.
Veselības aprūpes organizācija un juridiskie aspekti
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:12.09.2023 13:09:59
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LF_692 | LKI līmenis: | 5. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna | Mērķauditorija: | Ārstniecība | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Gunta Bēta | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | RSU Liepājas filiāle | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Liepāja, Riņķu iela 24/26, lfrsu[pnkts]lv, +371 63442118, +371 63442119, +371 63484632 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 8 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 16 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Nav nepieciešamas. | ||||||||
Mērķis: | Apgūt pamatzināšanas par veselības aprūpes organizācijas principiem. Radīt priekšstatu par izvēlētās profesijas vietu un lomu veselības aprūpē. Veicināt zināšanu apguvi un izpratnes veidošanos par esošo normatīvo regulējumu veselības aprūpē – ārstniecības personu, pacientu tiesībām un pienākumiem, medicīniskās dokumentācijas uzglabāšanu, personu datu aizsardzību. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Veselības aprūpes sistēma pasaulē un Latvijā. Veselības aprūpes organizācijas un vadības principi. Galvenie starptautiskie un Latvijas veselības politikas dokumenti. Organizācija un organizācijas filozofija un stratēģija. Organizācijas kultūra. Organizācijas struktūru veidi, struktūras izmaiņas, efektīvas organizācijas izveide | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
2 | Organizāciju resursu pārvaldība (materiālā un nemateriālā), resursu efektīvas izmantošanas kontrole. Organizāciju kļūdu analīze, pieredzes nodošana organizācijā, nākotnes kompetenču analīze. Cilvēkresursu vadības principi veselības aprūpē. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
3 | Veselības aprūpes organizācijas ārējā kontrole. Kvalitātes vadība: raksturojums, kvalitātes līmeņu un kvalitātes sistēmu apskats. Kvalitātes vadība un drošība veselības aprūpē. Pārmaiņu vadība veselības aprūpē, Efektīva komandas vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
4 | Personāla prognozēšana un plānošana. Paaudžu konflikts veselības aprūpes darba tirgū, komandas jēdziens, veidošanas un kultūras konteksts, Lēmumu pieņemšanas process un metodes. Alternatīvu pieņemšana lēmumu pieņemšanas procesā. Lēmumu grupveida pieņemšana. | Lekcijas | 1.00 | E-studiju vide | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | Cilvēktiesības | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Pacientu tiesības un pienākumi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Nepilngadīgu pacientu tiesības un pienākumi. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Ārstniecības personu tiesības un pienākumi. | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Ārstniecības riska fonds, atlīdzība par kaitējumu veselības aprūpes procesā, atlīdzības saņemšanas kārtība. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
10 | Medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtība ārstniecības iestādē. | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Studenti sadaļā Veselības aprūpes organizācija gatavo 2. prezentācijas. Sadaļā Juridiskie aspekti 1. prezentācija un 4. patstāvīgi aizpildīti testi. Tēma prezentācijām atbilstoša apgūstamai profesijai, balstoties uz apskatītām tēmām: 1. Veselības politikas pamatvērtības, dokumenti. Veselības aprūpes attīstība. Latvijas valsts veselības aprūpes organizatoriskā struktūra. 2. Veselības aprūpes likumdošana. Ārsta palīga darba reglamentējošā dokumentācija. Normatīvo aktu, literatūras analīze, situāciju uzdevumu risināšana, diskusijas grupās. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Studiju kurss tiek vērtēts, ņemot vērā kumulatīvo vērtējumu. Sekmīgi nokārtoti 4. testi + 3 prezentācijas. Vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus, 10 baļļu sistēmu. Prezentācijas (40%); testi (40%); dalība diskusijā (20%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Zina starptautiski akceptētās pamatvērtības, uz kurām balstās veselības politika; galvenos starptautiskos un Latvijas veselības politikas dokumentus. Zinās par veselības aprūpes, sociālās palīdzības un izglītības sistēmu organizāciju un finansēšanu, rehabilitācijas pakalpojumu finansēšanas modeļiem un valsts un privāto (klienta) atbildību šajā jomā. Studiju kursa apguves rezultātā studenti iegūst zināšanas par ārstniecības personu, pacientu tiesībām un pienākumiem, personu datu aizsardzību, medicīniskās dokumentācijas uzglabāšanu. Studentiem būs izveidojusies izpratne par medicīnas tiesībām, to nozīmi sabiedrības dzīves un profesionālās darbības procesos. | ||||||||
Prasmes: | Identificēs nepieciešamo ārsta palīga profesionālo aspektu nodrošinājumu Latvijas valsts veselības aprūpes organizatoriskajā struktūrā un vadībā. Studenti izpratīs profesijas juridiskos aspektus – medicīnas tiesības, t.sk. ārstniecības personu, pacientu tiesības un pienākumus un medicīniskās dokumentācijas lietvedību. Studenti spēs pielietot piemērojamos tiesību aktus profesionālajā darbībā un situācijās, kas var rasties ikdienas darbā. | ||||||||
Kompetences: | Spēs plānot un organizēt savu darbu un darba vietu, strādājot patstāvīgi vai komandā. Spēs ievērot ārstniecības jomas normatīvo aktu prasības profesionālā jomā. Spēs profesionāli organizēt savu darbību, atbilstoši profesijas standartam. Studenti spēs pielietot medicīnas tiesības – ārstniecības personu, izpratīs pacientu tiesības un pienākumus, mācēs aizsargāt personu datus, t.sk. medicīnisko dokumentāciju, kā arī zinās savas kā veselības aprūpes darbinieka tiesības un pienākumus. Spēs analizēt, izvērtēt, sintezēt un veidot ieteikumus par atsevišķiem veselības aprūpes sistēmas aspektiem; analizēt kvalitātes vadības sistēmas pamatprincipus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | I. Vaine, I. Āboliņa, U. Bušmeistere. Dažāda līmeņa vadītāju vadības kompetence ārstniecības iestādes darbības nodrošināšanā. 2020. | ||||||||
2 | Justin A. Ramírez. Public Leadership. 2011. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Dubkēvičs, L. Organizācijas kultūras, klimats un radošums. Rīga: RaKa, 2019. | ||||||||
4 | MK. nr. 60 Noteikumi par obligātajām prasībām ārstniecības iestādēm un to struktūrvienībām | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Ārstniecības likums | ||||||||
2 | Veselības aprūpes finansēšanas likums | ||||||||
3 | Nacionālais veselības dienests | ||||||||
4 | Mozgis Dz. Ceļvedis veselības aprūpes vadībā. Nacionālais apgāds. 2008 (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Reņģe, V. Mūsdienu organizāciju psiholoģija. Rīga: Zvaigzne ABC, 2007. 215 lpp. (akceptējams izdevums) | ||||||||
6 | Ārmstrongs M. Kā kļūt par izcilu menedžeri. Pārbaudīti paņēmieni un svarīgas prasmes no A līdz Z. Rīga: Zvaigzne ABC, 2008. 344 lpp. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Latvijas Kvalitātes asociācija. |