautas attīstības pārskatu salīdzinājums.Nodarbības1.00auditorija
15Globalizācija un tautas attīstība.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Patstāvīgā darba formas: eseja, referāts, prezentācija, recenzija, novērošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Līdzdalība, atbilžu kvalitāte semināros – 25%; esejas un semināru jautājumu rakstiska analīze – 25%; individuālais projekts vai referāts – 25%; eksāmena atzīme – 25%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Zina globalizācijas priekšvēsturi, ir apguvuši tās attīstību noteicošos faktorus, globalizācijas izpausmes un sekas dažādās sabiedrības funkcionēšanas jomās. Zina svarīgākās globalizācijas teorijas un autorus. Zina un saprot tautas attīstības koncepciju un indikatorus.
Prasmes:Prot pielietot apgūtās teorētiskās pieejas ikdienas dzīves situāciju analīzē, prot apkopot, analizēt un salīdzināt tautas attīstības pārskatos apkopoto informāciju, jo Tautas attīstības pārskati piedāvā augstā profesionālā līmenī sagatavotu un analizētu sociālo informāciju, kas var noderēt kā atdarināšanas vērts paraugs maģistra programmas studentiem.
Kompetences:Kritiski analītiska pieejas veidošana.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Hanovs D. „Šeit, visur un tagad…Globalizācija Latvijā: konteksti, diskursi, dalībnieki.” – Rīga, Drukātava, 2008.
2Hanovs D. Globalizācijas kritiskie diskursi: neomarksistiskais, konservatīvais un estētiskais antiglobālisms // Daugavpils universitātes Reģionālais ziņojums 2007 (3). - Daugavpils: Saule, 2008. - 7. - 24.lpp.
3Hanovs D. „Es un mans pirkums…” Patērētāja identitāte un zīmolu veidošana Latvijā. // Rīgas Stradiņa universitātes zinātniskie raksti. 2006. – Rīga: RSU, 2007. – 59. -66. lpp.
4Tumans H. Globalizācija un kultūra vēsturiskā retrospekcijā// Kultūras krustpunkti. – lpp. 116. – 131.
5Kling R. Learning about Information Technologies and Social Change: the Contribution of Social Informatics. – pp. 217 – 232
6Whitley E. A. Time and Information Technology: Temporal Impacts on Individuals, Organizations and Society. // The Information Society. 2002. – pp. 235 – 240.
7Stalder F. The Network Paradigm: Social Formations in the Age of Information (īss ievads M. Kastela teorijā)
8Castells M. The Rise of the Network Society. – 429 – 455.
9Tautas attīstība. ANAP, Jumava, 2002, 7.-38.lpp.
10HDR 2010 The Real Wealth of Nations: Pathways to HumanDevelopment, Chapterhttp://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2010/chapters/
11EHDR 2010/2011 Baltic Way(s) of Human Development: Twenty Years On. http://kogu.ee/public/eia2011/eia_eng_2011.pdf
Papildu literatūra
1Бауман З. Глобализация. Последствиядлячеловека и общества, Москва, 2004
2Бек У. Чтотакоеглобализация, 2001
3Бергер П., Хантингтон С. Многоликаяглобализация, Москва, 2004
4Хелд Д., Гольдблатт Д., Макгрю Э., ПерратонДж. Глобальныетрансформации, Москва, 2004
5Уэбстер Ф. Теорииинформационногообщества, Москва, 2004