.
Pacientu un darba vides drošība
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:24.02.2020 10:07:26
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_371 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Veselības aprūpe | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Eva Cela | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Veselības jēdziens un koncepcija, mikrobioloģija ar virosoloģiju un parazitoloģiju, vispārējā aprūpe, infekciju kontrole aprūpē, sabiedrības veselība un epidemioloģija. | ||||||||
Mērķis: | Gūt izpratni par cēloņsakarībām, kas noved pie nevēlama iznākuma ārstniecības gaitā gan attiecībā uz pacientu, gan personālu, par pielietojamām metodēm risku un veicinošo faktoru identificēšanā un pacientu un personāla drošības paaugstināšanā, pamatojoties uz sistēmas un cilvēka faktora jeb ergonomikas principu ievērošanu. Iepazīstināt ar jaunām iniciatīvām, rekomendācijām un labas prakses piemēriem Eiropā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Pacientu un personāla drošības pamata nosacījumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Cilvēka faktora jeb ergonomikas un organizācijas sistēmas lomu attiecībā uz ārstniecības procesa iznākumu – pacientu un personāla drošību un veselību. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
3 | Jaunākie priekšstati par drošības menedžmenta metodēm un to lietošanu praksē. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Pacientu drošības, darba aizsardzības sistēmas prasības, pacientu un darba vides drošību reglamentējošie normatīvie dokumenti. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Seminārs: Pacientu drošības un darba vides riski, nevēlamie gadījumi un to analīzes metodes, risku un to ietekmes mazināšanas pasākumi, veselības aprūpes darbinieku obligātās veselības pārbaudes. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Darba vides riska faktori veselības aprūpē, to iedalījums, izvērtējums. Arodmedicīnas jēdziens un uzdevumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Ar darbu saistītie psihoemocionālie faktori un to izraisītie traucējumi (izdegšanas sindroms, profesionālais stress, nogurums aiz līdzjūtības), preventīvie pasākumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras lasīšana un analīze, diskusijas darba grupās, dokumentu, video un situāciju izvērtēšana un viedokļu formulēšana, patstāvīga prezentāciju sagatavošana un prezentēšana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studenti spēs izskaidrot cēloņsakarības, kas noved pie nevēlama iznākuma pacienta un personāla drošībā. Spēs definēt darba vides un riska faktoru nozīmi veselības aprūpē strādājošiem. Studenti spēs izskaidrot dažādus veselības aprūpes pacientu biodrošības kritērijus (pacientu drošības kultūra, drošības standartizāciju, drošības attīstību pētniecībā, drošības komunicēšanu un drošības ētiskos un sociālos aspektus). | ||||||||
Prasmes: | Patstāvīgi novērtēt un izskaidrot vides veselības kā vides zinātnes un medicīnas preventīvu nozīmi pacienta un personāla veselības saglabāšanā. Spēs pielieto un novērtēt pacientu drošības un darba vides riskus, nevēlamos gadījumus, kā arī izmantot analīzes metodes, lai mazinātu riskus un to ietekmējošos faktorus. | ||||||||
Kompetences: | Analizēt un izstrādāt rekomendācijas, pasākumus vides kaitīgo faktoru novēršanā un samazināšanā. Novērtēt un argumentēt pacientu drošības kritērijus, radot mācīšanos no iespējamām vai esošajām kļūdām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eglīte M. Darba medicīna. Rīga : Rīgas Stradiņa universitāte, 2012 | ||||||||
2 | Psihosociālā darba vide. Rīga (LBAS un LM), 2010 | ||||||||
3 | Darba higiēna. Rīga, LM, 2003 | ||||||||
4 | Leilands J. Jaunā ISO 9001:2008 standarta prasību skaidrojums. Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2009, 157. – 176.lpp. | ||||||||
5 | Agency for Reserch and Quality. Patient Safety reserch Highlights: Program Brief (continued)//http://www.ahrq.gov/research/findings/factsheets/errors-saf… | ||||||||
6 | Eiropas Parlaments. Kopā par veselību. ES stratēiskā pieeja 2008.-2013. gadam. http://eur-ex. Europa. Eu/ ex.europa.eu/ LexUriServ/LexUriServ.do?uri= OJ:C:2010:009E:0056:0064:LV:PDF | ||||||||
7 | Clinical Human Factors group. Checklists, teamwork minimizing mistakes in medicine:http://chfg.org/articles-films-guides/articles/checklists-t… | ||||||||
8 | The Word Health Organisation Word Alliance for Patient Safety. WHO Draft Guidelines for Adverse Event Reporting and Learning Systems. From Information to Action//WHO/EIP/SPO/QPO/05.3,- 2005. | ||||||||
9 | Yazdani S. Human Error: Different Approaches// Avicenna The Great Cultural Institute,- 2002/internets- http://www.atgci.org. | ||||||||
10 | Better faster; report on patient safety in healthcare. Final Report Shell,- Nederland,- November 2004 – 22 lpp. | ||||||||
11 | The World Health Ogranisation. Patient Safety Solutions Preamble- May 2007. | ||||||||
12 | Handbook of Human Factors and Ergonomics in Health Care and Patient Safety. Edited by Pascale Carayon, University of Wisconsin/Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, Mahwan, New Jersey, London/2007. | ||||||||
13 | To Err Is Human: Building a Safer Health System Linda T. Kohn, Janet M. Corrigan, and Molla S. Donaldson, Editors; Committee on Quality of Health Care in America, Institute of Medicine; ISBN: 0-309-51563-7, 312 pages, 6 x 9, (2000) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Aldwin M. C. Stress, Coping and Development. An Integrative Perspective. New York: The Guilford Press, 2000. | ||||||||
2 | Kristaps Circenis, Inga Millere, Liana Deklava. Stress-related Psychological Disorders Among Surgical Care Nurses in Latvia. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health; Vol. 3 No. 3 (March 2011) | ||||||||
3 | K. Circenis, L. Deklava, I. Millere. Izdegšanas sindroms, trauksme un depresija garīgās veselības aprūpes māsām. (RSU 2010. gada medicīnas nozares pētnieciskā darba publikācijas 1. sējums, Rīga: RSU 2011), ISSN 1407-9453 | ||||||||
4 | Kristaps Circenis, Inga Millere. Compassion fatigue, burnout and contributory factors among nurses in Latvia. Procedia-Social and Behavioral Science Journal; Vol. 30 (2011), ISSN: 1877-0428 | ||||||||
5 | Circenis K., Millere I. Stress related work environment factors: nurses survey results. International Journal of Collaborative Research on Internal Medicine & Public Health. Vol. 4 No. 6 (2012) pp. 1150-1157 | ||||||||
6 | Circenis Kristaps, Millere Inga, Deklava Liana (2013). Measuring the Professional Quality of Life among Latvian Nurses. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Volume 84, 9 July 2013, Pp. 1625-1629; ISSN: 1877-0428 | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.who.int/patientsafety/en/ | ||||||||
2 | http://www.patientsafesolutions.com/ | ||||||||
3 | http://www.patientsafetyfirst.ie/ |