Pārlekt uz galveno saturu

Filozofijas pamati

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:9.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:18.08.2023 13:44:49
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_037LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Filozofija; Filozofijas vēstureMērķauditorija:Medicīnas pakalpojumi; Psiholoģija
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Reinis Vilciņš
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)4Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas8
Kopā kontaktstundas16
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Kursa mērķis ir sniegt studentiem vispārīgu priekšstatu par filozofijas centrālajām problēmām un veicināt studentos patstāvīgas un kritiskas nostājas veidošanos attiecībā uz šīm problēmām. Kursā studenti gūst izpratni par filozofijas kā jomas specifiku un tās attiecībām ar citām jomām, piemēram, dažādām zinātnēm. Studenti tiek iepazīstināti ar centrālajām problēmām zinātnes filozofijā. Studenti apgūst kritiskās domāšanas pamata prasmes, ko izmantot filozofisku un citu tekstu analīzē. Studenti gūst priekšstatu un veido patstāvīgu nostāju par tādiem jautājumiem kā psihes un gara attiecības, patības (es) daba, brīvā griba, kā arī apgūst ietekmīgākās ētikas teorijas.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kas ir filozofija? Filozofijas kā jomas specifika. Filozofija un zinātne. Filozofija un metode.Lekcijas1.00auditorija
2Zinātnes filozofija. Zinātniskā metode. Zinātniskās metodes vienkāršotā izpratne un tās kritika. Indukcijas problēma un tās risinājuma meklējumi filozofijā. Falsifikacionisms un tā kritika.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.Lekcijas2.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Psihes un ķermeņa attiecību problēma filozofijā. Psihes / ķermeņa problēma. Duālisms un tā kritika. Fizikālisms. Tipa identitātes teorija un tās kritika. Konkrētās identitātes teorija un tās kritika. Biheiviorisms un tā kritika. Funkcionālisms un tā kritika. Citu apziņu problēma filozofijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Patība. Personas identitātes problēma filozofijā.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Brīvība un nepieciešamība. Determinisms un indeterminisms. Determinisma un brīvās gribas problēma filozofijā. Kompatibilisms un inkompatibilisms. Intervencionisms.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
7Ētika. Metaētika, normatīvā ētika, praktiskā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika. Utilitārisms un tā paveidi. Deontoloģija un Kanta ētika, kategoriskais imperatīvs.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Kas ir filozofija? Filozofijas kā jomas specifika. Filozofija un zinātne. Filozofija un metode.Lekcijas0.50auditorija
2Zinātnes filozofija. Zinātniskā metode. Zinātniskās metodes vienkāršotā izpratne un tās kritika. Indukcijas problēma un tās risinājuma meklējumi filozofijā. Falsifikacionisms un tā kritika.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
3Kritiskā domāšana un argumentācija. Slēdziens, spriedums, premisa, secinājums. Slēdzienu veidi, deduktīvi un nededuktīvi slēdzieni. Nededuktīvu slēdzienu veidi. Slēdzienu izvērtēšana, tipiskas argumentācijas kļūdas un negodīgi paņēmieni.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
4Psihes un ķermeņa attiecību problēma filozofijā. Psihes / ķermeņa problēma. Duālisms un tā kritika. Fizikālisms. Tipa identitātes teorija un tās kritika. Konkrētās identitātes teorija un tās kritika. Biheiviorisms un tā kritika. Funkcionālisms un tā kritika. Citu apziņu problēma filozofijā.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
5Patība. Personas identitātes problēma filozofijā.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
6Brīvība un nepieciešamība. Determinisms un indeterminisms. Determinisma un brīvās gribas problēma filozofijā. Kompatibilisms un inkompatibilisms. Intervencionisms.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības0.50auditorija
7Ētika. Metaētika, normatīvā ētika, praktiskā ētika. Pienākumu ētika, seku ētika, tikumu ētika. Utilitārisms un tā paveidi. Deontoloģija un Kanta ētika, kategoriskais imperatīvs.Lekcijas0.50auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studiju kursa sekmīgai apguvei studentiem bez lekciju un nodarbību apmeklējumiem ir pienākums patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos, analizēt savu zināšanu līmeni un to racionāli papildināt, atlasīt un izvērtēt gan kursa aprakstā jau norādītos literatūras avotus, gan arī aktīvi strādāt pie nepieciešamo izziņas materiālu ieguves bibliotēkās un interneta resursos. Studentiem patstāvīgi norādītajā laikā jāpilda mājasdarbi un jāgatavojas semināriem. Studentiem patstāvīgi jāgatavojas noslēguma testam. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Kursa vērtējums: 1) mājasdarbi (jāiesniedz norādītajā laikā) - 30%; 2) dalība un aktivitāte semināros* - 30%; 3) noslēguma tests - 40%. *neapmeklētos seminārus var kompensēt ar 3-4 lpp. apjoma izvērstāku konspektu par seminārā aplūkojamajiem jautājumiem.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: zina, kas ir filozofija un kā tā ir saistīta ar citām nozarēm; zina centrālās problēmas un piedāvātos risinājumus zinātnes filozofijā; zina kritiskās domāšanas kā tekstu analīzes pamatjēdzienus un metodes; zina, kas ir psihes/ķermeņa problēma, patības problēma un brīvās gribas problēma filozofijā, kā arī zina ietekmīgākās teorijas šajos jautājumos; zina ietekmīgākās Rietumu filozofijas ētikas teorijas.
Prasmes:Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: prot atšķirt filozofisku jautājumu no cita veida jautājumiem; prot argumentēt savu nostāju filozofiskos jautājumos; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt argumentāciju; prot patstāvīgi un kritiski izvērtēt iespējamas rīcības no dažādu ētikas teoriju perspektīvas.
Kompetences:Kursa sekmīgas apguves rezultātā students: ir attīstījis akadēmiskas komunikācijas kompetenci, piedaloties semināros; ir attīstījis kritiskas pašrefleksijas kompetenci, reflektējot par savu nostāju dažādos filozofiskos jautājumos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Vorbertons, N. Filosofijas pamati. Rīga: Raka, 2001 [1999]. 88.-115. lpp.
2Blekbērns, S. Domā. Neatvairāms ievads filozofijā. Tulk. V. Sīlis, I. Neiders. Rīga: 1/4 satori, 2007 [1999]. 84.-148. lpp.
3Klīve, V. V. Rīcības ceļos. Rīga: Zinātne, 1998. 20.-44. lpp.
Papildu literatūra
1Honderich, T. „The Oxford Companion to Philosophy”. Oxford University Press, 2005.
Citi informācijas avoti
1Internet Encyclopedia of Philosophy /ed. by J. Fieser, B. Dowden // https://www.iep.utm.edu/
2The Stanford Encyclopedia of Philosophy [database] /ed. by E. N. Zalta // http://plato.stanford.edu/