.
Anestezioloģija un reanimatoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:29.05.2020 11:48:08
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_602 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anestezioloģija un reanimatoloģija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Mihails Dolguševs | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nepieciešamas priekšzināšanas studiju kursos, kas apgūti iepriekšējos studiju gados par topogrāfisko anatomiju, klīnisko farmakoloģiju, patoloģisko fizioloģiju, klīniski laboratoriskajiem izmeklējumiem, kā arī pirmajā palīdzībā par pacienta primāro un sekundāro izmeklēšanu notikuma vietā, kardiopulmonālās reanimācijas pamatalgoritmu, šoka pamatelementiem. | ||||||||
Mērķis: | Veicināt zināšanu apguvi par anestēzijas etapiem un veidiem, operācijas un anestēzijas risku, par intensīvo terapiju biežāk sastopamās situācijās iekšķīgo slimību, neiroloģijas un ķirurģijas nodaļās, kā arī iemācīties padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatus. Sniegt zināšanas par cietušo vispārējā stāvokļa novērtējumu, par akūtu eksogēnu intoksikāciju epidemioloģiju, toksikokinētiku un ārstēšanas īpatnībām, atsevišķu saindēšanās veidu klīnisko norisi, ieteiktiem ārstēšanas principiem un aktuālākām indīgām vielām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Vispārējās un reģionālās anestēzijas praktiskais nodrošinājums, etapi, aparatūra. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Pacienta sagatavošana operācijai anestēzijā. Anesteziologa apskate poliklīnikā. Premedikācijā izmantojamie medikamenti. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
3 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Elpošanas ceļu caurlaidības nodrošināšanas metodes (manuālās metodes, Gvedela un COPA elpvadi, laringeālā maska, divlūmenu traheoezofageālā caurule (Combitube), laringeālā caurule, trahejas intubācija, ekstrēmā krikotireotomija ar “Quick trach” ierīci, trahejas punkcija ar adatu). Mākslīgā plaušu ventilācija ar manuālo ventilatoru un narkozes aparāta masku. Mākslīgā plaušu ventilācija anestezioloģijā un intensīvajā terapijā. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
4 | Anestēzija pacientiem bērnu vecumā. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
5 | Šoks. Hipovolēmiskais šoks. Anafilaktiskais šoks. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Padziļinātā kardiopulmonālā atdzīvināšana. Defibrillācija. | Nodarbības | 2.00 | MITC | |||||
7 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: priekšmets un uzdevumi, ķirurģiskā operācija kā traumas veids, sāpes, to pārvades ceļi un blokādes iespējas, specifiskā terminoloģija, anestēzijas standarta noteikumi un dokumentācijas paraugi, pirmsanestēzijas pacientu aptaujas un informācijas dokumentācija, anesteziologa konsultācija pirms anestēzijas, pacienta fiziskā stāvokļa izvērtēšana pēc ASA skalas. Klīniski laboratorisko izmeklējumu apjoms, kas jāveic pacientam pirms anestēzijas. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Intensīvās terapijas pacienta stāvokļa interpretācija, orgānu mazspēja, intensīvās terapijas principi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Anestēzijas etapi un praktiskais nodrošinājums. Pacienta stāvokļa standarta un paplašinātais monitorings anestezioloģijā un intensīvajā terapijā. Klīnisko, bioķīmisko, ūdens-elektrolītu analīzes, asins gāzu sastāva un skābju-sārmu līdzsvara rādītāju, koagulācijas rādītāju izvērtēšana un interpretācija. Pacientu pēcoperācijas analgēzija. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Vispārējā anestēzija, tās veidi un realizācijā izmantojamie medikamenti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
11 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Reģionālā anestēzija, tās veidi un realizācijā izmantojamie medikamenti. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
12 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Šoks. Infūzu terapija. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
13 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Kritiski slimo pacientu izmeklēšanas un intensīvās terapijas pamatprincipi un primārā aprūpe. Kritiski slimā pacienta izmeklēšanas un intensīvās terapijas soļi. Kritiskā stāvokļa vērtējuma un ārstēšanas iznākuma skalas (Glazgovas, APACHE II) un organisma funkciju mazspējas vērtējuma skalas (SOFA, Euroscore II u.c.). Komatozo pacientu monitorings un intensīvās terapijas principi. Komas pacientu un to intensīvās terapijas praktiskais demonstrējums ITN. | Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
14 | Anestezioloģija un intensīvā terapija: Enterālā un parenterālā barošana intensīvās terapijas nodaļu praksē. Anestezioloģija un intensīvā terapija: Hemostāzes traucējumi intensīvajā terapijā un anestezioloģijā. | Nodarbības | 2.00 | klīniskā bāze | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, izmantojot rekomendēto literatūru un interneta avotus, ar to sekojošo izvērtējumu un praktisko pielietojumu praktiskajās nodarbībās. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Eksāmens (daudzatbilžu tests; klīnisko gadījumu analīze veicot cietušo medicīnisko šķirošanu, kā arī analizējot akūtos saindēšanās gadījumus; Eksāmens par padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, ieskaitot defibrilāciju; elpceļu caurlaidības nodrošināšanas metodēm un pacientu mākslīgo plaušu ventilāciju). Vērtēšanas kritēriji teorētiskajā daudzatbilžu testā: vairāk kā 55% pareizu atbilžu. Vērtēšanas kritēriji, veicot padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, ieskaitot defibrilāciju manekenam – jāzina un praktiski jāizpilda atdzīvināšanas pamatalgoritms, vērtējot apkārtnes drošību, reakcijas pārbaudi, palīdzības izsaukšanu, elpceļu atbrīvošanu, elpošanas pārbaudi, krūšu kurvja kompresiju, mākslīgo plaušu ventilāciju ar manuālo ventilatoru, turpmāk defibrilatora sagatavošanu darbam, sirds ritma analīzi, defibrilatora uzlādi, defibrilācijas drošības pārbaudi, praktisko defibrilāciju, 2 minūtes kardiopulmonālo reanimāciju, atkārtotu sirds ritma analīzi, pulsa un elpošanas pārbaudi, medikamentu intravenozo ievadi, kā arī turpmākās taktikas aprakstu. Kopumā jāiegūst pēc speciālas novērtēšanas tabulas vismaz 28 punkti, kas atbilst 70% precīzi realizēto manipulāciju. Nodrošinot elpceļu caurlaidību, jāzina izmantojamo ierīču praktiskais pielietojums, ātra un atraumatiska ievade pareizi elpceļos, ventilācijas kontrole un nodrošināšana, kā arī ievadītās caurules fiksācija. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studenti spēs nosaukt un raksturot anestezioloģijas un intensīvās terapijas metodes, atpazīs un raksturos šoku (īpaši hipovolēmisko, anafilaktisko, septisko), spēs veikt padziļināto kardiopulmonālo reanimāciju, pratīs raksturot patofizioloģisko un bioķīmisko procesu pārmaiņas ķirurģiskās traumas ietekmē, sāpju sindroma postošo ietekmi uz organismu un nociceptīvās impulsācijas pārvadi uz CNS, raksturos sāpju sindroma blokādes veidus reflektorā loka posmos, anestēzijas pamata principus, veidus, to priekšrocības un blakus efektus. | ||||||||
Prasmes: | Apgūst prasmes uz mulāžām veikt sirds elektrisko defibrilāciju, padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatpasākumus, nodrošināt elpceļu caurlaidību ar instrumentālām metodēm (elpvadi, balsenes maska, balsenes caurule, divlūmenu traheoezofageālā (Combitube) caurule, trahejas intubācija, krikotireotomija), atpazīst simptomus, spēj noteikt un izvērtēt komatoza pacienta stāvokli. | ||||||||
Kompetences: | Varēs veikt sirds elektrisko defibrilāciju, padziļinātās kardiopulmonālās reanimācijas pamatpasākumus, nodrošināt elpceļu caurlaidību ar instrumentālām metodēm (elpvadi, balsenes maska, balsenes caurule, divlūmenu traheoezofageālā (Combitube) caurule, trahejas intubācija, krikotireotomija), spēs izvērtēt komatoza pacienta stāvokli. | ||||||||
Klīniskās Prasmes: | |||||||||
Nr. | Skill | Level | |||||||
1 | Elpceļu nodrošināšana ar laringeālo cauruli | A - Iesācēja līmenis | |||||||
2 | Elpošanas frekvences noteikšana | A - Iesācēja līmenis | |||||||
3 | Hemodinamikas monitorings | A - Iesācēja līmenis | |||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Praktisko nodarbību materiāli un E-studiju resursi. | ||||||||
2 | Klīniskā anestezioloģija un intensīvā terapija. I.Vanaga un A.Sondores redakcijā. Nacionālais Apgāds, 2008, 1232 lpp.; | ||||||||
3 | V.Liguts. Intensīvās terapijas rokasgrāmata. Rīga: Medicīnas apgāds. 2008. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | A.Sondore. Anestezioloģijas pamati jautājumos un atbildēs. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2011. | ||||||||
2 | B.Mamaja. Anestēzija pediatrijā. - Rīga, RSU, 2008. | ||||||||
3 | E.Vasiļevskis. Reģionālās anestēzijas ABC. Nacionālais Apgāds, 2008. | ||||||||
4 | I.Vanags, E.Daugulis, P.Tominš. Anestezioloģija, reanimatoloģija un intensīvā terapija. Rīga: Nacionālais Apgāds, 2002. | ||||||||
5 | Neatliekamā palīdzība. Atdzīvināšana. Rīga: NMPC, D.Krieviņa redakcijā. 2004. | ||||||||
6 | Anesthesia. Miller R.D.(ed). New York: Churchill Livingstone, Seventh Edition, 2010. | ||||||||
7 | Aitkenhead A.R., Rowbotham D.J., Smith G. Textbook of anaesthesia. Edinburgh: Churchill Livingstone, 2007. | ||||||||
8 | Morgan G.E., Mikhail M.S. Clinical Anesthesiology. East Norwalk: Appleton&Lange, 1996. | ||||||||
9 | Clinical Anesthesia. Barash PG, Cullen BF, Stoelting RK (ed.). Fifth ed. Lippincott- Williams& Wilkins, 2006. | ||||||||
10 | Oxford Handbook of Anaesthesia. Allman KG, Wilson IH (ed.). Second ed. OXFORD University Press, 2007. | ||||||||
11 | Textbook of Critical Care, Fifth Edition. By Mitchell P. Fink, M.D., Edward Abraham, M.D., Jean-Louis Vincent, M.D., Ph.D., and Patrick M. Kochanek, M.D. Philadelphia, Elsevier Saunders, 2005. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | http://www.anest.lv/ | ||||||||
2 | http://www.euroanesthesia.org/ | ||||||||
3 | http://www.anaesthesiologists.org/ | ||||||||
4 | http://www.shocksocieties.org/international/shockjournal/ | ||||||||
5 | http://www.esicm.org/ | ||||||||
6 | http://www.intensive.org/ |