Pārlekt uz galveno saturu

Ģimenes mediācija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:4.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.11.2021 16:12:18
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_026LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Sociālā psiholoģijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ulla Zumente-Steele
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sociālā psiholoģija, saskarsmes psiholoģija, mediācija: teorija un prakse.
Mērķis:
Sniegt zināšanas par ģimenes mediāciju sociālajā un tiesiskajā kontekstā un tās attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē, veidot izpratni par mediācijas piemērotību ģimenes konfliktos un risku novērtējumu, veicināt bērnu interešu aizstāvību mediācijā, paplašināt zināšanas par starptautisko ģimenes mediāciju, pilnveidot profesionālo kompetenci un saskarsmes prasmes mediācijas integrēšanā sociālajā darbā.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mediācijas, konsultēšanas un pārrunu metodes. Ģimenes mediācija sociālajā un tiesiskajā kontekstā. Ģimenes mediācijas attīstības tendences Latvijā un ārvalstīs. Ģimenes mediācijas pakalpojuma organizēšana un prakses standarti.Lekcijas1.00auditorija
2Ģimenes konfliktu raksturojums. Ģimenes dzīves cikls un mediācijas iespējas. Šķiršanās procesa dinamika, tās ietekme uz mediāciju. Ģimenes mediācijas procesa vadība. Pārrunu un komunikācijas tehnikas.Lekcijas1.00auditorija
3Risināmie jautājumi ģimenes mediācijā. Gadījumu sistēmiskā analīze (izmantojot ekogenogrammu, konfliktu analīzes tabulu u.c. instrumentus). Dalībnieku motivācija, intereses, vajadzības, resursi.Nodarbības2.00auditorija
4Ģimenes mediācijas procesa izspēle. Pašrefleksija un grupas pārrunas. Mācību ekskursija uz Mediācijas padomi un mediatoru prakses vietu.Nodarbības2.00mācību izbraukums
5Ģimenes mediācijas piemērotības novērtēšana. Vardarbības risku, varas līdzsvara aspektu izvērtējums.Nodarbības2.00auditorija
6Bērna intereses mediācijā. Vecāku sadarbības plāna izstrāde mediācijā. Atbalsta personu līdzdalība ģimenes mediācijā. Pašrefleksija un grupas pārrunas.Nodarbības2.00auditorija
7Starptautiskās ģimenes mediācijas modeļi. Pārrobežu ģimenes mediācijas tiesiskie aspekti un procesa specifika. Starpkultūru aspekti mediācijā. Bērnu tiesību aizsardzība pārrobežu ģimenes mediācijā.Lekcijas1.00auditorija
8Mediatora ētiskā kompetence ģimenes mediācijā.Lekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Mediācijas, konsultēšanas un pārrunu metodes. Ģimenes mediācija sociālajā un tiesiskajā kontekstā. Ģimenes mediācijas attīstības tendences Latvijā un ārvalstīs. Ģimenes mediācijas pakalpojuma organizēšana un prakses standarti.Lekcijas1.00auditorija
2Ģimenes konfliktu raksturojums. Ģimenes dzīves cikls un mediācijas iespējas. Šķiršanās procesa dinamika, tās ietekme uz mediāciju. Ģimenes mediācijas procesa vadība. Pārrunu un komunikācijas tehnikas.Lekcijas1.00auditorija
3Risināmie jautājumi ģimenes mediācijā. Gadījumu sistēmiskā analīze (izmantojot ekogenogrammu, konfliktu analīzes tabulu u.c. instrumentus). Dalībnieku motivācija, intereses, vajadzības, resursi.Nodarbības2.00auditorija
4Ģimenes mediācijas procesa izspēle. Pašrefleksija un grupas pārrunas. Mācību ekskursija uz Mediācijas padomi un mediatoru prakses vietu.Nodarbības2.00auditorija
5Ģimenes mediācijas piemērotības novērtēšana. Vardarbības risku, varas līdzsvara aspektu izvērtējums.Nodarbības2.00auditorija
6Bērna intereses mediācijā. Vecāku sadarbības plāna izstrāde mediācijā. Atbalsta personu līdzdalība ģimenes mediācijā. Pašrefleksija un grupas pārrunas.Nodarbības2.00auditorija
7Starptautiskās ģimenes mediācijas modeļi. Pārrobežu ģimenes mediācijas tiesiskie aspekti un procesa specifika. Starpkultūru aspekti mediācijā. Bērnu tiesību aizsardzība pārrobežu ģimenes mediācijā.Lekcijas1.00auditorija
8Mediatora ētiskā kompetence ģimenes mediācijā.Lekcijas1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras studijas, līdzdalība lekcijās, nodarbībās un mācību ekskursijā, piedalīšanās grupu uzdevumos un mediācijas gadījumu lomu izspēlē, pieredzes pašrefleksija, gadījuma analīze.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju apmeklējums un aktīva līdzdalība praktiskajās nodarbībās (50%). Eksāmens (50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Students spēs izprast ģimenes mediācijas vietu sociālajā un tiesiskajā kontekstā, pārzinās tās attīstības tendences Latvijā un pasaulē, gūs izpratni par mediācijas piemērotību ģimenes konfliktos un iespējamo risku novērtējumu, pārzinās bērnu interešu aizstāvības aspektus mediācijā, spēs raksturot starptautisko ģimenes mediāciju un atpazīt mediācijas integrēšanas iespējas sociālajā darbā.
Prasmes:Students spēs demonstrēt profesionālās prasmes sociālo problēmu analīzē un pielietot mediācijas, konsultēšanas un pārrunu stratēģijas, spēs izvērtēt mediācijas piemērotību un praktiski integrēt mediāciju sociālajā darbā ar ģimenēm.
Kompetences:Students spēs kritiski vērtēt un argumentēti pieņemt lēmumus par mediācijas pieejas izmantošanu sociālajā darbā ar klientiem ģimenes konfliktu situācijās, spēs integrēt un pielietot iegūtās zināšanas un prasmes sociālo problēmu risināšanā.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Strasser, Freddie. Mediation: a psychological insight into conflict resolution. 2015
2Zumente-Steele, U. ‘Mediation in Latvia – An Overview of Practice 2004-2014’. Chapter in Diedrich F.(ed.) The Status Quo of Mediation in Europe and Overseas. Options for Countries in Transition. Verlag Dr.Kovač, Hamburg, 2014.
3Bolis, J., Zīle, G. S. Mediācija un sarunas. 2015
4Zīle. G., S. Mediācija: jēdzieni, testi, lomu spēles. 2018
5Resolving Family Conflicts. A Guide to International Family Mediation. International Social Service. 2014 http://www.iss-ssi.org/images/MFI/en/brochureENplanches.pdf
6Kruk, E. Equal Parenting Presumption: Social Justice in the Legal Determination of Parenting after Divorce. MQUP, 2013.
7Paul, C. C. and Kiesewetter, S. Cross-Border Family Mediation: International Parental Child Abduction, Custody and Access Cases. Wolfgang Metzner Verlag GmbH, Frankfurt. 2011
8Labas prakses rokasgrāmata saskaņā ar 1980.gada 25.oktobra Hāgas konvenciju par starptautiskās bērnu nolaupīšanas civiltiesiskajiem aspektiem. Mediācija. Hāgas starptautisko privāttiesību konference, 2012
Papildu literatūra
1Bowen, D., A Critique of Private Sessions in Family Mediation. SAGE Open, January-March 2013, pp.1-7.
2‘Divorce and Other Family Mediation’, Chapter in “Brown & Marriott's ADR Principles and Practice”. Sweet & Maxwell, 2019
3Buck, T. An Evaluation of The Long-term Effectiveness of Mediation in Cases of International Parental Child Abduction. International Child Abduction Centre, 2012 www.reunite.org.
4Cleak, H. et al. Screening for Partner Violence Among Family Mediation Clients: Differentiating Types of Abuse. Journal of Interpersonal Violence, I-29. SAGE, 2015, pp.1-29.
5Paul, C. C., Walker, J. An International Mediation: From Child Abduction to Property Distribution. American Journal of Family Law. Aspen Publishers. Vol.23, 3, Fall 2009, pp.167-173.
6Ģimenes mediācijas prakses, sertifikācijas un mācību standarti: http://fmc.ca/sites/default/files/sites/all/themes/fmc/imag…
7Roberts, M. Mediation in Family Disputes. Ashgate. 2008