.
Biofizika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:05.08.2020 11:18:25
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_196 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Bioloģija; Biofizika | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mārtiņš Pikšis | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 3 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 6 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Zināšanas matemātikā un fizikā. Valsts valodas zināšanas. | ||||||||
Mērķis: | 1. Sniegt zināšanas galvenajos vispārīgās biofizikas jautājumos; 2. Radīt izpratni par fizikas un aparatūras nozīmi medicīnā un slimību diagnostikā; 3. Apgūt kursā ietverto biofizikālo jautājumu (asinsrites, acs optiskās sistēmas, dzirdes, biomehānikas) uzdevumu tipus un to risināšanas metodiku; 4. Attīstīt spējas ieraudzīt un risināt (tai skaitā arī matemātiski) problēmas medicīniskajā fizikā; 5. Apgūt nepieciešamās zināšanas, medicīnas fizikā lietotos terminus, lai varētu sekmīgi mācīties saistītos kursus. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads. Biomehānika. Virzes un rotāciju kustība. Jēdziens par kustības brīvības pakāpēm. Sviras un savienojumi cilvēka balsta un kustību sistēmā. Cilvēka ķermeņa līdzsvara nosacījumi un to ietekme uz slimību veidošanos. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Šķidrumu un gāzu biomehānika. Viskoza šķidruma un gāzu plūsma. Reinolda skaitlis. Bernulli formula. Puazeja formula. Hemodinamika. Asinsrites galvenie parametri. Asinsrites slimības, to matemātiskais apraksts un aprēķini. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Rentgenstarojums, tā rašanās un izmantošana medicīnā. Rentgenoloģiju veidi. Datortomogrāfijas fizikālie pamati. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Mehāniskās svārstības un viļņi. Viļņu veidi. Skaņa. Akustika. Dzirde, tās matemātiskais apraksts. Ultraskaņa un infraskaņa, to izmantošana medicīnā. Ultrasonogrāfija un doplerogrāfija. Vibrācijas. Troksnis, tā ietekme uz cilvēku. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Cilvēka organisma fizikālie lauki, to veidi, avoti un pētīšanas metodes. Aizsardzība pret ārējo fizikālo faktoru nelabvēlīgo ietekmi. Elektrodrošība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Elektromagnētiskās svārstības un viļņi. Optika. Cilvēka redze. Redzes uztveres fizikālie pamati. Redzes defektu matemātiskais apraksts un to novēršana. Optiskā starojuma izplatīšanās audos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Cilvēks apkārtējās pasaules fizikālajos laukos. Dabīgie un mākslīgie elektromagnētiskā lauka avoti, to ietekme uz cilvēka ķermeni. Jonizējošie starojumi. Dozimetrija. Fona starojums, radona gāze. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Mehāniskās svārstības un viļņi. Akustikas metodes diagnostikā. Akustiskie mērījumi, to lietojumi medicīnā. Logaritmiskās skalas. Klīnisko akustisko izmeklēšanas metožu fizikālie pamati. Audiometrija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Nodarbībās uzdevumu rēķināšana par doto tēmu, vairāku laboratorijas darbu izstrāde. Jāsagatavo un jāsniedz prezentācija par kādu no izvēlētām kursa pamattēmām. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Praktisko nodarbību laikā – uzdevumu risināšana. 2. Nobeiguma pārbaudījums – ieskaite (daudzizvēļu tests). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite (Semestra) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Pēc sekmīgas studiju kursa prasību izpildes studējošie būs apguvuši zināšanas, kas ļaus: 1. Korekti lietot medicīniski fizikālos terminus; 2. Saprast par fizikas un matemātikas nozīmi medicīnā; 3. Saprast medicīnas diagnostikā iegūstamo parametru fizikālo izpratni un iegūšanas veidus; 4. Novērtēt apkārtējās pasaules fizikālo iedarbību uz cilvēka ķermeni un aizsargāties no nevēlamas iedarbības. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti: 1. Orientēsies biofizikā izmantotajos terminos; 2. Izmantos iegūtās zināšanas kardiovaskulāro slimību novērtēšanai; 3. Novērtēs asinspārliešanas un šļirču izmantošanu no fizikāli-matemātiskā viedokļa. | ||||||||
Kompetences: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs spējīgi novērtēt fizikālus fenomenus un likumus, to iedarbību uz cilvēka ķermeni un pamatot to izmantošanu medicīnas diagnostikā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | P. Davidovits. Physics in Biology and Medicine. Academic press, 2008 (3rd ed.). | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | S. Amador Kane. Introduction to physics in modern medicine. - Taylor & Francis, 2003. | ||||||||
2 | D. Giancoli. Physics: principles with applications. - Prentice Hall, 2005. |