.
Attīstības psiholoģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2021 17:01:53
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | LUSDK_051 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 2.00 | ECTS: | 3.00 | ||||||
Zinātnes nozare: | Psiholoģija; Attīstības psiholoģija | Mērķauditorija: | Sociālā labklājība un sociālais darbs | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Liāna Deklava | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Labklājības un sociālā darba katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkrsu[pnkts]lv, +371 67061575 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 6 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 12 | ||||
Nodarbības (skaits) | 10 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 20 | ||||
Kopā kontaktstundas | 32 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 5 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 10 | ||||
Nodarbības (skaits) | 5 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 10 | ||||
Kopā kontaktstundas | 20 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Vispārējā psiholoģijā. | ||||||||
Mērķis: | Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par cilvēka personības attīstību, to ietekmējošiem faktoriem un vecumposmu īpatnībām. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Personība un attīstība. Attīstības kritēriji un likumsakarības. Riska faktoru ietekme uz personības attīstību. Psihes (Ego) aizsardzības mehānismi | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
2 | Psihes struktūra. Topogrāfiskais modelis. Psihes strukturālais modelis | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Z.Freida Psihoseksuālās attīstības teorija. Edipa/Elektras komplekss, tā raksturojums | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
4 | E.Eriksona Psihosociālās attīstības teorija. Personības jaunveidojumi. Zīdaiņa vecums. Agrās bērnības stadija. Rotaļu vecums. Skolas vecuma stadija. Agrās jaunības stadija. Jaunības stadija. Personības brieduma stadija. Personības integrācijas stadija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||||
5 | A. Ādlera personības attīstības teorija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Humānistiskā pieeja personības attīstībā – K.Rodžera teorija, tās galvenie jēdzieni | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ā. Maslova pašaktualizācijas teorija. L.Kolberga morālās attīstības teorija | Lekcijas | 2.00 | auditorija | |||||
8 | K.G. Junga personības attīstības koncepcija. Psihes struktūra un funkcijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
9 | Indivīda dzīves anamnēzes izvērtējums pēc psihoseksuālās personības attīstības teorijas | Nodarbības | 2.00 | auditorija | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Personība un attīstība. Attīstības kritēriji un likumsakarības. Riska faktoru ietekme uz personības attīstību. Psihes (Ego) aizsardzības mehānismi | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
2 | Psihes struktūra. Topogrāfiskais modelis. Psihes strukturālais modelis | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
3 | Z.Freida Psihoseksuālās attīstības teorija. Edipa/Elektras komplekss, tā raksturojums | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
4 | E.Eriksona Psihosociālās attīstības teorija. Personības jaunveidojumi. Zīdaiņa vecums. Agrās bērnības stadija. Rotaļu vecums. Skolas vecuma stadija. Agrās jaunības stadija. Jaunības stadija. Personības brieduma stadija. Personības integrācijas stadija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||||
5 | A. Ādlera personības attīstības teorija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
6 | Humānistiskā pieeja personības attīstībā – K.Rodžera teorija, tās galvenie jēdzieni | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
7 | Ā. Maslova pašaktualizācijas teorija. L.Kolberga morālās attīstības teorija | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
8 | K.G. Junga personības attīstības koncepcija. Psihes struktūra un funkcijas | Lekcijas | 1.00 | auditorija | |||||
9 | Indivīda dzīves anamnēzes izvērtējums pēc psihoseksuālās personības attīstības teorijas | Nodarbības | 1.00 | auditorija | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās, nodarbībās. Piedalīšanās grupu darbos. Viena indivīda dzīves anamnēzes izvērtējums (analīze) pēc psihosociālās attīstības teorijas un prezentācijas sagatavošana. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un nodarbību apmeklējums (10%), iesaiste un aktivitāte grupu darbā (15%), patstāvīgais darbs nodarbībās (20%) indivīda dzīves anamnēzes analīzes prezentācija (55%). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Eksāmens | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Izpratīs cilvēka personības psiholoģiskās attīstības teorijas, un attīstības īpatnības katrā vecumposmā; zinās dažādu autoru teorētiskās atziņas par cilvēka dzīves psihiskās attīstības periodiem atbilstoši hronoloģiskajam vecumam un vecumposmam raksturīgās psihes pārmaiņas, un individuālās personības vajadzības un izmaiņas vecumposma kontekstā. | ||||||||
Prasmes: | Pratīs analizēt sociālo faktoru un psihes attīstības fenomenu mijiedarbību; spēs identificēt personības attīstību ietekmējošos faktorus, izvērtēt to ietekmes sekas, kā arī veikt personas individuālo vajadzību izvērtēšanu. | ||||||||
Kompetences: | Spēja vadīt gadījumu atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām, izvērtējot viņa grūtības, problēmas un resursus, balstoties uz personības attīstības teoriju likumsakarībām. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Eriksons E. Identitāte: jaunība un krīze. – Rīga: Jumava, 1998. | ||||||||
2 | Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja: LPA, 1998. | ||||||||
3 | Liepiņa S. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. - Rīga: RaKa, 1998. | ||||||||
4 | Prindule L. Bērnu psihiskās attīstības vecumposmu psiholoģija. 1.daļa. – Liepāja, 1994. | ||||||||
5 | Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1999. | ||||||||
6 | Svence G. Attīstības psiholoģija. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1999. | ||||||||
7 | Vuorinens R., Tūnala E. Cilvēka attīstības posmi. Rīga: Zvaigzne ABC, 1999. | ||||||||
8 | Psiholoģija 1,2. K.Mārtinsone, V.Perepjolkina, M.Ludāne, S.Mihailova, J.Ļevina, D.Škuškovnika, I.Enģele, I.Stokenberga, G.Freimane, V. Sudraba, I.Bite, J.Dragūns. Zvaigzne ABC, 2015. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Corsini R.J., Marsella A.J. Personality Theories, Research and Assessment. – Itasca, 1983. | ||||||||
2 | Phillips J., Ray M., Marshall M. Social Work with Older People. - New York: Palgrave, 2006. | ||||||||
3 | Малкина-Пых И. Кризисы пожилого возраста. – Москва: ЭКСМО, 2005. | ||||||||
4 | Хойфт Г., Крузе А., Радеольд Г. Геронтопсихосоматика и возрастная психотерапия. – Москва: Академия, 2003. | ||||||||
5 | Холостова Е. Социальная работа с пожилыми людьми. – Москва. 2007. | ||||||||
6 | Judith Page Van Evra. Television and child development. www.books.google.com | ||||||||
7 | Michael E.Lamb. The Role of the Father in Child Development. www.books.google.com | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Peter K. Smith, Helen Cowie, Mark Blades. Understanding children's development. www.books.google.com | ||||||||
2 | Ralph J. Gemelli. Normal child and adolescent development. www.books.google.com | ||||||||
3 | Marjorie Kostelnik, Alice Whiren, Anne Soderman, Kara Gregory. Guiding Children's Social Development and Learning. www.amazon.com | ||||||||
4 | Ralph J. Gemelli. Normal child and adolescent development. www.books.google.com | ||||||||
5 | Joseph H. Di Leo. Child Development: Analysis and Synthesis. www.books.google.com | ||||||||
6 | Rae Pica Your active child: how to boost physical, emotional, and cognitive. www.books.google.com | ||||||||
7 | William Damon, Richard M.Lerner. Handbook of Child Psychology: Social, emotional, and personality development. www.books.google.com | ||||||||
8 | Janette B. Benson, Marshall M. Haith. Social and Emotional Development in Infancy and Early Childhood. www.books.google.com |