.
Personības izpēte
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:06.04.2021 16:48:51
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_479 | LKI līmenis: | Visiem līmeņiem | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Psiholoģija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ingūna Griškēviča | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 9 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 18 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 36 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārīgā psiholoģija, attīstības psiholoģija, psihes bioloģiskie pamati, personības psiholoģija, diferenciālā psiholoģija. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt iespēju apgūt personības iezīmju izpētes jomas un atpazīšanas metodes, pielietot tās, veikt rezultātu apstrādi, analīzi, interpretāciju, sniegt atgriezenisko saiti par izpētes rezultātiem. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Personības izpētes mērķi un uzdevumi. Profesionālā ētika un tās ievērošana personības izpētes procesā. Personības izpētes izpausmju jomas. Personības sociālo jomu izpēte. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
2 | Personības izpētes pieejas un metodes. Personības ārējo izpausmju novērojuma kategorijas. Personības ārējo izpausmju segmentēšana vērtību orientāciju kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Personības emocionālās jomas izpausmes. Verbālo un neverbālo izpausmju mērķi un kategorijas. Verbālo un neverbālo izpausmju atpazīšana un interpretēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
4 | Personības iezīmju grupēšana pēc paaudžu psihogrāfiskā iedalījuma. Personības iezīmju klasifikācija paaudžu kontekstā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Personības un vides mijiedarbība tās attīstības gaitā. Sociālo modeļu un uzvedības paternu iespaids personības attīstībā. Bērnības pieredzes loma personības attīstībā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
6 | Veselīgas personības komponenti. Personības traucējumu veidi un kategorijas. Personības traucējumu iezīmju atpazīšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
7 | Personības attīstības veidi un koncepcijas. Personības attīstības prakses un tendences. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
8 | Personību dažādu tipu saderības, mijiedarbības un kombināciju raksturīgākās iezīmes. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
9 | Personības izvērtēšanas piecu faktoru modelis. Personības testēšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Uzdevumi. Studenti sagatavo praktiskām nodarbībām atbilstošos uzdevumus un patstāvīgi izmēģinot apgūtās personības novērtēšanas metodes; sagatavo personības izvērtējuma atskaiti atbilstoši izvērtējuma pieejas kategorijām; izveido pašizpētes portfolio; veic dzīves gājuma intervijas analīzi, sagatavo izpētes plānu un tā pamatojumu; apstrādā, analizē un sagatavo atskaites par klientu izpētes rezultātiem. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | 1. Dalība lekcijās un interaktīvajās nodarbībās: izveidoti un prezentēti personības izpētes paraugu rezultāti atbilstoši visām kursā apskatītajām personības izpētes pieejām – 30% 2. Personības novērtēšanas metožu apgūšana un pašizpētes portfolio: izveidots un prezentēts kursa ietvaros apgūto personības izpētes metožu ietvaros izveidots pašipētes porfolio – 30%. 3. Sagatavots un atbilstoši prasībām noformēts personības izpētes rezultātu apkopojums – 30%. 4. Rakstisks eksāmens – 10%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izskaidro personības izpētes nosacījumus, raksturo personības izpētes metodes, apraksta to priekšrocības un ierobežojumus, izskaidro dažāda vecuma indivīdu personības izpētes specifiku; pārzin vairākus konkrētus dažāda veida personības izpētes instrumentus un metodes. Raksturo un apraksta personības izpētes posmus, nosauc un raksturo personības izpētes datu apstrādes un analīzes principus; skaidro profesionālās ētikas jautājumus. | ||||||||
Prasmes: | Personības izpētes procesā veido klienta personībai atbilstošu kontaktu, ievāc sākotnējo informāciju, definē izpētes mērķi, izvēlas piemērotākās izpētes metodes, pielieto tās, apstrādā un apkopo izpētes rezultātus, sagatavo pārskatu par izpētes rezultātiem. | ||||||||
Kompetences: | Atpazīst personības izpausmes dažādu psihogrāfisko un tipoloģisko sistēmu kontektā, prot veikt personības izpēti, apstrādā, analizē un interpretē iegūtos datus, izvēlas personībai atbilstošu komunikācijas modeli; sadarbojas ar klientu atbilstoši profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Groth-Marnat, G. (2009). Handbook of Psychological Assessment. (4th ed.). John Wiley & Sons. | ||||||||
2 | Hersen, M., (2004). Psychological Assessment in Clinical Practice: A Pragmatic Guide. Taylor & Francis. | ||||||||
3 | Lichtenberger, E. O., Mather, N., Kaufman, N. L., Kaufman, A. (2004). Essentials of Assessment Report Writing. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Anastasi, A., & Urbina, S. (1997). Psychological Testing. Prentice-Hall International. | ||||||||
2 | Furr, R. M. & Bacharach V. R. (2007). Psychometrics: An Introduction. SAGE Publications. | ||||||||
3 | Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2009). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning. | ||||||||
4 | Kline, P. (2000). The Handbook of Psychological Testing. (2nd ed.). London: Routledge. | ||||||||
5 | Raščevska, M. (2005). Testu un aptauju konstruēšana un adaptācija. Rīga: RAKA | ||||||||
6 | Sattler, J. M. (2008). Assessment of Children: Cognitive Foundations (5th ed.). La Mesa, CA: Jerome Sattler. | ||||||||
7 | Qualitative Health Psychology: Theories and Methods. (1999). London | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Personality Assessment | ||||||||
2 | Psychological Assessment | ||||||||
3 | Psychological Methods |