Pārlekt uz galveno saturu

Sociālais darbs lauku kopienā

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:2.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.11.2022 12:32:49
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_191LKI līmenis:7. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Anna Broka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)6Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas12
Nodarbības (skaits)6Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas12
Kopā kontaktstundas24
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Bakalaura grāds veselības vai sociālajās zinātnēs, darba pieredze sociālajā jomā.
Mērķis:
Sniegt zināšanas un veidot izpratni par sociālā darba vidi – sociālo pakalpojumu nodrošināšanu un organizāciju Latvijas lauku teritorijās (kopienā/ apvidos), ņemot vērā sociālo pakalpojumu ierobežoto pieejamību mainīgās vides apstākļos un lauku vidē dzīvojošo cilvēku ietekmējošo faktoru savstarpējo mijiedarbību, sadzīvi un paradumus.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Lauku kopienas sociālās vērtības un sociālo pārmaiņu vadībaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Lauku vide un novecošanās: gerontoloģiskā sociālā darba pieejaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Sociālā politika un sociālās pārmaiņas: sociālo pakalpojumu pieejamība un resursu analīze lauku apvidūNodarbības1.00auditorija
4Sociālā darba metodes – profesionālās vērtības un pārmaiņu vadība lauku vidēLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Sociālā funkcionēšana un dzīves kvalitāte lauku kopienāsLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Pašnovērtējums un kritiskā reflektēšana lauku sociālajā darbāLekcijas1.00auditorija
7Sociālais kapitāls, sociālās inovācijas un tīklošanās lauku apvidūLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Lauku kopienas sociālās vērtības un sociālo pārmaiņu vadībaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
2Lauku vide un novecošanās: gerontoloģiskā sociālā darba pieejaLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
3Sociālā politika un sociālās pārmaiņas: sociālo pakalpojumu pieejamība un resursu analīze lauku apvidūNodarbības1.00auditorija
4Sociālā darba metodes – profesionālās vērtības un pārmaiņu vadība lauku vidēLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
5Sociālā funkcionēšana un dzīves kvalitāte lauku kopienāsLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
6Pašnovērtējums un kritiskā reflektēšana lauku sociālajā darbāLekcijas1.00auditorija
7Sociālais kapitāls, sociālās inovācijas un tīklošanās lauku apvidūLekcijas1.00auditorija
Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
‘X’ lauku kopienas dzīves līmeņa un ietekmes faktoru novērtējums: kopienas kartēšana.
Vērtēšanas kritēriji:
Apmeklējums un līdzdalība lekcijās un semināros, patstāvīga pētījumu analīze; praktisko darbu un patstāvīgā darba prezentēšana.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens
Studiju rezultāti
Zināšanas:Izpratīs un iegūs zināšanas par lauku kopienas – vides, ietekmes faktorus (paradumus, kultūrvidi, sociālekonomisko vidi u.c.). Spēs noteikt un veikt vajadzību novērtējumu lauku kopienas mainīgajā vidē, ņemot vērā sociālo politiku un esošos resursus; spēs pielietot indivīda sociālās funkcionēšanas, dzīves kvalitātes, sociālā kapitāla, līdzdalības un sociālo inovāciju pieejas.
Prasmes:Spēs novērtēt resursus un sociālo pakalpojumu pieejamību lauku kopienā; spēs veikt esošās lauku kopienas vides novērtējumu un salīdzinošo lauku-pilsētas analīzi, analizēt pielietotos sociālā darba instrumentus; spēs rosināt un vadīt sociālās pārmaiņas.
Kompetences:Spēs pielietot kursā iegūtās zināšanas konkrētu sociālā darba problēmgadījumu analīzē; analizēt un spēt piedāvāt uz attīstību vērstu risinājumu un/vai izmantot zināšanas, lai rosinātu pārmaiņas vadības procesu lauku apvidos.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Bela B., et.al. Ilgtspējīgas attīstības sociālā dimensija – kā virzāmies pretī cieņpilnai dzīvei sociāli atbildīgā valstī. Ch. 2, Ed. Zobena, A. Inovatīvi risinājumi ceļā uz ilgtspēju: sabiedrība, ekonomika, vide. LU Akadēmiskais apģads, Rīga, 2018, 110-143.
2Bela, B. Sociālās inovācijas labākai dzīvei. Sociālās inovācijas: valsts loma to sekmēšanā pasaulē un Latvijā. Ch.3.1. Ed. Bela, B., Ilgtspējīga attīstība un sociālās inovācijas. LU Akadēmiskais apģads, Rīga, 2018.
3Broka, A., Kūle, L., Kūla, E. Sociālā cilvēkdrošība: bērni un ģimenes ar bērniem Latvijā. Rokasgrāmata sociālā jomā strādājošiem. LU Akadēmiskais apgāds, Latvijas Universitāte, 2014.
4Gary Hart, L., Casey R. B. Defining Rurality. Ch.1. In Crosby, Richard A., et al. Rural Populations and Health: Determinants, Disparities, and Solutions, John Wiley & Sons, Incorporated, 2012, 23-37.
5Hodakovska-Migunova, J. 2017. Pašvaldību nodrošināto sociālo pakalpojumu attīstība un sociālais darbs Tukuma novadā. Sast. L. Vilka, Sociālais darbs: izglītība, pētniecība, prakse 2017. Rīga: Rīgas Stradiņa universitāte, 91-104.lpp.
6Melinda L. Lewis, Diane L. Scott & Carol Calfee. Rural Social Service Disparities and Creative Social Work Solutions for Rural Families Across the Life Span, Journal of Family Social Work, 16:1. 2013, p.101-115
7Robertson, S.L. The Role of Technology in Service Delivery for People with Disabilities in Rural Communities. Ch 4., In D.A. Harley et al. (eds.), Disability and Vocational Rehabilitation in Rural Settings, 2018, 59-76
8Stuart, H.Paul. Conceptual and Historical Foundations of Rural Social Welfare. Part I., Ed.T. Laine Scales, et al., in Rural Social Work: Building and Sustaining Community Capacity, John Wiley & Sons, Incorporated, 2013, 1-56.
9Zīverte, L. Kolektīvās rīcības nozīme kopienas sociālās drošības stiprināšanā: rīcībpētījums par Talsu novada fonda ieguldījumu iedzīvotāju iniciatīvu veicināšanā. Zin. Red. F. Rajevska, Valsts pētījumu programma "Nacionālā identitāte". Projekts «Nacionālā identitāte un sociālā cilvēkdrošība", Rīga: LU Akadēmiskais apgāds, 2014.
10Wendel et. Al. Capacity Building in Rural Communities, Ch 12. In Crosby, Richard A., et al. Rural Populations and Health: Determinants, Disparities, and Solutions, John Wiley & Sons, Incorporated, 2012, 215-23
Papildu literatūra
1Reģionu attīstība Latvijā. 2010.
2Valsts reģionālās attīstības aģentūra. Reģionu attīstība Latvijā 2009, Rīgā, 2010.
3Nacionālais attīstības plāns 2027.
4Heron, B. Self-reflection in critical social work practice: subjectivity and the possibilities of resistance. Reflective Practice, 6:3, 341-351.
5Jessica E. Haxton PhD LCSW & Amy Z. Boelk PhD APSW. Serving Families on the Frontline: Challenges and Creative Solutions in Rural Hospice Social Work, Social Work in Health Care. 2010.
6Sandra S. Butler PhD & Nancy M. Webster MSW. Chapter 4: Advocacy Techniques with Older Adults in Rural Environments, Journal of Gerontological Social Work. 2004, 41:1-2,59-74.
7Gurid Aga Askeland & Jan Fook. Critical reflection in social work, Routledge: Taylor&Francis Group. 2009, 12:3, 287-292.
8Kaye, Lenard W., S. Butler. Gerontological Social Work in Small Towns and Rural Communities, Routledge, 2004.
9Tyrer et al. The Social Functioning Questionnaire: A Rapid and Robust Measure of Perceived Functioning. (IJSP), 51(3), 265-274.
Citi informācijas avoti
1Issue Brief on Rural Child Welfare Practice. Child Welfare Information Gateway, U.S. Department of Health and Human Services Administration for Children and Families Administration on Children, Youth and Families Children’s Bureau, February 2018.
2Latvijas lauku telpas attīstība un tās iespējamie nākotnes scenāriji.