.
Funkcionālā fizioloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.04.2020 10:22:28
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_202 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Krista Ošeniece | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Studentiem jāzina fizika, ķīmija, vidusskolas kurss anatomijā, fizioloģijā un higiēnā. | ||||||||
Mērķis: | 1. Nodrošināt studijas patoloģiskajā anatomijā, ietverot slimību morfoloģiskās izpausmes kontekstā ar to patoģenēzi. Šim programmas aspektam jārada teorētiskie pamati medicīnas studiju kursu apguvei; 2. Sniegt praktisku pārskatu par patoloģiju kā diagnostisku medicīnas nozari studiju programmas specifikai atbilstošā līmenī. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Fizioloģijas vēsture pasaulē un Latvijā. Fizoloģija kā zinātne. Norma. Uzbudināmie audi un to stāvokļi. Vielu pārnese cauri membrānai. Membrānas potenciāli. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sirds novietojums, īpašības, funkcijas. Sirds cikls un tā sastāvdaļas. Sirds vārstuļu darbība. Elektrokardiogrāfija un tās analīze. Sirds darbības regulācija – neirālā un humorālā. Spiediena maiņas sirds dobumos. Sirdsdarbības biežākie traucējumi. Asinsrites sistēmas uzbūve. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
3 | Asinsrites sistēmas funkcionāli atšķirīgās daļas, to raksturīgākie parametri. Spiediena, tilpuma, mikrocirkulācijas asinsvadu funkcionālās īpatnības. Arteriālais spiediens, tā izcelsme, mērīšana. Normāls asinsspiediens, tā svārstības. Asinsspiedienu ietekmējošie lielumi. Asinsvadu aferentā un eferentā inervācija, tonuss. Asinsvadu tonusa humorālā regulācija. Miokarda un galvas smadzeņu asinsrites īpatnības. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Asinis – sastāvs, daudzums, funkcijas, analīzes metodes. Asins formelementi, to normāls daudzums, funkcijas, faktori, kas ietekmē to veidošanos. Asins plazma, tās sastāvs, plazmas aizvietotāji, fizioloģiskie šķīdumi, to sastāvs. Asins recēšanas fāzes. Hemolīze, izraisošie faktori, sekas. Asins grupas, rēzuss faktors, asins pārliešana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | Elpošanas process, tā daļas. Elpošanas orgāni – plaušas, elpceļi, to funkcijas. Ieelpas mehānisms, izelpas mehānisms, elpošanas tilpumi, to normālie lielumi. Gāzu transports ar asinīm. Hemoglobīna oksigenācijas līkne, tās nozīme. Pneimotorakss, tā veidi. Elpošanas aizsargrefleksi. Elpošanas regulācija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
6 | Pareizi ēšanas paradumi. Normāls, pilnvērtīgs uzturs. Pārtikas uzņemšanas biežums, saturs, daudzums. Siekalu sekrēcija un izdalīšanās daudzums, kairinātāji, funkcijas. Sekrēcija kuņģī, faktori, kas to ietekmē un kavē. Aizkuņģa dziedzera sekrēcijas īpatnības. Aknu funkcijas, žults sastāvs. Gremošans process tievajās zarnās, tā daļas. Dobuma un membranālā gremošana, to nozīme. Aizkuņģa dziedzera enzīmi. Procesi resnajās zarnās. Aizcietējumu profilakse. Sabalansēta uztura nozīme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, apgūt un pilnveidot praktiskās iemaņas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens rakstiska testa veidā. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students zinās, kāda ir normāla orgānu funkcija, kā to atšķirt no patoloģiskas un kā ietekmēt orgānu, lai normalizētu tā funkciju. Atpazīs patoloģiskus organisma funkciju rādītājus. | ||||||||
Prasmes: | Students pratīs pielietot teorētiskās zināšanas un biežāk izmantotās izmeklēšanas metodes, piemēram – pulsa iztaustīšana, arteriālā asinsspiediena mērīšana. Orientēsies biežāk izmantotās izmeklēšanas metodēs, piemēram, elektrokardiogrāfijā, asins analīzēs. | ||||||||
Kompetences: | Praktisko nodarbību patstāvīgā darbā studenti apgūst praktiskās iemaņas, iepazīstas ar veselības novērtēšanas metodēm, patstāvīgi veic aprēķinus un datu apstrādi. Uzdevums – nostiprināt teorētiskās zināšanas, iemācīties indivīda veselības novērtēšanas metodiku. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Cilvēka fizioloģija. "Zvaigzne", 1986. 455lpp. | ||||||||
2 | L.Aberberga-Augškalne. Fizioloģija rehabilitologiem, 2002. | ||||||||
3 | L.Aberberga-Augškalne, Olga Koroļova Fizioloģija ārstiem, 2007. | ||||||||
4 | Schmidt, R.F., Thews, G. Physiologie des menschen. Springer, 1995. | ||||||||
5 | Wander, A. Human physiology: The mechanisms of body function. New York, 1990. 5th ed. – 800p. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Despopoulos A., Silbernagl S. Color Atlas of Physiology, 2003, 5th edition, 436 pp, Georg Thieme Verlag. | ||||||||
2 | Gyuton A.C., Hall J.E. Textbook of Medical Physiology. Saunders 2005, 1104 pp. | ||||||||
3 | Ganong W.F. Review of Medical Physiology, 2005, 22nd edition. 932 pp. | ||||||||
4 | Schmidt, R.F., Thews, G., Lang, F. Physiologie des Menschen, 2005, 29. Aufl., 900 S. Springer-Verlag GmbH | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | L.S. Costanzo. Physiology. Lippincott Williams & Wilkins, 2007 | ||||||||
2 | L. Sherwood. Human Physiology: From Cells to Systems, 2007 | ||||||||
3 | Leonard R. Johnson. Essential Medical Physiology, 2003 | ||||||||
4 | Human Physiology: An Integrated Approach, 4th ed. by Dee Unglaub Silverthorn, Pearson-Benjamin/Cummings Publishing Company, 2007 |