Pārlekt uz galveno saturu

Valodas kultūra un profesionālā komunikācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.05.2023 09:34:56
Par studiju kursu
Kursa kods:LF_688LKI līmenis:5. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Ārstniecība
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dita Role
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:RSU Liepājas filiāle
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfatrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Iegūtās zināšanas latviešu valodā, vidusskolas mācību programmas ietvaros.
Mērķis:
Papildināt un nostiprināt studentu zināšanas, lai attīstītu apzinātu koptas valodas un runas lietošanu valodas praksē. Profesionālās komunikācijas treniņā pilnveidot prasmes saskarsmei ar pacientu, piederīgajiem un kolēģiem. Attīstīt iemaņas sarunā ar pacientu un identificēt pacienta galvenās problēmas; pielietot atbilstošus saskarsmes principus noteiktām pacientu grupām un personības tipiem; atpazīt konfliktu, konflikta pazīmes, novērtēt konflikta nozīmi un pielietot tā risināšanas prasmes; atpazīt un novērtēt profesionālās izdegšanas riskus un īsi aprakstīt tā profilakses iespējas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Aktuāli ortogrāfijas jautājumi.Lekcijas1.00auditorija
2Vārdu darināšana valodas praksē.Lekcijas1.00auditorija
3Formveidošanas normas valodas praksē.Lekcijas1.00auditorija
4Sintakses normas valodas praksē.Lekcijas1.00auditorija
5Interpunkcija valodas praksē.Nodarbības1.00auditorija
6Leksikas izvēle.Nodarbības1.00auditorija
7Runātas un rakstītas valodas atšķirības valodas praksē. Lingvistisko un ekstralingvistisko faktoru ietekme tekstveidē.Nodarbības1.00auditorija
8Publiskas runas veidošanas pamati.Nodarbības1.00auditorija
9Saskarsmes jēdziens. Profesionālā saskarsme un tās atšķirības no ikdienas saskarsmes. Uztvere, tās veidi. Informācijas apmaiņa. Sadarbība un mijiedarbība. Verbālā un neverbālā komunikācija. Emociju loma saskarsmē. Empātija, simpātija, antipātija saskarsmē.Lekcijas1.00auditorija
10Uzmanības, klausīšanās un darbības galvenās iemaņas. Kontakta dibināšana un uzturēšana ar klientu. Aktīvās klausīšanās prasmes. Atvērtie un slēgtie jautājumi. Saskarsmes principi ar atsevišķām klientu grupām. Saskarsme veselības aprūpē.Lekcijas1.00auditorija
11Pacienta anamnēze un pacienta galveno problēmu formulēšana. Saruna. Dažādi temperamenti un personības tipi komunikācijā. Klientu motīvi.Lekcijas1.00auditorija
12Ārstniecības metožu izvēles un realizēšanas izskaidrošana pacientam vai piederīgajam. Rekomendāciju sniegšana profilaksei un ikdienas dzīves aktivitātēm, pacienta motivēšana. Motivējošās intervijas pamatprincipi. Motivējošā intervija pārmaiņām.Lekcijas1.00auditorija
13Konflikts. Konflikta pazīmes, nozīme un risināšanas iespējas. Konfliktsituācijas profesionālajā darbībā, to veidi. Efektīva reaģēšana konfliktsituācijās.Nodarbības2.00auditorija
14Profesionālā izdegšana un tās profilakse. Izdegšanas sindroms. Pazīmes, riski, novēršanas iespējas. Personības resursu nozīme izdegšanas profilaksē.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Darbs ar literatūras avotiem, izveido prezentāciju par patstāvīgi izvēlētu tēmu, atbilstoši literārās valodas normām. Gatavojas diskusijām mazās grupās par nodarbības tēmu, iepazīstas ar doto literatūru, kursa teorētisko materiālu, ieteicamo autoru darbiem un citiem pētījumiem par kursā aplūkotajām tēmām. Strādājot komandā, izpēta un rod argumentētu, inovatīvu risinājumu, pārliecinoši to prezentējot. Izpilda kursa materiālā definētos uzdevumus (līdzdalībai semināros vai iesniegšanai rakstiski).
Vērtēšanas kritēriji:
Nodarbību laikā studējošo veiktie individuālie praktiskie uzdevumi un aktīva iesaiste pāru un grupu praktiskajās nodarbībās. Galīgā teorētisko zināšanu pārbaude studiju kursa apguves nobeigumā. Individuālie praktiskie uzdevumi sastāda 30% no studiju kursa gala vērtējuma, ieskaite praktiskajās nodarbībās 20%, teorētisko zināšanu pārbaude kursa noslēgumā sastāda 50% no gala vērtējuma.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais zinās: • valodas praksē biežāk sastopamās atkāpes no literārās normas; • svarīgāko teorētisko literatūru, kurā meklēt skaidrojumu dažādām valodas neprecizitātēm; • runātas un rakstītas valodas atšķirības, kas ir aktuālas praksē; • lingvistiskos un ekstralingvistiskos faktorus, kas ietekmē saziņas procesu. Studenti spēs: • raksturot saskarsmes komponentus, kas ir pamatā kontakta dibināšanai un uzturēšanai ar pacientu, ģimeni un kolēģiem; • definēt konflikta pazīmes; • uzskaitīt personības tipu galvenās pazīmes; • aprakstīt izdegšanas riskus, pazīmes un profilakses paņēmienus.
Prasmes:Pēc sekmīgi apgūtas studiju kursa programmas studējošais pratīs: • identificēt tipiskākās valodas neprecizitātes; • izskaidrot valodas neprecizitātes, izmantojot teorētisko literatūru; • izveidot literārajām normām atbilstošu tekstu mutvārdos un rakstveidā; • izvērtēt ekstralingvistiskos faktorus, kas ir aktuāli runas situacijā. Studenti pratīs: • lomu spēlēs pielietot aktīvo klausīšanos, profesionāli vadīt sarunu, ievācot anamnēzi un vadot motivējošo interviju; • simulētās mācību situācijās pielietot konflikta risināšanas prasmes; • identificēt situācijas, kas rada izdegšanas risku; • izvērtēt savus resursus, izdegšanas riskus un pilnveidojamās prasmes profesionālajā komunikācijā.
Kompetences:Pēc studiju kursa apguves studējošais spēs izveidot runātu vai rakstītu tekstu, atbilstoši aktuālajām literārās valodas normām, kā arī varēs izvērtēt lingvistiskos un ekstralingvistiskos faktorus, kas ietekmē attiecīgo runas situāciju. Studenti diferencē komunikāciju ar dažādām pacientu grupām un personības tipiem un pamato/raksturo savu izvēli; • atšķir dažādu konfliktsituāciju pazīmes, izmanto stratēģijas to risināšanai; • izvērtē savus izdegšanas riskus.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Freimane I. Valodas kultūra teorētiskā skatījumā. Mācību līdzeklis. Rīga: Zvaigzne, 1993. (akceptējams izdevums)
2Pareizrakstības un pareizrunas rokasgrāmata. [Aut. kol.]. Rīga: Avots, 2002. (akceptējams izdevums)
3Paegle Dz., Kušķis J. Kā latvietis runā ... Praktiski ieteikumi valodas kultūrā. Rīga: Zvaigzne, 2002. (akceptējams izdevums)
4Rozenbergs J. Latviešu valodas stilistika. Rīga: Zvaigzne ABC, 1995. (akceptējams izdevums)
5Urbanoviča I. Ietekmīga valoda. Rīga: AML/RSU, 2001. (akceptējams izdevums)
6Borns L., Ruso N. Psiholoģija [tulk.Ieva Kalnciema]. Rīga, RaKa, 2001 (akceptējams izdevums)
7Dubkēvičs L. Saskarsme audzēkņiem. Rīga, "Jumava", 2006 (akceptējams izdevums)
8Kozlovs N. Saskarsmes māksla. Rīga, "Jumava", 2008 (akceptējams izdevums)
9Pikeringa P. Strīdi, nesaskaņas, konflikti. Rīga, 2000 (akceptējams izdevums)
10Mārtinsone, K., Milltuze, A. (red). Psiholoģija (no 127.-214.lpp). Rīga: Zvaigzne ABC, 2015
Papildu literatūra
1Ceplīte B., Ceplītis L. Latviešu valodas praktiskā gramatika. Rīga: Zvaigzne ABC, 1997.
2Skujiņa V. Latviešu valoda lietišķajos rakstos. Rīga: Zvaigzne ABC, 2014.
3Ķilkuts G. Veselības aprūpes un veicināšanas institūcijās iesaistītā personāla un pacienta komunikācijas prasmju pilnveidošana. Mācību materiāls, 2009
Citi informācijas avoti
1http://www.ailab.lv/
2https://www.letonika.lv
3https://tezaurs.lv
4http://www.termini.lza.lv