.
Ģimenes mediācija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.11.2021 16:12:18
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_026 | LKI līmenis: | 7. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Sociālā psiholoģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Ulla Zumente-Steele | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Labklājības un sociālā darba katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 16 | ||||
Kopā kontaktstundas | 24 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Sociālā psiholoģija, saskarsmes psiholoģija, mediācija: teorija un prakse. | ||||||||
Mērķis: | Sniegt zināšanas par ģimenes mediāciju sociālajā un tiesiskajā kontekstā un tās attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē, veidot izpratni par mediācijas piemērotību ģimenes konfliktos un risku novērtējumu, veicināt bērnu interešu aizstāvību mediācijā, paplašināt zināšanas par starptautisko ģimenes mediāciju, pilnveidot profesionālo kompetenci un saskarsmes prasmes mediācijas integrēšanā sociālajā darbā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mediācijas, konsultēšanas un pārrunu metodes. Ģimenes mediācija sociālajā un tiesiskajā kontekstā. Ģimenes mediācijas attīstības tendences Latvijā un ārvalstīs. Ģimenes mediācijas pakalpojuma organizēšana un prakses standarti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ģimenes konfliktu raksturojums. Ģimenes dzīves cikls un mediācijas iespējas. Šķiršanās procesa dinamika, tās ietekme uz mediāciju. Ģimenes mediācijas procesa vadība. Pārrunu un komunikācijas tehnikas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Risināmie jautājumi ģimenes mediācijā. Gadījumu sistēmiskā analīze (izmantojot ekogenogrammu, konfliktu analīzes tabulu u.c. instrumentus). Dalībnieku motivācija, intereses, vajadzības, resursi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Ģimenes mediācijas procesa izspēle. Pašrefleksija un grupas pārrunas. Mācību ekskursija uz Mediācijas padomi un mediatoru prakses vietu. | Nodarbības | 2.00 | mācību izbraukums | |||||
5 | Ģimenes mediācijas piemērotības novērtēšana. Vardarbības risku, varas līdzsvara aspektu izvērtējums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Bērna intereses mediācijā. Vecāku sadarbības plāna izstrāde mediācijā. Atbalsta personu līdzdalība ģimenes mediācijā. Pašrefleksija un grupas pārrunas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Starptautiskās ģimenes mediācijas modeļi. Pārrobežu ģimenes mediācijas tiesiskie aspekti un procesa specifika. Starpkultūru aspekti mediācijā. Bērnu tiesību aizsardzība pārrobežu ģimenes mediācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mediatora ētiskā kompetence ģimenes mediācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Mediācijas, konsultēšanas un pārrunu metodes. Ģimenes mediācija sociālajā un tiesiskajā kontekstā. Ģimenes mediācijas attīstības tendences Latvijā un ārvalstīs. Ģimenes mediācijas pakalpojuma organizēšana un prakses standarti. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Ģimenes konfliktu raksturojums. Ģimenes dzīves cikls un mediācijas iespējas. Šķiršanās procesa dinamika, tās ietekme uz mediāciju. Ģimenes mediācijas procesa vadība. Pārrunu un komunikācijas tehnikas. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Risināmie jautājumi ģimenes mediācijā. Gadījumu sistēmiskā analīze (izmantojot ekogenogrammu, konfliktu analīzes tabulu u.c. instrumentus). Dalībnieku motivācija, intereses, vajadzības, resursi. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | Ģimenes mediācijas procesa izspēle. Pašrefleksija un grupas pārrunas. Mācību ekskursija uz Mediācijas padomi un mediatoru prakses vietu. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
5 | Ģimenes mediācijas piemērotības novērtēšana. Vardarbības risku, varas līdzsvara aspektu izvērtējums. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
6 | Bērna intereses mediācijā. Vecāku sadarbības plāna izstrāde mediācijā. Atbalsta personu līdzdalība ģimenes mediācijā. Pašrefleksija un grupas pārrunas. | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
7 | Starptautiskās ģimenes mediācijas modeļi. Pārrobežu ģimenes mediācijas tiesiskie aspekti un procesa specifika. Starpkultūru aspekti mediācijā. Bērnu tiesību aizsardzība pārrobežu ģimenes mediācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | Mediatora ētiskā kompetence ģimenes mediācijā. | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas, līdzdalība lekcijās, nodarbībās un mācību ekskursijā, piedalīšanās grupu uzdevumos un mediācijas gadījumu lomu izspēlē, pieredzes pašrefleksija, gadījuma analīze. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās (50%). Eksāmens (50%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Students spēs izprast ģimenes mediācijas vietu sociālajā un tiesiskajā kontekstā, pārzinās tās attīstības tendences Latvijā un pasaulē, gūs izpratni par mediācijas piemērotību ģimenes konfliktos un iespējamo risku novērtējumu, pārzinās bērnu interešu aizstāvības aspektus mediācijā, spēs raksturot starptautisko ģimenes mediāciju un atpazīt mediācijas integrēšanas iespējas sociālajā darbā. | ||||||||
Prasmes: | Students spēs demonstrēt profesionālās prasmes sociālo problēmu analīzē un pielietot mediācijas, konsultēšanas un pārrunu stratēģijas, spēs izvērtēt mediācijas piemērotību un praktiski integrēt mediāciju sociālajā darbā ar ģimenēm. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs kritiski vērtēt un argumentēti pieņemt lēmumus par mediācijas pieejas izmantošanu sociālajā darbā ar klientiem ģimenes konfliktu situācijās, spēs integrēt un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes sociālo problēmu risināšanā. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Strasser, Freddie. Mediation: a psychological insight into conflict resolution. 2015 | ||||||||
2 | Zumente-Steele, U. ‘Mediation in Latvia – An Overview of Practice 2004-2014’. Chapter in Diedrich F.(ed.) The Status Quo of Mediation in Europe and Overseas. Options for Countries in Transition. Verlag Dr.Kovač, Hamburg, 2014. | ||||||||
3 | Bolis, J., Zīle, G. S. Mediācija un sarunas. 2015 | ||||||||
4 | Zīle. G., S. Mediācija: jēdzieni, testi, lomu spēles. 2018 | ||||||||
5 | Resolving Family Conflicts. A Guide to International Family Mediation. International Social Service. 2014 http://www.iss-ssi.org/images/MFI/en/brochureENplanches.pdf | ||||||||
6 | Kruk, E. Equal Parenting Presumption: Social Justice in the Legal Determination of Parenting after Divorce. MQUP, 2013. | ||||||||
7 | Paul, C. C. and Kiesewetter, S. Cross-Border Family Mediation: International Parental Child Abduction, Custody and Access Cases. Wolfgang Metzner Verlag GmbH, Frankfurt. 2011 | ||||||||
8 | Labas prakses rokasgrāmata saskaņā ar 1980.gada 25.oktobra Hāgas konvenciju par starptautiskās bērnu nolaupīšanas civiltiesiskajiem aspektiem. Mediācija. Hāgas starptautisko privāttiesību konference, 2012 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Bowen, D., A Critique of Private Sessions in Family Mediation. SAGE Open, January-March 2013, pp.1-7. | ||||||||
2 | ‘Divorce and Other Family Mediation’, Chapter in “Brown & Marriott's ADR Principles and Practice”. Sweet & Maxwell, 2019 | ||||||||
3 | Buck, T. An Evaluation of The Long-term Effectiveness of Mediation in Cases of International Parental Child Abduction. International Child Abduction Centre, 2012 www.reunite.org. | ||||||||
4 | Cleak, H. et al. Screening for Partner Violence Among Family Mediation Clients: Differentiating Types of Abuse. Journal of Interpersonal Violence, I-29. SAGE, 2015, pp.1-29. | ||||||||
5 | Paul, C. C., Walker, J. An International Mediation: From Child Abduction to Property Distribution. American Journal of Family Law. Aspen Publishers. Vol.23, 3, Fall 2009, pp.167-173. | ||||||||
6 | Ģimenes mediācijas prakses, sertifikācijas un mācību standarti: http://fmc.ca/sites/default/files/sites/all/themes/fmc/imag… | ||||||||
7 | Roberts, M. Mediation in Family Disputes. Ashgate. 2008 |