.
Neiroloģija un pacientu aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:16.05.2020 08:32:40
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_325 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Jānis Mednieks | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijā un fizioloģijā, patoloģiskā fizioloģija, iekšķīgās un ķirurģiskās slimības, klīniskā farmakoloģija un medikamentozā aprūpe, vispārējā aprūpe. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt studentiem zināšanas par neiroloģisko slimnieku aprūpes mērķiem un ārstēšanas principiem stacionārā un ambulatorajā praksē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ievads neiroloģijā: Neiroloģijas disciplīnas uzdevumi. Nervu sistēmas uzbūve un klīniskā anatomija. Neiroloģiskās aprūpes uzdevumi un etapi. Papildus izmeklējumi neiroloģijā. Neirālā kustību akta regulācija un kustību traucējumu sindromi. Kraniālo muskuļu kustību traucējumi, bulbārs un pseidobulbārs sindroms. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Sensorās jeb maņu sistēmas un to traucējumi: redze, dzirde, garša.Perifērās nervu sistēmas slimības, to izpausmes. Perifērie sesnsorie traucējumi un sāpes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Ekstrapiramidālie kustību traucējumu sindromi - parkinsonisms un hiperkinēzes. Līdzsvara un koordinācijas traucējumi: ataksijas un reibonis. Aprūpes uzdevumi pacientiem ar kustību un pārvietošanās traucējumiem. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Muguras sāpju cēloņi un profilakse analgēzijas principi, metodes un sāpju aprūpes protokoli; Akūto sāpju aprūpes dienests: ārstu un māsu vadītais; Noturīgas pēcoperāciju sāpes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Smadzeņu asinsrites traucējumi: veidi, riska faktori un profilakse, klīniskās izpausmes. Insulta vienības darbības principi un uzdevumi, pacientu monitorēšanas un aprūpes uzdevumi. Insultu profilakses uzdevumi primārās aprūpes līmenī un dažādos insulta aprūpes etapos. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Galvassāpes, to veidi. Galvassāpju brīdinošie simptomi. Primāro galvassāpju riska faktori un profilakse. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Smadzeņu pusložu bojājuma simptomi. Demences un citi augstāko funkciju traucējumi. Pacientu ar augstākās nervu darbības traucējumiem aprūpes uzdevumi. Neiroinfekciju un demielinizējošo slimību cēloņi, veidi un klīniskās pazīmes. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Galvas un muguras smadzeņu trauma. Bezsamaņas un komas pakāpes izvērtējums. Paroksizmālie stāvokļi: epileptiskas un neepileptiskas lēkmes. Aprūpes un ārstēšanas principi, neatliekamā palīdzība lēkmes laikā. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Students patstāvīgi apgūst studiju programmā piedāvāto literatūru, veicot iegūtās informācijas apkopojumu. Piedalīšanās diskusijās par konkrētiem klīniskajiem gadījumiem, terapijas, profilakses un aprūpes analīzi. Klīnisko gadījumu un aprūpes protokolu sagatavošana un analīze nodarbību laikā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | a. Nodarbību apmeklējums un aktivitāte nodarbībās b. Teorētisko un praktisko zināšanu apjoms teorētiskajā ieskaitē | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Apgūt zināšanas par neiroloģisko slimnieku aprūpes mērķiem un ārstēšanas principiem. Plānot, sniegt un izvērtēt neiroloģiskam pacientam piemērotu aprūpi. Apgūstot studiju kursu, studenti apgūs neiroloģisko slimību izvērtēšanu, slimības gaitu un prognozi; prasmes izmantot iegūtās zināšanas neiroloģisko slimnieku aprūpē un neiroloģisko pacientu slimību specifikas izpratnē, raksturīgāko sūdzību atpazīšanā un prasmē veikt neiroloģisko pacientu pamatizmeklēšanu, kā arī aprūpes problēmu formulēšanā, neiroloģiska pacienta aprūpes plānošanā. Studiju kursā studenti apgūs prasmes veidot pilnvērtīgu komunikāciju ar neiroloģisku pacientu, sniegt psihoemocionālu atbalstu pacientam un viņa tuviniekiem, kā arī kā arī prasmes pacienta un viņa piederīgo izglītošanā. Students būs ieguvis zināšanas, kas ļauj: • izprast neiroloģisko slimību specifiku; • zināt biežāko neiroloģisko sindromu un slimību cēloņus un mehānismus; • novērtēt pacientu sūdzības par nervu sistēmas bojājuma simptomiem, to nozīmi un ietekmes klīniskajā praksē. | ||||||||
Prasmes: | Students spēs: • izmantot iegūtās zināšanas neiroloģisko slimnieku aprūpē, atpazīt raksturīgās sūdzības, mērķtiecīgi vākt datus; • formulēt aprūpes problēmas, plānot neiroloģiska pacienta aprūpi; • atpazīt pacientus ar redzes, dzirdes un runas traucējumiem, veidot pilnvērtīgu komunikāciju; • lietot radošu pieeju neiroloģiska pacienta daudzveidīgo problēmu risināšanā un integrēt citu klīnisko kursu zināšanas un prasmes neiroloģiska pacienta aprūpē; • sniegt psihoemocionālu atbalstu pacientam un viņa tuviniekiem, izglītot tos. | ||||||||
Kompetences: | Students varēs: • piedalīties neiroloģiska slimnieka aprūpes plānošanā; • sadarbībā ar citām ārstniecības personām noteikt individuālam pacientam attiecīgu aprūpes taktiku, kas balstīta uz biopsihosociālu pieeju; • novērtēt ārstēšanas un profilaktisko pasākumu īslaicīgos un ilgtermiņa efektus un prognostiskos uzdevumus pacientiem ar nervu sistēmas slimībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Medicīniskās aprūpes rokasgrāmata. – Jumava, 2001. | ||||||||
2 | Baka A., Grunevalds K. Grāmata par aprūpi. Preses nams, 1998. | ||||||||
3 | I. Logina, E. Smeltere. Neiroloģija shēmās // Rīga: Avots, 2009. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | NANDA Nursing Diagnoses. Definition and Classification. | ||||||||
2 | Supe I. Rokasgrāmata neiroloģijā. Nacionālais medicīnas apgāds. 2003 | ||||||||
3 | Neurologic Disorders (Nurse’s Clinical Library), 1984, Springhouse, Penns, 192 p |