Pārlekt uz galveno saturu

Personības izpēte

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.04.2021 16:48:51
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_479LKI līmenis:Visiem līmeņiem
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ingūna Griškēviča
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)9Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas18
Nodarbības (skaits)9Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas18
Kopā kontaktstundas36
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, personības psiholoģija, diferenciālā psiholoģija.
Mērķis:
Sniegt iespēju apgūt personības iezīmju izpētes jomas un atpazīšanas metodes, pielietot tās, veikt rezultātu apstrādi, analīzi, interpretāciju, sniegt atgriezenisko saiti par izpētes rezultātiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Personības izpētes mērķi un uzdevumi. Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētes procesā. Personības izpētes izpausmju jomas. Personības sociālo jomu izpēte.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Personības izpētes pieejas un metodes. Personības ārējo izpausmju novērojuma kategorijas. Personības ārējo izpausmju segmentēšana vērtību orientāciju kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Personības emocionālās jomas izpausmes. Verbālo un neverbālo izpausmju mērķi un kategorijas. Verbālo un neverbālo izpausmju atpazīšana un interpretēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Personības iezīmju grupēšana pēc paaudžu psihogrāfiskā iedalījuma. Personības iezīmju klasifikācija paaudžu kontekstā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Personības un vides mijiedarbība tās attīstības gaitā. Sociālo modeļu un uzvedības paternu iespaids personības attīstībā. Bērnības pieredzes loma personības attīstībā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Veselīgas personības komponenti. Personības traucējumu veidi un kategorijas. Personības traucējumu iezīmju atpazīšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Personības attīstības veidi un koncepcijas. Personības attīstības prakses un tendences.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
8Personību dažādu tipu saderības, mijiedarbības un kombināciju raksturīgākās iezīmes.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
9Personības izvērtēšanas piecu faktoru modelis. Personības testēšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Uzdevumi. Studenti sagatavo praktiskām nodarbībām atbilstošos uzdevumus un patstāvīgi izmēģinot apgūtās personības novērtēšanas metodes; sagatavo personības izvērtējuma atskaiti atbilstoši izvērtējuma pieejas kategorijām; izveido pašizpētes portfolio; veic dzīves gājuma intervijas analīzi, sagatavo izpētes plānu un tā pamatojumu; apstrādā, analizē un sagatavo atskaites par klientu izpētes rezultātiem.
Vērtēšanas kritēriji:
1. Dalība lekcijās un interaktīvajās nodarbībās: izveidoti un prezentēti personības izpētes paraugu rezultāti atbilstoši visām kursā apskatītajām personības izpētes pieejām – 30% 2. Personības novērtēšanas metožu apgūšana un pašizpētes portfolio: izveidots un prezentēts kursa ietvaros apgūto personības izpētes metožu ietvaros izveidots pašipētes porfolio – 30%. 3. Sagatavots un atbilstoši prasībām noformēts personības izpētes rezultātu apkopojums – 30%. 4. Rakstisks eksāmens – 10%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Izskaidro personības izpētes nosacījumus, raksturo personības izpētes metodes, apraksta to priekšrocības un ierobežojumus, izskaidro dažāda vecuma indivīdu personības izpētes specifiku; pārzin vairākus konkrētus dažāda veida personības izpētes instrumentus un metodes. Raksturo un apraksta personības izpētes posmus, nosauc un raksturo personības izpētes datu apstrādes un analīzes principus; skaidro profesionālās ētikas jautājumus.
Prasmes:Personības izpētes procesā veido klienta personībai atbilstošu kontaktu, ievāc sākotnējo informāciju, definē izpētes mērķi, izvēlas piemērotākās izpētes metodes, pielieto tās, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem.
Kompetences:Atpazīst personības izpausmes dažādu psihogrāfisko un tipoloģisko sistēmu kontektā, prot veikt personības izpēti, apstrādā, analizē un interpretē iegūtos datus, izvēlas personībai atbilstošu komunikācijas modeli; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. (4th ed.). John Wiley & Sons.
2Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis.
3Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons
Papildu literatūra
1Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. Prentice-Hall International.
2Furr, R. M. & Bacharach V. R. (2007). Psychometrics: An Introduction. SAGE Publications.
3Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning.
4Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. (2nd ed.). London: Routledge.
5Raščevska, M. (2005). Testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RAKA
6Sattler, J. M. (2008). Assessment of Children: Cognitive Foundations (5th ed.). La Mesa, CA: Jerome Sattler.
7Qualitative Health Psychology: Theories and Methods. (1999). London
Citi informācijas avoti
1Personality Assessment
2Psychological Assessment
3Psychological Methods