Pārlekt uz galveno saturu

Profesionālās izdegšanas prevence sociālajā darbā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.02.2021 09:46:47
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_076LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Ilze Dreifelde
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas
Mērķis:
Sniegt iespēju studējošajiem padziļināt zināšanas un kompetenci par izdegšanas zinātnisko koncepciju, kā arī pilnveidot izpratni un prasmes par profesionālās izdegšanas pārvarēšanas un profilakses iespējām.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Profesionālā izdegšana – emocionāls izsīkums. Izdegšanas cēloņi, simptomi, veicinošie faktori. Dažādu autoru piedāvāto izdegšanas modeļu apskats. Izdegšanas aptauja (Maslach).Lekcijas1.00auditorija
2Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Izdegšana un stress – salīdzinošs izvērtējums. Emociju vadīšana.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
4Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Pašpalīdzības koncepts. Rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
5Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
6Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Profesionālā izdegšana – emocionāls izsīkums. Izdegšanas cēloņi, simptomi, veicinošie faktori. Dažādu autoru piedāvāto izdegšanas modeļu apskats. Izdegšanas aptauja (Maslach).Lekcijas1.00auditorija
2Izdegšana palīdzības profesiju pārstāvjiem. Izdegšanas individuālie, organizācijas un sociāli ekonomiskie faktori.Lekcijas1.00auditorija
Nodarbības2.00auditorija
3Izdegšana un stress – salīdzinošs izvērtējums. Emociju vadīšana.Lekcijas1.00auditorija
4Izdegšanas pārvarēšana un profilakse. Pašpalīdzības koncepts. Rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē.Lekcijas1.00auditorija
5Ētiskās vadlīnijas sociālās palīdzības un sociālās aprūpes vidē. Profesionālā saskarsme ar klientiem un kolēģiem.Nodarbības2.00auditorija
6Supervīzija un profesionālā pilnveide sociālā darba praksē izdegšanas mazināšanai.Nodarbības2.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Students patstāvīgi pēta informāciju literatūrā un publikācijās, lai sagatavotu viena pētījuma analīzi par apgūto tematu. Pētījuma prezentācijas sagatavošana. Eseja „Stresa vai izdegšanas pašmenedžments”.
Vērtēšanas kritēriji:
Studējošie iesniedz eseju par tēmu „Izdegšanas pašmenedžments” (3-5 lpp.) – 30%; pētījums par izdegšanas tematiku – 30%, pētījuma prezentācija – 20%, dalība lekcijās – 20%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Ieskaite
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Ieskaite
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošie zina izdegšanas pamatprincipus un jēdzienus/ terminoloģiju, izprot jēdzienu stress, trauksme, izdegšana, pēctraumas stress, hronisks nogurums, empātisks nogurums, u.c. kopīgās un atšķirīgās iezīmes. Zina izdegšanas un darba stresa pārvarēšanas un profilakses metodes, pašpalīdzības konceptu – rūpes par sevi ikdienas dzīvē un darba vidē, izprot izdegšanas specifiku sociālajā darbā un palīdzības profesiju vidē. Izprot supervīzijas nozīmi izdegšanas pārvarēšanā sociālajā darbā.
Prasmes:Studējošie prot savlaicīgi atpazīt profesionālās izdegšanas pazīmes. Prot organizēt savlaicīgu palīdzību vai veikt piemērotas un efektīvas pašpalīdzības aktivitātes, lai mazinātu izdegšanas attīstību.
Kompetences:Studējošie spēj izmantot iegūtās zināšanas un prasmes, lai savā profesionālajā darbībā savlaicīgi pamanītu izdegšanas riskus un spētu kompetenti izvērtēt piemērotākos izdegšanas preventīvos pasākumus un mērķtiecīgi tos realizēt. Studējošie ir kompetenti izdegšanas risku izvērtēt ne tikai saistībā ar profesionālo situāciju darbā, bet arī to, kas ir saistītas arī ar personisko motivāciju. Līdz ar to studējošie spēj organizēt un izmantot ne tikai pašpalīdzību darba vidē, bet savā ikdienas dzīvē.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Ozoliņa Nucho A., Vidnere M. Stresa menedžments. Pārvarēšana un profilakse. - Izdevniecība AGB, 1998.
2Maslach, C. (1998). A multidimensional theory of burnout. In C. L. Cooper (Ed.), Theories of organizational stress (pp. 68-85). Oxford, U.K.: Oxford University Press;
3Figley C.R. Compassion Fatigue. Florida State University and the Green Cross Foundation. 2004.
4Payne M. Modern Social Work Theory. (2005) Lyceum Books; 3 edition.
Papildu literatūra
1Anderson Jane M. Depressoin, Stress and Work. How occupation Can Affect Mental Health (2007) . Journal of Controversial Medical Claims (Vol 15. No.1)
2Maslach, C. & Leiter, M. P. (1997). The truth about burnout. San Francisco: Jossey-Bass.Maslach, C., Schaufeli, W. B., & Leiter, M. P. (2001). Job burnout.
3Hobfoll, S. E. (1998). Stress, Culture and Community: The Psychology and Philosophy of Stress. London, NY: Plenium Press.
4Hawkins P., Shonet R., (2000) Supervision in the helping Professions. An individual, group and organizational approach. Open University Press: Buckingham, Philadelphia.
Citi informācijas avoti
1Ammon Lori. Burnout In Long-Term Care Social Work: Unique Features (2005), www.friedsocialworker.com/articles/swburnoutarticles.htm
2Thompson R. Compassion Fatigue: The Professional Liability for Caring Too Much. Chesapeake Public School.
3Hobfoll, S. E. (1989). Conservation of resources: A new attempt at conceptualizing stress. American Psychologist, 44, 513-524;
4Igodan C., Newcomb L.H. (1996) Are You Experiencing Burnout? Journal of Extension Spring Volume 24 Number 1; Are you Experiencing Burnout?