Pārlekt uz galveno saturu

Bioloģija un medicīnas ģenētika

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:26.01.2023 12:07:26
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_401LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīna; Veselības aprūpeMērķauditorija:Māszinības; Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Līga Ēriksone
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgajā bioloģijā atbilstoši vidusskolas mācību programmai.
Mērķis:
Iegūt zināšanas par cilvēku kā vienotu sistēmu; par ģenētisko procesu lomu veselības saglabāšanā un vielmaiņas slimību attīstībā; teratogēno ārējās vides faktoru iedarbību embrioģenēzē, apgūt zināšanas par parazītu lomu slimību attīstībā, iegūt nepieciešamās prasmes šo zināšanu izmantošanā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Cilvēka bioloģijas priekšmets. Dzīvības formu daudzveidība. Dzīvo organismu šūnas uzbūve. Šūnu teorija. Prokarioti, eikarioti. Vīrusi, baktērijas – izraisītās patoloģijas simptomi un klīnika. Bioloģiskās membrānas. Plazmatiskās membrānas struktūra, funkcijas. Vielu transports cauri membrānai. Šūnu komunikācija. Membrānu defekti kā cilvēka slimību cēlonis.Lekcijas1.00auditorija
2Interaktīvie uzdevumi. Mikroskops. Gaismas mikroskopa uzbūve, darbs ar to. Dzīvo organismu daudzveidība. Prokarioti. Eikarioti.Nodarbības2.00auditorija
3Šūnas dzīves cikls, tā regulācija. Šūnas dalīšanās veidi. Mitoze. Šūnu dalīšanas traucējumi un cilvēka organisma patoloģija. Mejoze. Gametoģenēze. Apaugļošanās. Šūnu nāve.Lekcijas1.00auditorija
4Cilvēka ģenētika. Ģenētikas metodes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Mendelējošas pazīmes. Pazīmju iedzimšanas galvenās likumsakarības. Gēnu mijiedarbības veidi, to nozīme cilvēka ģenētikā. Gēnu saistība.Lekcijas1.00auditorija
5Šūnu dalīšanās – mitoze, mejoze mikropreparātos. Dzimumšūnas mikropreparātos. Kolokvijs.Nodarbības2.00auditorija
6Citoplazma, tās sastāvdaļas. Hialoplazma. Ieslēgumi. Organoīdi, to uzbūve un funkcijas. Organoīdu struktūras un funkciju traucējumi – organisma patoloģiju cēlonis. Šūnas kodols, tā sastāvdaļas. Hromatīns. Hromatīna veidi. Hromosomas. Cilvēka kariotips.Lekcijas2.00auditorija
7Pazīmju iedzimšanas galvenie tipi. Dažādu iedzimšanas tipu analīze. Monogēnie iedzimšanas tipi. Cilvēka pazīmes, iedzimtās anomālijas piemēri. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips. Ģenētiskās patoloģijas nozīmīgums klīniskā praksē.Lekcijas1.00auditorija
8Eikariotiskās šūnas uzbūve, sastāvdaļas. Plazmatiskā membrāna, tās funkcijas, transporta funkcija. Organoīdi, uzbūve funkcija, patoloģija. Šūnas kodols, tā uzbūve. Laboratorijas darbs: šūnas osmotiskās īpašības. Interaktīvie uzdevumi.Nodarbības2.00auditorija
9Hromosomas. Cilvēka kariotips. Hromatīns. Šūnu dalīšanās veidi. Mitoze. Mitotiskais cikls. Mejoze. Gametoģenēze. Kļūdas šūnas dalīšanās laikā. Šūnu nāve. Interaktīvie uzdevumi.Nodarbības2.00auditorija
10Pazīmju pārmantojamība. Pazīmju iedzimšanas mono-, di-, un polihibrīdiskās krustošanas gadījumā. Monogēno pazīmju iedzimšanas tipi. Ciltskoku sastādīšanu analīze. Multifaktoriālais iedzimšanas tips. Mitohondriālais iedzimšanas tips.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa laikā studenti patstāvīgi veic laboratorijas darbus, pēc protokola – vienkāršu mikropreparātu sagatavošana, piemēram, mata, sīpola preparāts, osmoze augu un dzīvnieku šūnās, kā arī DNS izdalīšana no augu šūnām.
Vērtēšanas kritēriji:
Tiek vērtēta studentu līdzdalība nodarbībās un metodikas ievērošana laboratorijas darbos; iknedēļas teorētisko zināšanu pārbaude, prasme skaidrot praktiskajos darbos iegūtos rezultātus, izdarīt atbilstoši iegūtajiem rezultātiem secinājumus. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas 2 semināros: 1. – šūnu bioloģijā 2. – medicīniskajā ģenētikā Studiju kursa noslēgumā pārbaudījuma veids – daudzatbilžu jautājumi, ja studentam kursa laikā kolokvijos vidējais vērtējums augstāks par 8 ballēm, kolokviju rezultāti tiek pielīdzināti eksāmenam.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti analizē dažādu eikariotu šūnas uzbūves atbilstību tās funkcijām; pamato saistību starp šūnas struktūru un abnormālību funkciju lomu cilvēka patoloģijā; salīdzina mitozē un mejozē notiekošos procesus; zina ģenētikas galvenās likumsakarības; novērtē Mendeļa eksperimentu nozīmi ģenētikas attīstībā; salīdzina monohibrīdiskās, dihibrīdiskās, polihibrīdiskās un analizējošās krustošanas rezultātus; skaidro DNS replikāciju, transkripciju, translāciju; zina hromosomālās pataloģijas, to rašanās iemeslus, klasificē ģenētisko pazīmju un patoloģiju iedzimšanas tipus; pamato savu viedokli, analizējot konkrētās situācijas par cilvēka pazīmju pārmantošanu; izskaidro biežāk Latvijā sastopamos parazītu morfoloģiju, invadēšanās iespējas, dzīves ciklu, patogenitāti un simptomus, lokalizāciju cilvēka organismā, diagnozes noteikšanas veidu un iesaka profilaksi; lieto lekcijā un nodarbībā apskatītos bioloģijas jēdzienus un terminus.
Prasmes:Studenti lieto gaismas mikroskopu, sagatavo vienkāršus mikropreparātus, identificē biežāk sastopamos parazītus; atpazīst dažādas eikariotu šūnas; dažādu tipu metafāzes hromosomas; politēnās hromosomas; skaidro struktūru uzbūves saistību ar funkcijām; grafiski attēlo mitozes un mejozes fāzes un skaidro notiekošos procesus; veido ooģenēzes un spermatoģenēzes shēmas; sastāda un analizē dažādu iedzimšanas tipu ciltskokus; izdala un DNS no augu šūnām; klasificē mainības un mutāciju veidus; diskutē par gēnu, hromosomu, genoma mutāciju rašanās mehānismiem; risina vienkāršus ģenētikas un molekulārās bioloģijas uzdevumus.
Kompetences:Studenti analizē situācijas medicīniskajā parazitoloģijā, ģenētikā. Novērtē organoīdu nozīmīgumu audu, orgānu un organisma funkcionēšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Lekciju materiāls
2Nagle E. Bioloģija vidusskolai – 2008. (akceptējams izdevums)
3Krūmiņa A. Eikariotu šūnu bioloģija : citoloģiskie, molekulāri bioloģiskie un ģenētiskie aspekti, 2015
4Balodis V. un citi Rokasgrāmata bioloģijā - 2015
5L.Zinčenko un citi Medicīniskā parazitoloģija - 2015.
6Pollard T. D., Earnshaw W. C. Cell Biology. – Elsevier Science (USA), 2017. – 789 p.
7Turnpenny P. D., Ellard S. Emery's Elements of Medical Genetics and Genomics. 16th Edition Elsevier, Churchill Livingstone, 2022.
Papildu literatūra
1Selga Tūrs. Šūnu bioloģija. LU akadēmiskais apgāds. 2008.- 342 lpp.
2Zalcmane V., Groma V. Šūnas ultrastruktūra. RSU, 2004
Citi informācijas avoti
1www.ncbi.nlm.nih.gov
2http://pathmicro.med.sc.edu/book/parasit-sta.htm