.
Saskarsmes psiholoģija un komunikācijas prasmes
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:31.08.2020 17:17:12
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_655 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Irita Kovaļska | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Jāņa Asara iela 5, vppkrsu[pnkts]lv, +37167061587 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 11 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 22 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vidusskolas līmeņa zināšanas sociālajās zinātnēs. | ||||||||
Mērķis: | Attīstīt studentos izpratni par savstarpējo attiecību psiholoģiskajām likumsakarībām, veiksmīgas profesionālas komunikācijas nozīmi veselības aprūpes procesa realizācijas laikā, veicināt saskarsmes prasmju attīstību un pilnveidošanu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Saskarsmes jēdziens, saskarsmes process, tā raksturojums. Saskarsmi ietekmējošie faktori. Saskarsmes veidi, to raksturojums: verbālā, neverbālā saskarsme. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Klīniskās intervēšanas pamati. Atvērtie, slēgtie jautājumi. Parafrāze. Motivējošā intervija. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Emocijas, to loma ikdienā un ārstniecības procesā. Darbs ar dažādām pacientu grupām. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
4 | Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana un tās profilakse. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
5 | Konflikts, konfliktu veidi, konfliktu cēloņi, konfliktu risināšana. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Aprūpes personāla sociālās lomas saskarsmē ar pacientu. Saskarsmes īpatnības klīniskajā vidē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Klīniskās intervēšana pamati. Motivējošā intervija. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
8 | Darbs ar dažādām pacientu grupām. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Stress un stresa pārvarēšana. Profesionālā izdegšana. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
10 | Konflikti, to cēloņi, veidi un risināšanas paņēmieni. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
11 | Klīnisko gadījumu analīze. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Saskarsmes situāciju veselības aprūpes vidē analīze. Studējošie prezentē gadījuma analīzi, aprakstot saskarsmes jēdzienu un komunikācijas prasmes. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Patstāvīgais darbs nodarbībās, piedaloties simulācijās un pašpieredzes vingrinājumos – 50%. Saskarsmes situāciju analīzes veikšana un prezentēšana – 50%. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studējošie iegūst zināšanas par saskarsmes struktūru, veidiem, ietekmējošiem faktoriem; iegūst zināšanas klīniskā intervēšanā un konsultēšanas tehnikās; apraksta māsas komunikācijas lomu aprūpes procesā klīniskā vidē; nosauc profesionālas komunikācijas aspektus saskarsmes modelī ar pacientu klīniskajā vidē; definē konfliktu cēloņus, apraksta konflikta signālus un risināšanas veidus. | ||||||||
Prasmes: | Atpazīst un raksturo dažādas emocijas; simulācijās profesionāli vada sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes; identificē situācijas, kas rada izdegšanas risku; izvērtē savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā; simulētās mācību situācijās pielieto konflikta risināšanas prasmes. | ||||||||
Kompetences: | Izprot pacientu vajadzības dažādās saskarsmes situācijās klīniskajā aprūpē; Izprot veiksmīgas klīniskās intervēšanas priekšnosacījumus un konsultēšanas tehniku izmantošanu; Diferencē riska faktorus iespējamo konfliktu attīstībā un izvēlas uzvedību veiksmīgākai konflikta risināšanai. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Vidnere M., Nucho A. Ozoliņa. Intervēšanas prasme, Raka, 2012. | ||||||||
2 | K.Mārtinsone, V.Sudraba (Red.). (2019). Veselības psiholoģija: Teorijas un prakses starpdisciplinārā perspektīva. Rīga: RSU. | ||||||||
3 | Gjyn, O’Toole, Communication: Core Interpersonal Skills for Health Professionals, Chatswood, NSW: Elsevier, 2016. | ||||||||
4 | Carole England, Ransolina Morgan, Communication skills for midwives: challenges in everyday practice, Maidenhead: McGraw Hill/Open University Press, c2012 | ||||||||
5 | Julia Balzer Riley, Comunication in Nursing, Seven Edition, ELSEVIER, 2012, 83-336. | ||||||||
6 | Juliet Koprowska, Communication and interpersonal skills in social work, Exeter: Learning Matters, 2010. | ||||||||
7 | Roxanne Parrott, Talking about Health: Why Communication Matters, Chichester, U.K.; Malden, MA: Wiley-Blackwell, 2009. | ||||||||
8 | Sarah Kraszewski, Abayomi McEwen, Communication skills for adult nurses, Maidenhead: McGraw Hill/Open University Press, 2010. | ||||||||
9 | Miller, W., Rollnick, S., (2002). Motivational interviewing: preparing people for change. New York; London: Guilford Press | ||||||||
10 | Furlong, Gary T., & Mississauga, Ont. (2005). The conflict resolution toolbox: models & maps for analyzing, diagnosing, and resolving conflict). Canada: J. Wiley & Sons | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Boulbijs Dž. Drošais pamats, Raca ABC, 1998. | ||||||||
2 | Judith M.Wilkinson, Leslie S.Treas, Fundaments of Nursing. Theory, concepts, and Applications, F.A. Davis Company/Philadelphia, 2012, Vol.1, 361-369. | ||||||||
3 | Kuzņecovs V., Stress un depresija, SIA Lietišķās informācijas dienests, 2010. | ||||||||
4 | Patricia A. Potter, Anne Griffin Perry, Patricia A. Stockert, Amy Hall, Basic Nursing, Seven Edition, Mosby/ELSEVIER, 2011, 165-185. | ||||||||
5 | Roadways to healthy living: a guide for effective stress management / South Kingstown: 2009. |