Pārlekt uz galveno saturu

Speciālā pedagoģija

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:23.08.2022 13:44:05
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_127LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Pedagoģija; Vispārīgā pedagoģijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Silva Rupaine
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)8Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas16
Nodarbības (skaits)8Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas16
Kopā kontaktstundas32
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)4Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas8
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas20
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Nav nepieciešamas.
Mērķis:
Sniegt studentiem izpratni par speciālās pedagoģijas teoriju un praksi, vēsturi un attīstības tendencēm Latvijā un pasaulē. Sniegt pamatzināšanas par bērnu ar attīstības traucējumiem izziņas procesu, viņu pedagoģiski psiholoģiskā raksturojuma pamatjautājumiem, iekļaujošas izglītības pamatprincipiem. Mācīt studentus izmantot apgūtās zināšanas savā darba dzīvē.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Speciālās pedagoģijas priekšmets un pamatkategorijas.Lekcijas1.00cits
2Ieskats speciālās pedagoģijas vēsturē Latvijā un pasaulē.Lekcijas2.00cits
3Latvijas speciālās izglītības pamatnostādnes.Lekcijas2.00cits
4Speciālās pedagoģijas nozares.Nodarbības1.00cits
5Pedagoģijas veidi speciālajā pedagoģijā.Lekcijas2.00cits
6Bērna attīstības novērtēšanas veidi un metodes.Nodarbības1.00cits
7Personības veidošanās īpatnības bērniem ar attīstības traucējumiem.Nodarbības2.00cits
8Speciālās izglītības programmas.Nodarbības1.00cits
9Iekļaujošas izglītības attīstības tendences. Iekļaujošu skolu modeļi.Nodarbības1.00cits
10Speciālās pedagoģijas metodes un tehnikas darbā ar bērniem dažādiem attīstības traucējumiem, speciālām vajadzībām- ar redzes traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, autismu, Dauna sindromu un kustību traucējumiem iekļaujošā skolā.Nodarbības2.00cits
11Speciālās pedagoģijas metodes un tehnikas darbā ar bērniem dažādiem attīstības traucējumiem, speciālām vajadzībām- ar redzes traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, autismu, Dauna sindromu un kustību traucējumiem iekļaujošā skolā.Lekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Speciālās pedagoģijas priekšmets un pamatkategorijas.Lekcijas1.00auditorija
2Ieskats speciālās pedagoģijas vēsturē Latvijā un pasaulē.Lekcijas1.00auditorija
3Latvijas speciālās izglītības pamatnostādnes.Lekcijas1.00auditorija
4Speciālās pedagoģijas nozares.Nodarbības1.00auditorija
5Pedagoģijas veidi speciālajā pedagoģijā.Lekcijas1.00auditorija
6Bērna attīstības novērtēšanas veidi un metodes.Nodarbības1.00cits
7Personības veidošanās īpatnības bērniem ar attīstības traucējumiem.Nodarbības1.00auditorija
8Speciālās izglītības programmas.Nodarbības1.00auditorija
9Iekļaujošas izglītības attīstības tendences. Iekļaujošu skolu modeļi.Nodarbības1.00auditorija
10Speciālās pedagoģijas metodes un tehnikas darbā ar bērniem dažādiem attīstības traucējumiem, speciālām vajadzībām- ar redzes traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, autismu, Dauna sindromu un kustību traucējumiem iekļaujošā skolā.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Studējošiem ir piedāvāta iespēja vērot mācību stundas x pamatskolas iekļaujošās klasēs un ārpusstundu nodarbības, tikties ar pedagogiem, izvērtēt redzēto. (Attālinātā periodā – videoproblēmsituāciju, videointerviju analīze). Studējošiem jāveic 4 patstāvīgi darbi: • Terminu „mini” vārdnīca (izvēlēti 5-10 ar speciālo un /vai iekļaujošo izglītību saistīti jēdzieni, veikta katra termina padziļināta analīze, izmantoti vairāki dažādi avoti katra termina analīzē, veikts termina analīzes kopsavilkums). Portfolio – Noderīga informācija sociālajam darbiniekam sociālpedagoģiskajā darbā ar bērnu ar īpašām (speciālām) vajadzībām un viņu ģimeni (strukturēts informācijas apkopojums). • Speciālās (iekļaujošās) izglītības vēsture un izglītības nostādnes X valstī un Latvijā - (izvēlēta jebkura pasaules valsts, veikts salīdzinājums ar situāciju Latvijā). Speciālās (iekļaujošas) izglītības problemātika, risinājumi ____ Intervija ar vecāku, kuram ir bērns ar īpašām vajadzībām vai intervija ar speciālo pedagogu pēc izvēles. (Attālinātā periodā var būt arī internetvidē pieejamo videointerviju analīze). • Atbalsta pasākumi skolēnam/bērnam ar __________ (attīstības) traucējumiem – inovatīvi piedāvājumi un risinājumi, teorija un prakse (iekļauts 1-3 konkrētu praktisku tehniku piedāvājums, atbilstoši konkrētā bērna individuālajām (speciālajām) vajadzībām).
Vērtēšanas kritēriji:
Nodarbību apmeklējumi – 10%. Mājas darbi - speciālās vai iekļaujošās izglītības Latvijā un ...citā valstī salīdzinājums) - prezentēts auditorijā. Terminu skaidrojums + Portfolio, elektroniski iesniegti) – 30%. Stundu un nodarbību apmeklējumi x pamatskolā, nodarbības izvērtējums kopā ar skolotāju + ntervija ar vecākiem, kuru bērni ir ar īpašām vajadzībām vai intervija ar speciālo pedagogu). Attālinātā mācību periodā – videoproblēmsituācijas par ģimenei ar bērnu ar īpašām vajadzībām vai video vai aprakstītas intervijas ar speciālo pedagogu analīze – 30%. Nodarbības vadīšana/asistēšana speciālās izglītības klasēs vai ārpusstundu pasākumā (attālinātā periodā – problēmsituācijas/ video analīze) + modelēts īss atbalsta pasākumu plāns vai iespējamie risinājumi un 1-3 iespējamo tehniku detalizēts atspoguļojums. Iekļauts 1-3 konkrētu praktisku tehniku piedāvājums atbilstoši konkrētā bērna individuālajām (speciālajām) vajadzībām. – 30%.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Rakstisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studenti spēs definēt speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības terminus; raksturot speciālās un iekļaujošās izglītības attīstības tendences Latvijā un ārvalstīs; nosaukt un raksturot speciālās pedagoģijas nozares un speciālās pedagoģijas veidus un speciālās programmas; raksturot bērnu, pusaudžu un jauniešu speciālo vajadzību izpausmes izglītības procesā un ārpusizglītības vidē; nosaukt bērna attīstības novērtēšanas veidus un izprast speciālās pedagoģijas metožu lietošanas principus dažādām speciālo vajadzību mērķa grupām; identificēt speciālās izglītības jomu reglamentējošie normatīvos aktus; izprast Pedagoģiski medicīniskās komisijas darbības specifiku Latvijā; identificēt un raksturot atbalsta pakalpojumus ģimenēm ar bērnu ar speciālām vajadzībām – skolas vidē gan ārpus izglītības vidē.
Prasmes:Prasme apkopot būtisko informāciju par bērna ar speciālām vajadzībām izglītības iespējām; Prasme izvēlēties piemērotāko/atbilstošāko piedāvājumu ģimenei iekļaujošas skolas modelim; Prasme lietot speciālās pedagoģijas un iekļaujošas izglītības jēdzienus/terminus; Prasme noteikt klienta (bērna) individuālās speciālās vajadzības; Prasme modelēt atbalsta pasākumu plānu izglītojamajam speciālās izglītības programmā; Prasme izvēlēties un modelēt speciālās pedagoģijas metodes/tehnikas darbā ar kādu no speciālo vajadzību mērķa grupu (bērniem ar redzes traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, autismu, Dauna sindromu, kustību traucējumiem utt. iekļaujošā skolā); Studenti pilnveido prasmi veidot un uzturēt iekļaujošu, bērniem un jauniešiem emocionāli un fiziski drošu vidi; Attīsta prasmi lietot alternatīvās komunikācijas līdzekļus sarunā ar bērnu; Prasmi izskaidrot un pamatot speciālas izglītības programmas nepieciešamību izglītojamajam ar attīstības traucējumiem (starpprofesionālā komandā kolēģiem vai bērna vecākiem utt.); Studenti attīsta prasmi analizēt problēmsituācijas – stundas norisi utt. skolas vidē iekļaujošā klasē – reālā skolas vidē (attālinātā periodā – video problēmsituāciju analīze).
Kompetences:Studenti attīsta kompetenci domāt kritiski (izvērtējoši): diferencēt iekļaujošas skolas modeļus un speciālās izglītības programmas. Pilnveido kompetenci diskutēt un argumentēt viedokli par iekļaujošās izglītības problemātiku un attīstības tendencēm Latvijā un tās pilnveides iespējām. Studenti pilnveido kompetenci izprast nepieciešamību apzināt un piesaistīt un radīt jaunus resursus bērnam ar speciālām vajadzībām, tā ģimenei. Studenti pilnveido kompetenci pieņemt citādību, kā arī izprast nepieciešamību veicināt kopienā citādības pieņemšanu iekļaujošas sabiedrības veicināšanai. Studenti pilnveido kompetenci atlasīt nepieciešamo, noderīgo informāciju sociālā darbinieka sociālpedagoģiskajam darbam ar bērniem ar speciālām vajadzībām un viņu ģimenēm. Studenti pilnveido kompetenci ētiski un atbildīgi rīkoties pret klientiem un kolēģiem klātienes un tiešsaistes komunikācijā (veicot intervijas ar bērnu vecākiem, speciāliem pedagogiem, kā arī prezentējot situāciju analīzi utt.).
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Iekļaujošā izglītība un speciālā izglītība. (2020). IZM.
2„Pētījums par bērniem ar speciālām vajadzībām sniedzamo atbalsta pakalpojumu izmaksu modeli iekļaujošas izglītības īstenošanas kontekstā”. (2017). Izglītības un zinātnes ministrija (IzM).
3Kļaviņa L. (2016). Dzīvesprasmju apmācība personām ar garīgās attīstības traucējumiem: metodiskais līdzeklis / Līga Kļaviņa, Gita Pavloviča. - Rīga: Aisma, profesionālās pilnveides un supervīzijas centrs,. - 87 lpp.
4Tūbele S., Landra T., Šūmane I., Burčaka M., Laganovska E., Kušnere S., Vīgante R. (2013). Metodiskais materiāls: pedagogiem darbam ar izglītojamiem ar jauktiem attīstības traucējumiem: rokasgrāmata. Rīga: Valsts Izglītības satura centrs. -72 lpp.
5Piktogrammas. (2014-2016). Rīgas Domes Lablājības departamenta projekts: „Vizuālā atbalsta materiālu darbnīcas pozitīvai uzvedībai bērniem un jauniešiem ar uzvedības traucējumiem”.
6Metodiskais materiāls pedagogiem darbam ar izglītojamiem, kuriem ir autisms. (2013). Liepājas Universitāte.
7Iekļaujošā izglītība bērniem ar speciālām vajadzībām Latvijā: Pētījuma gala ziņojums. (2020). Latvijas Republikas Saeima.
Papildu literatūra
1Freimanis I. (2007). Ieskats speciālās skolas darbā. - Rīga: RaKa - 271 lpp.
2Mors M., Osis J., Samete D. (2021). Ģimeņu ar bērniem ar funkcionāliem traucējumiem izpētē balstīts atbalsta pakalpojums. Žurnāls „Sociālais darbs Latvijā” 1/2021. – 32.-37.lpp.
3Ziemele L. Īss ieskats tiflopedagoģijā. R., Zvaigzne ABC, 1994.
4Noteikumi par kritērijiem un kārtību, kādā speciālās izglītības iestādei piešķir speciālās izglītības attīstības centra statusu. (2016). MK Not. 187.
5Speciālā izglītība agrāk un tagad. Dr. Paed. Mārīte Rozenfelde. O8.06.2020.
6Par Cilvēkbērnu// Kā ir audzināt bērnu ar īpašām vajadzībām// Jana Krūmiņa. (video 42 min.) Situācija par ģimeni ar bērnu ar īpašām vajadzībām.
7Latvijas Speciālo pedagogu asociācijas mājaslapa.
8Orksa R. (2008). Bērns ar garīgās attīstības traucējumiem izglītības procesā: Pedagoģijas un psiholoģijas katedras studiju programmas "Speciālās izglītības skolotājs" zinātniski metodisko materiālu krājums. Rēzeknes Augstskola. Pedagoģijas fakultāte. Personības socializācijas pētījumu institūts. Speciālās pedagoģijas laboratorija. - Rēzekne: RA Izdevniecība, – 130 lpp.
9Rozenfelde M. (2008). Bērns ar attīstības traucējumiem vispārējās izglītības iestādē. Rēzeknes Augstskola. Pedagoģijas fakultāte. Personības socializācijas pētījumu institūts. Speciālās pedagoģijas laboratorija. - Rēzekne: RA Izdevniecība. - 89 lpp.
10Informācija par Latvijā standartizētiem testiem bērna intelekta un pamatprasmju izvērtēšanai. Informatīvs materiāls. VISC 2019.
11Bērna attīstības vērtēšanas kritēriju un individuālā izvērtējuma metodika. (no sociālā darbinieka komandā perspektīvas) (2019). LM.
12Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija. (2021).
13Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām komisijām. (2012). MK noteikumi 709. Rīgā 2012.gada 16.oktobrī.
14Bērtule D. (2018). Bērnu ar cerebrālo trieku ģimeņu vajadzības un tās ietekmējošie faktori. Promocijas darbs. RSU.
15Tomele G. (2013). Minhenes funkcionālās attīstības diagnostika: Pirmais dzīves gads . Eiropas Sociālā fonda projekts "Līdzdalības un pakalpojuma uzlabošana vardarbībā cietušo 0-36 mēnešu veco bērnu sociālajā rehabilitācijā" (līgums Nr.1DP/1.5.2.2.2/12/APIA/SIF/008/87)
16Pprofesionālās darbības komponentu apraksts bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem un bērniem ar psihiskiem un uzvedības traucējumiem ilgtermiņa rehabilitācijas procesā . 2014. LM.
17A systematic review of the roles of social workers in inclusive education for children with disabilities.( 2021).
18Special Education for Young Learners with Disabilities, (2019). edited by Festus E. Obiakor, and Jeffrey P. Bakken, Emerald Publishing Limited,. ProQuest Ebook Central.
19 Tūbele S., Šteinberga A. (2004). Ievads speciālajā pedagoģijā. Rīga : RaKa.
20Liepiņa S. (2003). Speciālā psiholoģija. R., Izdevniecība RaKa.
Citi informācijas avoti
1Ainscow M. (1994). Special Needs in the Classroom: Teacher Resource Pack. Paris. UNESCO E-Book.
2UNESCO (1994). The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education. World Conference on Special Needs Education: Access and Quality, Salamanca, Spain, 7-10 June 1994. Paris.
3UNESCO (1998). Reflections around the 48th session of the International Conference on Education.
4Par godu 21. martam tapusi izglītojoša filmiņa par Dauna sindromu. 11.03.2021.
5Domāt. Darīt Zināt. Skola 2030. (6/2020). Ziņu izdevums skolotāju atbalstam pilnveidotā mācību satura un pieejas īstenošana.
6Tereško A., Kondrova A., Rozenfelde M., Želve I. (2013). Bērns ar garīgās attīstības traucējumiem ģimenē. Metodiskais materiāls vecākiem Rīga: VISC,- 16 lpp.
7Kārkliņa I. (2017). "Iekļaujošās izglītības modeļi Latvijā": videolekcija.
8Dauna sindroma biedrības mājaslapa.
9Cita pasaule tepat līdzās (2004). Vēstnesis.lv.