Pārlekt uz galveno saturu

Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.08.2020 17:17:12
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_655LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:PsiholoģijaMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Irita Kovaļska
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Jāņa Asara iela 5, vppkatrsu[pnkts]lv, +37167061587
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs.
Mērķis:
Attīstīt studentos izpratni par savstarpējo attiecību psiholoģiskajām likumsakarībām, veiksmīgas profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā, veicināt saskarsmes prasmju attīstību un pilnveidošanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Saskarsmes jēdziens, saskarsmes process, tā raksturojums. Saskarsmi ietekmējošie faktori. Saskarsmes veidi, to raksturojums: verbālā, neverbālā saskarsme.Lekcijas1.00auditorija
2Klīniskās intervēšanas pamati. Atvērtie, slēgtie jautājumi. Parafrāze. Motivējošā intervija.Lekcijas1.00auditorija
3Emocijas, to loma ikdienā un ārstniecības procesā. Darbs ar dažādām pacientu grupām.Lekcijas1.00auditorija
4Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana un tās profilakse.Lekcijas1.00auditorija
5Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu cēloņi, konfliktu risināšana.Lekcijas1.00auditorija
6Aprūpes personāla sociālās lomas saskarsmē ar pacientu. Saskarsmes īpatnības klīniskajā vidē.Nodarbības1.00auditorija
7Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija.Nodarbības2.00auditorija
8Darbs ar dažādām pacientu grupām.Nodarbības2.00auditorija
9Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana.Nodarbības2.00auditorija
10Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni.Nodarbības2.00auditorija
11Klīnisko gadījumu analīze.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Saskarsmes situāciju veselības aprūpes vidē analīze. Studējošie prezentē gadījuma analīzi, aprakstot saskarsmes jēdzienu un komunikācijas prasmes.
Vērtēšanas kritēriji:
Patstāvīgais darbs nodarbībās, piedaloties simulācijās un pašpieredzes vingrinājumos – 50%. Saskarsmes situāciju analīzes veikšana un prezentēšana – 50%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie iegūst zināšanas par saskarsmes struktūru, veidiem, ietekmējošiem faktoriem; iegūst zināšanas klīniskā intervēšanā un konsultēšanas tehnikās; apraksta māsas komunikācijas lomu aprūpes procesā klīniskā vidē; nosauc profesionālas komunikācijas aspektus saskarsmes modelī ar pacientu klīniskajā vidē; definē konfliktu cēloņus, apraksta konflikta signālus un risināšanas veidus.
Prasmes:Atpazīst un raksturo dažādas emocijas; simulācijās profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku; izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes.
Kompetences:Izprot pacientu vajadzības dažādās saskarsmes situācijās klīniskajā aprūpē; Izprot veiksmīgas klīniskās intervēšanas priekšnosacījumus un konsultēšanas tehniku izmantošanu; Diferencē riska faktorus iespējamo konfliktu attīstībā un izvēlas uzvedību veiksmīgākai konflikta risināšanai.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vidnere M., Nucho A. Ozoliņa. Intervēšanas prasme, Raka, 2012.
2K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU.
3Gjyn, O’Toole, Communication: Core Interpersonal Skills for Health Professionals, Chatswood, NSW: Elsevier, 2016.
4Carole England, Ransolina Morgan, Communication skills for midwives: challenges in everyday practice, Maidenhead: McGraw Hill/Open University Press, c2012
5Julia Balzer Riley, Comunication in Nursing, Seven Edition, ELSEVIER, 2012, 83-336.
6Juliet Koprowska, Communication and interpersonal skills in social work, Exeter: Learning Matters, 2010.
7Roxanne Parrott, Talking about Health: Why Communication Matters, Chichester, U.K.; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009.
8Sarah Kraszewski, Abayomi McEwen, Communication skills for adult nurses, Maidenhead: McGraw Hill/Open University Press, 2010.
9Miller, W., Rollnick, S., (2002). Motivational interviewing: preparing people for change. New York; London: Guilford Press
10Furlong, Gary T., & Mississauga, Ont. (2005). The conflict resolution toolbox: models & maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict). Canada: J. Wiley & Sons
Papildu literatūra
1Boulbijs Dž. Drošais pamats, Raca ABC, 1998.
2Judith M.Wilkinson, Leslie S.Treas, Fundaments of Nursing. Theory, concepts, and Applications, F.A. Davis Company/Philadelphia, 2012, Vol.1, 361-369.
3Kuzņecovs V., Stress un depresija, SIA Lietišķās informācijas dienests, 2010.
4Patricia A. Potter, Anne Griffin Perry, Patricia A. Stockert, Amy Hall, Basic Nursing, Seven Edition, Mosby/ELSEVIER, 2011, 165-185.
5Roadways to healthy living: a guide for effective stress management / South Kingstown: 2009.