.
Iekšķīgās slimības
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.02.2020 13:54:11
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_425 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Eduards Krustiņš | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, fizioloģija un patoloģiskā fizioloģija, propedeitika, farmakoloģija un klīniskā farmakoloģija. | ||||||||
Mērķis: | Students apgūs zināšanas par slimību iemesliem un riska faktoriem, slimību attīstības mehānismiem, simptomu rašanās mehānismiem, slimību simptomiem, sindromiem, diagnostikas metodēm, iespējamām komplikācijām, ārstēšanas un profilakses principiem, neatliekamās palīdzības sniegšanu akūtās situācijās. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Biežāko plaušu un reimatoloģisko slimību etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze un terapijas un prevencijas pamatprincipi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pulmonoloģija 1 – akūtās plaušu problēmas – etioloģija, patoģenēze, simptomi un terapijas principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Pulmonoloģija 2 – hroniskās plaušu problēmas – etioloģija, patoģenēze, simptomi un terapijas principi. Reimatoloģija – locītavu sāpes, saistaudu slimības, vaskulīti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Biežākās hroniskās kardiovaskulāras slimības, to etioloģija, epidemioloģija, patoģenēze, terapijas principi un biežākās komplikācijas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Akūtie stāvokļi kardioloģijā – akūts koronārs sindroms, miokarda infarkts, kardiogēns šoks – apidemimoloģija, patoģenēze un terapijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Kardioloģija 1 – ritma traucējumi – etioloģija, epidemioloģija, simptomi un terapijas principi. Kardiostimulatori un kardioverteri. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
7 | Kardioloģija 2 – akūtās situācijas kardioloģijā (akūts koronārs sindroms, nestabila stenokardija, miokarda infarkts, akūtas sirds mazspēja) – simptomi, pirmā palīdzība, terapijas principi. Invazīvās kardioloģijas principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
8 | Kardioloģija 3 – primāra arteriāla hipertensija, iegūtas vārstuļu problēmas, hroniska sirds mazspēja – etiloģija, patoģenēze, simptomi, terapijas principi un prevencija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Akūtie stāvokļi gastroenteroloģijā, to epidemioloģija, etioloģija, patoģenēze, simptomi un terapijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Gastroenteroloģija 1 – Dispepsija un funkcionāli kuņģa-zarnu trakta traucējumi. Atviļņa slimība, peptiska čūla un H. pylori infekcija. Nesteroīdo pretiekaisuma līdzekļu ietekme uz kuņģa-zarnu traktu. Aizcietējumi un kairinātu zarnu sindroms. Akūts un hronisks pankreatīts. Caureju diferenciāldiagnozes. Terapijas principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Gastroenteroloģija 2 – Aknu ciroze un portāla hipertensija. Dzeltes diferenciāldiagnostika. Akūtie stāvokļi gastroenteroģijā. Asiņojoša peptiska čūla. Forrest klasifikācija. Čūlas perforācija. Barības vada vēnu varikoze un asiņošana. Kolorektālais vēzis. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Cukura diabēts, tā epidemioloģija, patoģenēze, simptomi, terapijas principi un nozīmīgākās komplikācijas. Akūta un hroniska nieru mazspēja, tās etioloģija, patoģenēze, nieru aizstājterapijas principi un transplantācijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
13 | Klīniskā asins aina – pamata rādītāji. Anēmijas – mikro-, normo- un makrocitāra-. Leimocitoze, novirze pa kreisi. Jēdziens par leikozēm un limfomām. Trombocitozes un trombocitopēnijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
14 | Endokrinoloģija – hipo- un hipertireoze. Tireotoksiska krīze un miksedēmas koma. Cukura diabēts. Hipo- un hiperglikēmija. Insulīna terapijas principi. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
15 | Nefroloģija – glomerulonefrīti, pielonefrīts, diabētiska un medikamentoza nefropātija. Akūtas un hroniskas nieru mazspējas terapijas principi. Nieru aizstājterapijas principi. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
16 | Hronisku slimnieku aprūpe iekšķīgo slimību specialitātē. Polifarmācija. Līdzestība. Zāļu blakusparādības. Paliatīvā aprūpe. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Patstāvīgi veicama teorētiskā materiāla apguve pirms katras nodarbības. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 75% teorētiskās zināšanas un 25% praktiskās iemaņas, kas tiek pārbaudītas eksāmenā studiju kursa noslēgumā. Studentu zināšanas un prasmes tiek vērtētas, izmantojot regulārus kontroldarbus. Gala pārbaudījums – rakstisks eksāmens. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izpratne par biežākajām iekšķīgo slimību specialitātē sastopamajām slimībām un problēmām, to klīniskajām izpausmēm, diagnostiku, terapijas principiem un prevenciju. | ||||||||
Prasmes: | Sistemātiski iztaujāt slimnieku par viņa aktulālajām veselības problēmām, kas skar iekšķīgo slimību specialitāti. Izmantojot slimnieka pausto informāciju, mērķtiecīgi meklēt un novērtēt biežāko iekšķīgo slimību objektīvās pazīmes. Atpazīt un raksturot biežākās iekšķīgās slimības pa orgānu sistēmām, izveidot sākotnējo aprūpes plānu. Prast atpazīt biežākās šo slimību komplikācijas. | ||||||||
Kompetences: | Patstāvīgi iztaujājot pacientu atpazīt un formulēt pacienta problēmas un pārbaudīt tās, veicot slimnieka objektīvo izmeklēšanu pa orgānu sistēmām. Novērtējot biežākos klīniskos izmeklējumus – elektrokardiogrāfiju, spirometriju, asins un bioķīmiskās analīzes, apkopot iegūtos rezultātus slimību sindromos vai slimībās. Sastādīt slimnieka aprūpes plānu un izvirzīt problēmu risināšanas mērķus un novērtēt to sasniegšanas pakāpi. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Autoru kolektīvs profesora Aivara Lejnieka redakcijā. Klīniskā medicīna. Pirmā (2010), Otrā (2012) un Trešā (2012) grāmata. | ||||||||
2 | G. Biksone, Medikamentozā ārstēšana un aprūpe, SIA Kerena, 2002. un 2008. | ||||||||
3 | A. Balode, Laboratoriskā diagnostika, Nacionālais apgāds, 2003. | ||||||||
4 | Lekciju materiāli. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Autoru grupa, Akūts koronārs sindroms, Rīga, 2003. | ||||||||
2 | Dz. Jakubaņeca, Šoks, Nacionālais apgāds, 2004. | ||||||||
3 | A. Danilāns, Gastroenteroloģija, Nacionālais apgāds, 2005. | ||||||||
4 | A. Helds, Klīniskā endokrinoloģija (2 s.), SIA REVI-2, 2002. | ||||||||
5 | Autoru grupa, Cukura diabēta ABC, Nacionālais apgāds, 2004. | ||||||||
6 | S. Lejniece, Klīniskā hematoloģija, Nacionālais apgāds, 2005. | ||||||||
7 | I. Loginas redakcijā. Sāpes. SIA Medicīnas apgāds, 2013. |