Pārlekt uz galveno saturu

Attīstības psiholoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:3.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:02.02.2021 17:01:53
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_051LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Psiholoģija; Attīstības psiholoģijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Liāna Deklava
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)5Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas10
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Vispārējā psiholoģijā.
Mērķis:
Veidot izpratni un veicināt pamatzināšanu apguvi par cilvēka personības attīstību, to ietekmējošiem faktoriem un vecumposmu īpatnībām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Personība un attīstība. Attīstības kritēriji un likumsakarības. Riska faktoru ietekme uz personības attīstību. Psihes (Ego) aizsardzības mehānismiLekcijas2.00auditorija
2Psihes struktūra. Topogrāfiskais modelis. Psihes strukturālais modelisNodarbības1.00auditorija
3Z.Freida Psihoseksuālās attīstības teorija. Edipa/Elektras komplekss, tā raksturojumsNodarbības2.00auditorija
4E.Eriksona Psihosociālās attīstības teorija. Personības jaunveidojumi. Zīdaiņa vecums. Agrās bērnības stadija. Rotaļu vecums. Skolas vecuma stadija. Agrās jaunības stadija. Jaunības stadija. Personības brieduma stadija. Personības integrācijas stadijaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
5A. Ādlera personības attīstības teorijaLekcijas1.00auditorija
6Humānistiskā pieeja personības attīstībā – K.Rodžera teorija, tās galvenie jēdzieniNodarbības1.00auditorija
7Ā. Maslova pašaktualizācijas teorija. L.Kolberga morālās attīstības teorijaLekcijas2.00auditorija
8K.G. Junga personības attīstības koncepcija. Psihes struktūra un funkcijasNodarbības2.00auditorija
9Indivīda dzīves anamnēzes izvērtējums pēc psihoseksuālās personības attīstības teorijasNodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Personība un attīstība. Attīstības kritēriji un likumsakarības. Riska faktoru ietekme uz personības attīstību. Psihes (Ego) aizsardzības mehānismiLekcijas1.00auditorija
2Psihes struktūra. Topogrāfiskais modelis. Psihes strukturālais modelisNodarbības1.00auditorija
3Z.Freida Psihoseksuālās attīstības teorija. Edipa/Elektras komplekss, tā raksturojumsNodarbības1.00auditorija
4E.Eriksona Psihosociālās attīstības teorija. Personības jaunveidojumi. Zīdaiņa vecums. Agrās bērnības stadija. Rotaļu vecums. Skolas vecuma stadija. Agrās jaunības stadija. Jaunības stadija. Personības brieduma stadija. Personības integrācijas stadijaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5A. Ādlera personības attīstības teorijaLekcijas1.00auditorija
6Humānistiskā pieeja personības attīstībā – K.Rodžera teorija, tās galvenie jēdzieniNodarbības1.00auditorija
7Ā. Maslova pašaktualizācijas teorija. L.Kolberga morālās attīstības teorijaLekcijas1.00auditorija
8K.G. Junga personības attīstības koncepcija. Psihes struktūra un funkcijasLekcijas1.00auditorija
9Indivīda dzīves anamnēzes izvērtējums pēc psihoseksuālās personības attīstības teorijasNodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Literatūras studijas, teorētiskā materiāla izpēte un atlase. Līdzdalība lekcijās, nodarbībās. Piedalīšanās grupu darbos. Viena indivīda dzīves anamnēzes izvērtējums (analīze) pēc psihosociālās attīstības teorijas un prezentācijas sagatavošana.
Vērtēšanas kritēriji:
Lekciju un nodarbību apmeklējums (10%), iesaiste un aktivitāte grupu darbā (15%), patstāvīgais darbs nodarbībās (20%) indivīda dzīves anamnēzes analīzes prezentācija (55%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Izpratīs cilvēka personības psiholoģiskās attīstības teorijas, un attīstības īpatnības katrā vecumposmā; zinās dažādu autoru teorētiskās atziņas par cilvēka dzīves psihiskās attīstības periodiem atbilstoši hronoloģiskajam vecumam un vecumposmam raksturīgās psihes pārmaiņas, un individuālās personības vajadzības un izmaiņas vecumposma kontekstā.
Prasmes:Pratīs analizēt sociālo faktoru un psihes attīstības fenomenu mijiedarbību; spēs identificēt personības attīstību ietekmējošos faktorus, izvērtēt to ietekmes sekas, kā arī veikt personas individuālo vajadzību izvērtēšanu.
Kompetences:Spēja vadīt gadījumu atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām, izvērtējot viņa grūtības, problēmas un resursus, balstoties uz personības attīstības teoriju likumsakarībām.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Eriksons E. Identitāte: jaunība un krīze. – Rīga: Jumava, 1998.
2Kulbergs J. Krīze un attīstība. – Liepāja: LPA, 1998.
3Liepiņa S. Gerontoloģijas psiholoģiskie aspekti. - Rīga: RaKa, 1998.
4Prindule L. Bērnu psihiskās attīstības vecumposmu psiholoģija. 1.daļa. – Liepāja, 1994.
5Reņģe V. Psiholoģija. Personības psiholoģiskās teorijas. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1999.
6Svence G. Attīstības psiholoģija. – Rīga: Zvaigzne ABC, 1999.
7Vuorinens R., Tūnala E. Cilvēka attīstības posmi. Rīga: Zvaigzne ABC, 1999.
8Psiholoģija 1,2. K.Mārtinsone, V.Perepjolkina, M.Ludāne, S.Mihailova, J.Ļevina, D.Škuškovnika, I.Enģele, I.Stokenberga, G.Freimane, V. Sudraba, I.Bite, J.Dragūns. Zvaigzne ABC, 2015.
Papildu literatūra
1Corsini R.J., Marsella A.J. Personality Theories, Research and Assessment. – Itasca, 1983.
2Phillips J., Ray M., Marshall M. Social Work with Older People. - New York: Palgrave, 2006.
3Малкина-Пых И. Кризисы пожилого возраста. – Москва: ЭКСМО, 2005.
4Хойфт Г., Крузе А., Радеольд Г. Геронтопсихосоматика и возрастная психотерапия. – Москва: Академия, 2003.
5Холостова Е. Социальная работа с пожилыми людьми. – Москва. 2007.
6Judith Page Van Evra. Television and child development. www.books.google.com
7Michael E.Lamb. The Role of the Father in Child Development. www.books.google.com
Citi informācijas avoti
1Peter K. Smith, Helen Cowie, Mark Blades. Understanding children's development. www.books.google.com
2Ralph J. Gemelli. Normal child and adolescent development. www.books.google.com
3Marjorie Kostelnik, Alice Whiren, Anne Soderman, Kara Gregory. Guiding Children's Social Development and Learning. www.amazon.com
4Ralph J. Gemelli. Normal child and adolescent development. www.books.google.com
5Joseph H. Di Leo. Child Development: Analysis and Synthesis. www.books.google.com
6Rae Pica Your active child: how to boost physical, emotional, and cognitive. www.books.google.com
7William Damon, Richard M.Lerner. Handbook of Child Psychology: Social, emotional, and personality development. www.books.google.com
8Janette B. Benson, Marshall M. Haith. Social and Emotional Development in Infancy and Early Childhood. www.books.google.com