.
Globalizācija un tautas attīstība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_089 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija | Mērķauditorija: | Socioloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Deniss Hanovs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 40 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Socioloģijas teorijas un pētniecības metodes. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt tos globalizācijas aspektus, kas visvairāk skar sabiedrības izmaiņas, akcentējot Baltijas valstu un Latvijas sociālās attīstības problēmas Eiropas un pasaules attīstības kontekstā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Globalizācijas jēdziens. Globalizācijas procesa konteksti un pretrunas. Globalizācijas ietekme uz komunikācijas formām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Laika un telpas transformācija globālās komunikācijas kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Globalizēta pasaule Latvijas medijos – pozīcijas, prioritātes, tabu. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Globāla patēriņa sabiedrība. Globalizētais cilvēks – jaunas elites un marginalizēto tēls, paštēls globalizācijas laikmetā. Reakcijas uz globalizācijas procesiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Globalizācijas procesu pētīšana: akadēmiskā vide un globālie izaicinājumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Patērētāju sabiedrība Latvijā globalajā kontekstā – seminārs par tehnoloģiju atkarību. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ekspedīcija uz lielveikalu, seminārs un pētījuma prezentācija. | Nodarbības | 4.00 | auditorija | |||||
8 | Tautas attīstības (TA) koncepcija un tās veidošanās vēsture. TA un cilvēktiesības. TA un socioloģija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Tautas attīstības pārskati (Human development reports): globālais, reģionālais un nacionālais līmenis. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Tautas attīstības novērtēšana: dimensijas, indeksi un to komponenti. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Tautas attīstības pārskatu galvenās tēmas un jēdzieni. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Tautas attīstība Baltijas valstīs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Tautas attīstība Latvijā: vēsture, pārskatu tēmas. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
14 | Latvijas un Igaunijas Tautas attīstības pārskatu salīdzinājums. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Globalizācija un tautas attīstība. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgā darba formas: eseja, referāts, prezentācija, recenzija, novērošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Līdzdalība, atbilžu kvalitāte semināros – 25%; esejas un semināru jautājumu rakstiska analīze – 25%; individuālais projekts vai referāts – 25%; eksāmena atzīme – 25%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zina globalizācijas priekšvēsturi, ir apguvuši tās attīstību noteicošos faktorus, globalizācijas izpausmes un sekas dažādās sabiedrības funkcionēšanas jomās. Zina svarīgākās globalizācijas teorijas un autorus. Zina un saprot tautas attīstības koncepciju un indikatorus. | ||||||||
Prasmes: | Prot pielietot apgūtās teorētiskās pieejas ikdienas dzīves situāciju analīzē, prot apkopot, analizēt un salīdzināt tautas attīstības pārskatos apkopoto informāciju, jo Tautas attīstības pārskati piedāvā augstā profesionālā līmenī sagatavotu un analizētu sociālo informāciju, kas var noderēt kā atdarināšanas vērts paraugs maģistra programmas studentiem. | ||||||||
Kompetences: | Kritiski analītiska pieejas veidošana. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Hanovs D. „Šeit, visur un tagad…Globalizācija Latvijā: konteksti, diskursi, dalībnieki.” – Rīga, Drukātava, 2008. | ||||||||
2 | Hanovs D. Globalizācijas kritiskie diskursi: neomarksistiskais, konservatīvais un estētiskais antiglobālisms // Daugavpils universitātes Reģionālais ziņojums 2007 (3). - Daugavpils: Saule, 2008. - 7. - 24.lpp. | ||||||||
3 | Hanovs D. „Es un mans pirkums…” Patērētāja identitāte un zīmolu veidošana Latvijā. // Rīgas Stradiņa universitātes zinātniskie raksti. 2006. – Rīga: RSU, 2007. – 59. -66. lpp. | ||||||||
4 | Tumans H. Globalizācija un kultūra vēsturiskā retrospekcijā// Kultūras krustpunkti. – lpp. 116. – 131. | ||||||||
5 | Kling R. Learning about Information Technologies and Social Change: the Contribution of Social Informatics. – pp. 217 – 232 | ||||||||
6 | Whitley E. A. Time and Information Technology: Temporal Impacts on Individuals, Organizations and Society. // The Information Society. 2002. – pp. 235 – 240. | ||||||||
7 | Stalder F. The Network Paradigm: Social Formations in the Age of Information (īss ievads M. Kastela teorijā) | ||||||||
8 | Castells M. The Rise of the Network Society. – 429 – 455. | ||||||||
9 | Tautas attīstība. ANAP, Jumava, 2002, 7.-38.lpp. | ||||||||
10 | HDR 2010 The Real Wealth of Nations: Pathways to HumanDevelopment, Chapterhttp://hdr.undp.org/en/reports/global/hdr2010/chapters/ | ||||||||
11 | EHDR 2010/2011 Baltic Way(s) of Human Development: Twenty Years On. http://kogu.ee/public/eia2011/eia_eng_2011.pdf | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Бауман З. Глобализация. Последствиядлячеловека и общества, Москва, 2004 | ||||||||
2 | Бек У. Чтотакоеглобализация, 2001 | ||||||||
3 | Бергер П., Хантингтон С. Многоликаяглобализация, Москва, 2004 | ||||||||
4 | Хелд Д., Гольдблатт Д., Макгрю Э., ПерратонДж. Глобальныетрансформации, Москва, 2004 | ||||||||
5 | Уэбстер Ф. Теорииинформационногообщества, Москва, 2004 |