.
Profesionālā ētika
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:20.10.2022 11:18:19
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_500 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Medicīnas pakalpojumi | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dita Role | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 2 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 4 | ||||
Nodarbības (skaits) | 2 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 4 | ||||
Kopā kontaktstundas | 8 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Filosofijā, ētikā. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt pamatzināšanas medicīnas ētikas jautājumos, kas nepieciešamas masierim ikdienas profesionālajā darbībā. Izveidot prasmi orientēties aktuālās sociālās problēmās, kas saistītas ar cilvēku garīgo un fizisko veselību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Ētika – filosofiska mācība par morāli un tikumību | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Profesionālās ētikas pamatprincipi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Profesionālās ētikas pamatprincipu pielietojums masiera praktiskajā darbībā | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Ētiskas dilemmas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekcijās apgūtās teorētiskās zināšanas semināru laikā tiek pielietotas praktiski: prezentācijās, diskusijās un gadījumu analīzē. Literatūras avotu un elektronisko resursu informācijas izpēte un analīze. Prezentācija: Konkrētas situācijas (saistībā ar konkrētu profesionālo darbību) apraksts, analīze un risinājumi. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kursa nodarbību apmeklējums ir obligāts. Studiju procesā studentu zināšanas tiek vērtētas ar vērtējumu 10 ballu sistēmā, par pozitīvu uzskatot vērtējumu ne zemāku par 4 ballēm, kur 60% no gala vērtējuma ir patstāvīgais darbs, aktīva dalība nodarbībās, un 40%- situāciju analīze, rīcības prezentēšana. Kursa noslēgumā: ieskaite. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zināt un prast pamatot masiera ētikas pamatprincipus: uzticēšanās un cieņa, atbildība un taisnīgums, godīgums u.c., morālie pienākumi un tiesības, profesionālās kompetences kritēriji, profesionālās vērtības, profesionāļa morālās pamatsaistības, morālo sankciju veidi profesionālajā ētikā, morālā vērtējuma specifika, atbildības komponenti, morālās izvēles situācijas raksturojums u.c. Definēt pamatjēdzienus: normatīvā ētika, profesionālā ētika, saskarsmes ētika, situatīvā ētika, vadības ētika, godīgums, morālais relatīvisms, korporatīvā kultūra, korporatīvais godīgums, morālā dilemma, mobings, bosings u.c. Raksturot varas tipus organizāciju darbībā un konfliktus, konfliktsituāciju komponentus, konfliktu risināšanas efektīvākās metodes mūsdienu ētikas skatījumā, vēlamie vadītāja rīcības modeļi konfliktsituācijās. | ||||||||
Prasmes: | Prast identificēt un interpretēt ētiskas attieksmes izpausmes atkarībā no morāles subjekta, koleģialitātes maksimas, morālās regulācijas pamatelementiem. Diferencēt morālās un tiesiskās regulācijas. Izprast morālo tiesību īpatnības. Prast novērst un nepieciešamības gadījumā atrisināt konflikt situāciju, pamatojoties uz ētikas un morāles pamatprincipiem. | ||||||||
Kompetences: | Lietot morāli korektu argumentāciju savas pozīcijas vai viedokļa pamatošanai, analizēt morālo dilemmu situācijas, vērtēt un rast morāli adekvātu risinājumu gadījumiem no prakses, izmantojot apgūtos ētikas pamatprincipus un risināt konfliktsituācijas efektīvi un atbilstoši profesionālās ētikas prasībām. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Klīve V.V. Rīcības ceļos. – Rīga, Zinātne, 1998. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Kuzņecova A. Lietišķas sadarbības etiķete. – Rīga, LSPA, 2000. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Kuzņecova A. Profesionālās ētikas pamati: ievads sporta ētikā - Rīga, RaKa, 2003.– 204 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Milts A. Ētika :saskarsmes ētika : lekciju kurss. – Rīga, Zvaigzne ABC, 2004. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Omarova S. Cilvēks runā ar cilvēku – Rīga, Kamene, 2006. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Sīle V. Medicīnas ētikas pamatprincipi – Rīga, Zinātne, 1999. – 158 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
7 | Sīle V., Sīlis V., Ķilkuts G., Mežinska S., Neiders I. Biomedicīnas ētika: teorija un prakse – Rīga, RSU, 2006.– 226 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Forands I. Personāla vadība – R., LIF, 2002. | ||||||||
2 | Forands I. Vadītājs un vadīšana – R., Kamene, 2002. | ||||||||
3 | Halta K. „Veiksmīga karjera vai mobings ...” – R., Jumava, 2003. | ||||||||
4 | Razs Dž. „Brīvības morāle” – R., Madris, 2001. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://visc.gov.lv/profizglitiba/dokumenti/standarti/ps0113… | ||||||||
2 | http://www.pacientuombuds.lv/ |