.
Filozofija un medicīnas ētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.02.2020 13:12:27
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_200 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dita Role | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Humanitāri sociālajām problēmām veltītie priekšmeti vidusskolas prasību apjomā. | ||||||||
Mērķis: | Filozofijas sadaļā: sniegt studentiem sistematizētu priekšstatu un pamatzināšanas par filozofiskās domas vēsturisko attīstību pasaulē un Latvijā; attīstīt patstāvīgas domāšanas prasmes un spējas studentiem iegūt savu pārliecību par notiekošajiem procesiem sabiedrībā un pasaulē kopumā, apzināties un saprast savu vietu kā indivīdam tajā; iepazīstināt studentus ar galvenajiem filozofijas virzieniem, kategorijām, konceptiem, teorijām filozofiskās domas attīstības procesos, kā arī ar pagātnes un tagadnes ievērojamāko filozofu portretiem. Medicīnas ētikas sadaļā: veidot studentos pamatzināšanas un izpratni par ētikas, morāles un tikumības vietu un lomu sabiedrībā, to vēsturisko attīstību pasaulē un Latvijā, kā arī to nozīmi personības veidošanā un izaugsmē; iepazīstināt ar medicīnas ētikas aizsākumiem līdz mūsu dienu modernajiem zinātnes un tehnoloģijas atklājumiem un to izaicinājumiem medicīnas ētikas jomā; sniegt studentiem atbilstošas un dziļas zināšanas par medicīnas ētikas nosacījumiem un nozīmi veselības aprūpē; pacienta un ārstniecības personāla un veselības attiecībām – pienākumi, atbildība, tiesības, iespējamo konfliktu risinājumi; sniegt izpratni par medicīnas ētikas normu un principu obligātu ievērošanu un to veicināšanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Filozofijas jēdziens, raksturojums un galvenie pamatjautājumi: no grieķu valodas „phileo” (mīlēt) un „sophia” (gudrība) – „mīlestība uz gudrību”; izziņas forma par pasauli un citiem procesiem; cilvēka prātniecība par dabas, sabiedrības, domāšanas un atziņas procesiem un principiem; dzīves uzskats un diskusija (intelektuāla darbība). Filozofijas pamatjautājumi (kas ir cilvēks, lietu izcelšanās, būtība, prāts, domāšana, loģika, taisnība, tiesības, tikums, aksioloģija, gnozeoloģija, ontoloģija). | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ētikas apskatāmie jautājumi, virzieni un darbības jomas. Cilvēka dzīves jautājumi un ētikas aspekti, medicīnas ētikas sākums un attīstība. Medicīnas ētikas galvenās iezīmes un īpašības. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Izpratne par ētikas, morāles un tikumības vietu un lomu sabiedrībā, vēsturisko attīstību pasaulē un Latvijā, kā arī to nozīmi personības veidošanā un izaugsmē. Medicīnas ētikas īpašais raksturs. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Medicīnas ētikas galvenie jautājumi un to pamatojumi. Ētikas principu noteikšana medicīnā un likumu normu ievērošana. Pacienta tiesības un ētika medicīnā. Dažādu gadījumu (situāciju/dilemmu) risinājumi medicīnas ētikas jomā. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Tiesību normas medicīnas ētikā un to attīstības vēsture. Starptautisko organizāciju loma medicīnas ētikas standartu nodrošināšanā. Nacionālo tiesību normu saskaņošana ar starptautiskajām tiesībām. Pacientu tiesību aizsardzības jautājumi un praktiskie risinājumi Latvijā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Medicīnas ētikas svarīgākie aspekti un būtība. Hipokrāta zvērests (460. – 377. BC). Medicīnas ētikas galvenie pamatprincipi. Deontoloģija. Medicīnas īpašā vieta un nozīme sabiedrībā medicīnas ētikas attīstība un šodienas izaicinājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Medicīnas ētikas kodekss un tajā ietvertie jautājumi un nozīme. Savstarpējā mediķu un pacientu sadarbība, iespējamās problēmas un risinājumi. Ētisku lēmumu pieņemšanas process veselības aprūpē un atbildības līmeņi. Ārsta un veselības aprūpes personāla sadarbības jautājumi/problēmas un risinājumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Ārsta (mediķu) veselības aprūpes pamatprincipi: Cilvēktiesību un medicīnas ētikas ievērošana; līdzcietība; kompetence; pacienta autonomija/pašnoteikšanās tiesības. Konfidencialitāte. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Ārsta un veselības aprūpes personāla sadarbības jautājumi, problēmas, risinājumi. Medicīnisko pētījumu, izmēģinājumu veikšanas noteikumi, procedūra, nozīme. Medicīnas ētikas komitejas, to darbība, pilnvaras, nozīme. Tiesību normu aspekti un starptautiski pieņemtās vadlīnijas medicīnas ētikā. Modernās tehnoloģijas medicīnisko pētījumu jomā un ētiskie aspekti. Medicīnas ētikas jautājumi Latvijā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Mediķu (ārstējošā personāla) savstarpējo attiecību un uzvedības agrāk un tagad izvērtējums. Medicīniskā personāla hierarhijas ietekme uz savstarpējām attiecībām. Savstarpējo attiecību nozīmīgākie ētiskie principi un to regulējums. Iespējamās problēmas konflikti un to risinājumi. Profesionālās ētikas ievērošanas nozīme veselības aprūpes uzlabošanā un veicināšanā. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Ētisko principu un normu medicīnā noteikšanas procedūra un veidi. Medicīnas, veselības aprūpes un medicīnisko pētījumu ētikas ievērošanas uzraudzība. Personu atbildība medicīniskajos pētījumos un veselības aprūpē. Orgānu transplantācija. Eitanāzija. Citi jautājumi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | 1. Filozofisku/medicīnas ētikas tekstu analīze un prezentācija (pēc pasniedzēja norādījuma). 2. Sistemātiska, patstāvīga teorētiskās literatūras apguve. 3. Patstāvīgi izstrādāta darba prezentācija. Papildus lekciju un nodarbību apmeklēšanai studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem ir pienākums patstāvīgā darbā izmantot gan šeit jau norādītos avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos, kā arī patstāvīgi veikt praktiskā darba sagatavošanu prezentācijai nodarbību laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Regulāra lekciju/nodarbību apmeklētība. 2. Aktivitāte lekcijās un nodarbībās. 3. Eksāmena atzīme. Minētā kursa apguves laikā, pēc pasniedzēja norādījumiem, studentiem jāizstrādā un jāaizstāv nodarbību laikā savs rakstu darbs –pārdomas (diskusijas veidā), balstoties uz lekcijās, praktisko nodarbību un patstāvīgā darbā gūtajām zināšanām. Īpaši tiks vērtēta studentu spējas savā darbā (diskusijā) pielietot iegūtās zināšanas, kā arī veikt izvēlētās tēmas (problēmas) analīzi un norādīt risinājumu, kas atspoguļotu profesionalitāti un medicīnas ētikas savstarpējo saistību. Bez tam, kursa gaitā studentiem jāsagatavo prezentācija, kas atspoguļotu filozofijas/medicīnas ētikas brīvi izvēlētu jautājumu. Kursa beigu pārbaudījums ir rakstisks eksāmens, kurā studentiem būs jāatbild uz 2 jautājumiem no filozofijas un 2 jautājumiem no medicīnas ētikas sadaļām. Gala atzīme tiks vērtēta 10 ballu sistēmā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Mutisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti būs guvuši pamatzināšanas par filozofiskās domāšanas specifiku dažādu vēsturisko laikmetu galvenajās filozofiskajās pamatnostādnēs. Kursa apguves rezultātā studenti zinās: identificēt un nosaukt nozīmīgākos filozofijas laikmetus un to pārstāvjus, idejas un ieguldījumu pasaulē; nozīmīgākos ētikas aspektus, virzienus un darbības jomas; raksturot un aprakstīt galvenos medicīnas ētikas principus, vērtības, nosacījumus un normas medicīnas pētījumu un pacientu aprūpes jomās; pacientu tiesības un viņu savstarpējās attiecības ar ārstējošo personālu; paskaidrot un izklāstīt medicīnas ētikas kategorijas, parādīt un uzskaitīt to pielietojumu profesionālajā darbā, kā arī atpazīt, novērtēt un norādīt uz medicīnas ētikas problēmām, dilemmām un to risinājumiem. | ||||||||
Prasmes: | Studentiem būs prasmes izvēlēties piemērotākās filozofiskās atziņas konkrētu problēmsituāciju risinājumos. Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs filozofiskās atziņas pielietot praktisku jautājumu risināšanā; iegūs prasmes un spēs atklāt, ieraudzīt un analizēt vispārīgās ētikas, bet jo īpaši medicīnas ētikas un morāles dažādus jautājumus savā profesionālajā darbā; saskatīt un risināt minēto aspektu dažādas problēmas, dilemmas un to cēloņus; spēs veikt nepieciešamās darbības, lai novērstu iespējamos medicīnas ētikas pārkāpumus savā darba vidē un apkārtnē; rīkoties noteikti un profesionāli iespējamo risku situācijās veselības aprūpes jomās, kā arī praksē demonstrēt savas personīgās ētikas un morāles augstos standartus. | ||||||||
Kompetences: | Studenti būs kompetenti noformulēt, kādas filozofiskas atziņas konkrētos apstākļos ir piemērotākās un efektīvākās noteiktu problēmu risinājumos; studiju kursa apguves rezultātā studenti pietiekami augstā kompetences līmenī orientēsies sabiedrības sociāli politiskajās problēmās un jautājumos; iegūtās zināšanas un prasmes nodrošinās studentiem kompetenci droši demonstrēt, apliecināt un pierādīt savu profesionalitāti un rīcību medicīnas ētikas jomā, tās pielietojumu attiecīgajā darba vidē, kas balstīta ētiskajās vērtībās, principos un normās; ar savu personīgo piemēru, iegūtajām zināšanām un prasmēm studenti varēs attīstīt un pilnveidot citu iestāžu kompetenci un profesionalitāti medicīnas ētikas ievērošanā; studentiem nonākot turpmākajās darba vietās, iegūtā kompetence veicinās šo iestāžu profesionālismu, ētiku, morāli labas veselības aprūpes jomās. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Filozofija: | ||||||||
2 | M.Kūle, R.Kūlis. Filosofija. – Rīga, 1996. | ||||||||
3 | A.Vilks. Ievads filozofijā. – Rīga: RaKA, 2000. | ||||||||
4 | A.Vilks. Vārdnīca filozofijā. – Rīga: RaKa, 2000 | ||||||||
5 | Medicīnas ētika: | ||||||||
6 | Allen, James F. Health law & medical ethics for healthcare professionals / James F. Allen Jr. Boston : Pearson, 2012, c2013. xxii, 242 lpp. : il. ; 28 cm. ISBN 9780135027998 (pbk.) | ||||||||
7 | Biomedicīnas ētika : teorija un prakse / Rīgas Stradiņa universitāte. Humanitāro zinātņu katedra ; sastādītāja Vija Sīle ; [autori: G. Ķilkuts ... [u.c.]. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2006. 226 lpp. ; 21 cm. ISBN 9789984788012 | ||||||||
8 | Corey, Gerald, Issues and ethics in the helping professions / Gerald Corey, Marianne Schneider Corey, Patrick Callanan. 8th ed. Belmont, CA : Brooks/Cole / Cengage Learning, c2011. xxv, 597 lpp. : 24 cm. ISBN 9780495904687 (pbk., international ed.). | ||||||||
9 | Medicīnas Ētikas Rokas grāmata”, II izdevums, Latvijas Ārstu Biedrība, Rīga, 2009. | ||||||||
10 | Signe Dauškāne-Platace,Veselības aprūpes un veicināšanas institūcijās iesaistītā personāla izglītošana pacientu tiesību aktuālos jautājumos, Nacionālais apgāds, Rīga, 2009. | ||||||||
11 | Sīle V. „Medicīnas ētikas pamatprincipi”, Rīga, 1999. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Filozofija: | ||||||||
2 | A.Vilks. Politiskā pūļa latvietis. – Rīga: N.I.M.S., 2014. | ||||||||
3 | A.Vilks. Pasaules filozofija: Antoloģija, 1. daļa. – Rīga: RaKa, 2001. | ||||||||
4 | A.Vilks. Pasaules filozofija: Antoloģija, 2. daļa. – Rīga: RaKa, 2002. | ||||||||
5 | Medicīnas ētika: | ||||||||
6 | Apinis, Pēteris, Latvijas ārsti un pacienti globalizācijas laikmetā / Pēteris Apinis. Rīga : Nacionālais apgāds, 2007. 126 lpp. ; 19 cm. ISBN 9789984263427. | ||||||||
7 | Casebook on ethical issues in international health research. Krievu val. Этические аспекты проведения международных исследований в области здравоохранения. Сборник ситуационных задач / редакторы: Ричард Кэш ... [и др.] ; заместитель редактора: Рева Гутник ; под общей редакцией Астрид Штукельбергер и Филиппа Шатонэ; Всемирная Организация Здравоохранения. Женева : Всемирная Организация Здравоохранения, 2012. 210 lpp. : il. ISBN 9789244547724. | ||||||||
8 | „Ethically speaking”, A Newsletter of the European Group on Ethics in Science and Journal of Medical Ethics, London, U.K., periodisks izdevums, RSU Ētikas komiteja | ||||||||
9 | Kalniņa, Zaiga Priede. Māsas prakse, pamatota teorijā / Zaiga Priede Kalniņa, prof. (ASV) Milwaukee, Wisconsin, 1998. 210 lpp | ||||||||
10 | O’Neil, Authonomy and Trust in Bio-ethics, Cambridge University Press,: | ||||||||
11 | http://assets.cambridge.org/97805218/96931/excerpt/97805218… | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://assets.cambridge.org/97805218/96931/excerpt/97805218… | ||||||||
2 | Citi informācijas avoti Medicīnas ētikā: | ||||||||
3 | Literatūra: | ||||||||
4 | Sīle V. „Medicīnas ētikas pamatprincipi”, Rīga, 1999. | ||||||||
5 | Citi avoti: | ||||||||
6 | Ārsta (mediķu) profesionālā ētika. http://politika.lv/article/delu-maina-medicinas-kugi | ||||||||
7 | Biomedicīnas pētījumus reglamentējošie tiesību akti Latvijā. | ||||||||
8 | http://www.biodrosiba.lu.lv/fileadmin/user_upload/lu_portal… | ||||||||
9 | Council of Europe, Health and Bioethics: http://www.coe.int/t/dg3/healthbioethic/default_en.asp | ||||||||
10 | Council of Europe, Committee on Bioethics | ||||||||
11 | http://www.coe.int/t/dg3/healthbioethic/Activities/Bioethic… | ||||||||
12 | Informēta piekrišana dalībai biomedicīnas pētījumā. Informācija par dokumentāciju pētījumos: www.afonds.lv/editor/uploads/files/informeta_piekrisana.doc | ||||||||
13 | Pasaules Veselības organizācijas (PVO) vadlīnijas ētikas komitejām pētījumu izvērtēšanai (2000) pieejams teksts angļu valodā: | ||||||||
14 | http://www.who.int/tdr/publications/training-guideline-publ… | ||||||||
15 | The International Association of Bioethics | ||||||||
16 | http://bioethics-international.org/index.php?width=1680&hei… |