Pārlekt uz galveno saturu

Aprūpes filosofija un procesa modelis

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:04.02.2021 16:26:39
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_659LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Diāna Platace
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Propedeitika, vispārējā patoloģija, patoloģiskā fizioloģija, anatomija, farmakoloģija, starppersonu saskarsme veselības aprūpē.
Mērķis:
Sniegt padziļinātas zināšanas par procesa modeli, lai nodrošinātu uz pierādījumiem balstītas pacientu aprūpes plānošanu un īstenošanu multikulturālā vidē. Attīstīt spēju kritiski izvērtēt klīnisko situāciju, identificēt un formulēt aprūpes problēmas, ņemot vērā ar pacienta veselības traucējumiem saistītās vajadzības, noteikt aprūpes mērķus un prioritātes, plānot aprūpi, aprakstīt aprūpes problēmu risinājumu un pacienta izglītošanu.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Māsu profesija un tās identitāte. Māsu profesionālā darbība. Aprūpes filosofija māsu praksē pagātnē un mūsdienās.Lekcijas1.00auditorija
2Aprūpes procesa modelis un tā nozīme. Aprūpes plāns kā aprūpes procesa dokumentāla forma. Komunikācija un māsas - pacienta sadarbība aprūpes procesā. Pacienta izglītošana.Lekcijas1.00auditorija
3Datu savākšana (metodes, iegūto datu izvērtēšana) un pacienta novērtēšana. Aprūpes skalas un līmeņi, to iedalījums un pielietojums.Lekcijas1.00auditorija
4Aprūpes problēmu formulēšana pec NANDA, ICNP klasifikatora. Aprūpes problēmu identifikācijas un formulēšanas pamatprincipi. Multidisciplināra pieeja.Lekcijas1.00auditorija
5Transkulturālas aprūpes koncepcija un teorija.Lekcijas1.00auditorija
6Kultūru dažādība aprūpē.Nodarbības1.00auditorija
7Pacientu novērtēšana, aprūpes problēmu identificēšana (NANDA) aprūpes procesā. Aprūpes darbību plānošana un izpilde aprūpes procesā. Pacientu aprūpes nepārtrauktības ievērošana aprūpes procesā un aprūpes plāna sagatavošana.Nodarbības1.00cits
8Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar akūtām sāpēm un hroniskām sāpēm.Nodarbības1.00cits
9Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar pašaprūpes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar imobilitāti.Nodarbības1.00cits
10Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar šķidruma apjoma traucējumiem organismā.Nodarbības1.00cits
11Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar barības uzņemšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar zarnu satura izvadīšanas traucējumiem.Nodarbības1.00cits
12Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem.Nodarbības1.00cits
13Aprūpe cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, pielietojot nepieciešamos līdzekļus, nodrošinot drošu darba vidi un veicot pacienta pārvietošanu atbilstoši ergonomijas principiem.Nodarbības1.00cits
14Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar kustību un balsta sistēmas traucējumiem, atpūtas un miega traucējumiem.Nodarbības1.00cits
15Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar neiroloģiskām saslimšanām. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana vardarbībā cietušiem pacientiem.Nodarbības1.00cits
16Transkulturālas aprūpes praktiskie aspekti. Starpkultūru komunikācija multikulturālā vidē.Nodarbības1.00cits
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Organizācija: • situāciju uzdevumi par nodarbību tēmu (Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar akūtām sāpēm un hroniskām sāpēm. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar urīna izvadīšanas traucējumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar ādas veseluma bojājumiem. Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientu aprūpē multikulturālā vidē); • simulācijas par nodarbību tēmu (Aprūpes problēmu identificēšana un formulēšana pacientiem ar skābekļa apgādes traucējumiem); Uzdevumi: sekmēt terminoloģijas apguvi; veicināt izpratni par aprūpes filosofiju; attīstīt spēju formulēt aprūpes problēmas dažādu orgānu sistēmu darbību traucējumu gadījumos; attīstīt spēju plānot, aprakstīt un izvērtēt aprūpes problēmu risinājumus; analizēt zinātniskos rakstus par aprūpes filosofijas pamatojumu praksē.
Vērtēšanas kritēriji:
Mutiskais eksāmens: klīniskās situācijas apraksts ar aprūpes problēmu formulēšanu un sakārtošanu prioritārā secībā, mērķu izvirzīšanu, aprūpes plānošanu un risinājumu aprakstu, pacienta izglītošanu. Eksāmenā vērtējumu iegūst pēc kritērijiem, ko vērtē ar 0 – 2 punktiem: 0 punkti – neatbilst prasībām, 1 punkts – daļēji atbilst prasībām, 2 punkti – atbilst prasībām. Maksimāli iegūstamais punktu skaits ir 10, kas atbilst 10 ballēm, 9 punkti – 9 balles, 8 punkti – 8 balles utt., un minimālais iegūstamais punktu skaits (pozitīvam vērtējumam) ir 4, kas atbilst 4 ballēm. Kritēriji: 1. Aprūpes problēmu izvirzīšana: 0 – neizvirza aprūpes problēmas vai izvirza tās nepareizi, 1 – aprūpes problēmas izvirza daļēji, 2 – izvirza visas iespējamās aprūpes problēmas, pamato tās. 2. Aprūpes problēmu sakārtošana prioritārā secībā: 0 – nekārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 1 – daļēji kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā, 2 – kārto aprūpes problēmas prioritārā secībā. 3. Mērķu izvirzīšana aprūpes problēmu risināšanā: 0 – neizvirza mērķus problēmu risināšanai vai izvirza tos nepareizi, 1 – mērķus problēmu risināšanai izvirza daļēji, 2 – izvirza mērķus, kas ir virzīti uz aprūpes problēmu risināšanu. 4. Aprūpes pasākumu atspoguļošana: 0 – neatspoguļo aprūpes pasākumus, 1 – daļēji atspoguļo visus aprūpes pasākumus, tie daļēji atbilst izvirzītiem mērķiem, 2 – atspoguļo visus aprūpes pasākumus un tie atbilst izvirzītiem mērķiem. 5. Pacienta izglītošana: 0 – neplāno pacienta izglītošanu, vai veic to nepareizi, 1 – pacienta izglītošanas plānošanā nepieciešamie pasākumi ietverti daļēji, 2 – pacienta izglītošanas plānošanā ietverti visi nepieciešamie pasākumi.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūs pamatzināšanas aprūpes filosofijā, iegūs padziļinātas zināšanas un izpratni par pacientu aprūpes problēmām un aprūpes īpatnībām dažādu veselības traucējumu gadījumos, un starpkultūru komunikāciju multikulturālā vidē.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studenti pratīs identificēt un formulēt aprūpes problēmas, pamatot izvirzītās aprūpes problēmas un to risinājumu. Attīstīs kritisku domāšanu autonomai lēmumu pieņemšanai multikulturālā vidē ar dažādiem pacientiem dažādās situācijās.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studenti attīstīs profesionālo kompetenci aprūpes problēmu identificēšanā un risināšanā, spēs novērtēt klīnisko situāciju un pielietot sistemātisku un holistisku pieeju pacientu aprūpē formulējot aprūpes problēmas, plānojot aprūpi, aprūpes darbību aprakstu un pacienta izglītošanu.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Doenges, Marilynn E., Nursing care plans : guidelines for individualizing client care across the life span / Marilynn E. Doenges, Mary Frances Moorhouse, Alice C. Murr. Edition 9. Philadelphia : F.A. Davis Company, ©2014.
2Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija 2018-2020. 11. izdevums, Latvijas Māsu asociācija.
3Alfaro- LeFevre R. Applying Nursing Process: A Tool for Critical Thinking. 7 Edition. Lippincott Williams & Wilkins, 2010.
4Biksone, Gaļina, Solis pa solim pacientu konsultēšanā: rekomendācijas pareizai zāļu lietošanai un pacienta izglītošanai / Gaļina Biksone, Atis Behmanis; Rīga: Aptieku apvienība, 2016
Papildu literatūra
1Ellis, Peter. Evidence-based practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles : 2016.
2Kim D Cooper “Virtual Clinical Excursion”. Elsevier, 2014.
3Nursing Today transition and trends / [edtied by] JoAnn Zerwekh, Ashley Zerwekh Garneau. 7th ed. St. Louis : Elsevier Saunders, c2012.
4Howatson-Jones, Lioba Reflective practice in nursing / 3rd edition. Los Angeles, Calif. : SAGE ; Learning Matters, ©2016.
5Nursing care plans : guidelines for individualizing client care across the life span / Marilynn E. Doenges, Mary Frances Moorhouse, Alice C. Murr. Edition 9. Philadelphia : F.A. Davis Company, ©2014.
6Kolčanovs B., Zankovska-Odiņa S., Zālītis K. Atšķirīgs klients daudzveidīgā Latvijā. Latvijas Cilvēktiesību centrs, 2011
7Purēns, V. Ētika : mācību grāmata. Rīga : RaKa, 2016. 165 lpp. Šifrs: 17(075.3)/ P 54
8Pojman, L.P. Environmental ethics Reading in Theory and Application. United States Militar Academy. USA Wadsworth/Thomson Learning 10 Davis Drive, Belmont, CA., 2005
9http://www.nandanursingdiagnosislist.org/
Citi informācijas avoti
1Pain: Clinical Update. www.iasp-pain.org.
2https://nurseslabs.com/nursing-diagnosis/
3INTERCULTURAL EDUCATION FOR NURSES health and social care professionals http://ieneproject.eu/index.php