.
Reģionālā etnogrāfija: Centrāleiropa
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2024 12:25:38
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | KSK_285 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 4.00 | ECTS: | 6.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Socioloģija; Sociālā antropoloģija | Mērķauditorija: | Sociālā antropoloģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ieva Puzo | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Sociālo zinātņu fakultāte | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Dzirciema iela 16, Rīga, szfrsu[pnkts]lv | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 18 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 36 | ||||
Kopā kontaktstundas | 48 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | N/A | ||||||||
Mērķis: | 1) Iepazīstināt studentus ar jaunākajām debatēm antropoloģijā par Centrālo un Austrumeiropu, pievēršoties reģiona īpatnībām un reizē arī dekonstruējot homogenizējošus diskursus. 2) Balstoties postsociālisma antropoloģijas, ekonomiskās antropoloģijas un politiskās ekonomikas literatūrā, iespējot studentus izskaidrot globālā kapitālisma ietekmi reģionā un iegūt kritisku skatījumu uz pārmaiņām un kontinuitātēm sociālajās attiecībās reģionā. 3) Kursā uzsvars tiks likts uz jaunākajām ēdiena un lauksaimniecības etnogrāfijām, jo šīs ir jomas, kurās savstarpēji konkurējošās vērtību un prakšu pārmaiņas Centrālajā un Austrumeiropā ir visskaidrāk redzamas. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Antropoloģiskās izpētes veikšana Centrālajā un Austrumeiropā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
2 | Kritisks skats uz "postsociālismu" | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||||
3 | Zemes un īpašuma attiecības pēc sociālisma | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Tirgi un komodifikācija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
5 | Nevienlīdzība un izdzīvošanas stratēģijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Dzimtes politika | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
7 | Elastīga esamība | Nodarbības | 2.00 | E-studiju vide | |||||
8 | Vieta un autentiskums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | (Kultūras un vēstures) mantojuma politika un bioloģiskās daudzveidības saglabāšana | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
10 | Sertifikācija un regulējumi lauksaimniecībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | "Eiropeizācija" ēdiena un vīna kultūras jomā | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | E-studiju vide | |||||||
12 | Noslēgums | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studentiem patstāvīgi jāapgūst obligātā literatūra, jāgatavo nepieciešamie rakstu darbi un mutiskās uzstāšanās. Studenti patstāvīgi gatavojas semināriem, apmeklē bibliotēku un izmanto pieejamos digitālos resursus, lai sagatavotos klātienes nodarbībām. Specifiskie uzdevumi tiek aktualizēti katru gadu un izklāstīti e-studiju platformā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktīva dalība nodarbībās (40%). Rakstisks noslēguma darbs (60%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Spēs kritiski analizēt populārus diskursus par Centrālās un Austrumeiropas sabiedrībām; spēs izskaidrot kursa gaitā apgūtos teorētiskos konceptus; spēs izmantot kursa gaitā apgūtos teorētiskos un etnogrāfiskos konceptus savā pētnieciskajā darbībā. | ||||||||
Prasmes: | Studenti gūst un padziļina prasmes teorētisku tekstu analīzē un salīdzināšanā, kā arī iemaņas viedokļu rakstiskā un mutiskā izklāstīšanā, balstoties gan jauniegūtajās teorētiskajās zināšanās, gan arī empīriskos novērojumos. | ||||||||
Kompetences: | Kritiski vērtēt šajā studiju kursā aplūkoto teorētisko un empīrisko materiālu, izmantot to citu teorētisko un empīrisko materiālu interpretēšanā un analīzē, kā arī pielietot praktisku problēmu risināšanā un pētniecībā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Creed, G.W., 2011. Masquerade and postsocialism: ritual and cultural dispossession in Bulgaria. Indiana University Press. | ||||||||
2 | Chelcea, L. and Druţǎ, O., 2016. Zombie socialism and the rise of neoliberalism in post-socialist Central and Eastern Europe. Eurasian Geography and Economics, 57(4-5), pp.521-544. | ||||||||
3 | Makovicky, N., 2016. Introduction: Me, Inc.? Untangling Neoliberalism, Personhood, and Postsocialism. In Neoliberalism, Personhood, and Postsocialism (pp. 15-30). Routledge. | ||||||||
4 | Kalb, D., 2009. Conversations with a Polish populist: Tracing hidden histories of globalization, class, and dispossession in postsocialism (and beyond). American Ethnologist, 36(2), pp.207-223. | ||||||||
5 | Gille, Z., 2016. Paprika, foie gras, and red mud: The politics of materiality in the European Union. Indiana University Press. | ||||||||
6 | Pine, F., 2003. Retreat to the household?: Gendered domains in postsocialist Poland. In Postsocialism (pp. 107-125). Routledge. | ||||||||
7 | Berdahl, D., 1999. ‘(N) Ostalgie’for the present: memory, longing, and East German things.Ethnos, 64(2), pp.192-211. | ||||||||
8 | Aistara, G.A., 2014. Authentic Anachronisms. Gastronomica: The Journal of Critical Food Studies, 14(4), pp.7-16. |