Pārlekt uz galveno saturu

Sociālā darba teorijas un metodes

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:5.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:08.11.2021 13:30:00
Par studiju kursu
Kursa kods:LUSDK_207LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:4.00ECTS:6.00
Zinātnes nozare:Socioloģija; Sociālā politika un sociālā darba organizācijaMērķauditorija:Bioloģija; Sociālā labklājība un sociālais darbs
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Lolita Vilka
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Labklājības un sociālā darba katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, socdkatrsu[pnkts]lv, +371 67061575
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)16Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas32
Nodarbības (skaits)16Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas32
Kopā kontaktstundas64
Nepilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)10Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas20
Nodarbības (skaits)10Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas20
Kopā kontaktstundas40
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Sociālā darba filozofija un vēsture; Socio-kultūras kompetences sociālajā darbā; Socioloģijas teorijas; Sociāla darba pamati; Vispārējā psiholoģija.
Mērķis:
Studiju kursa mērķis ir sniegt zināšanas un izpratni par sociālā darba teoriju un metodēm, attīstīt analītiskās domāšanas un sociālo problēmu risināšanas prasmes, pielietojot teoriju un metodes.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte.Lekcijas1.00auditorija
2Laikmets un sabiedrība. Sociālais darbs kā sociāli konstruēta profesionāla joma.Lekcijas1.00auditorija
3Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence.Nodarbības1.00auditorija
4Pētniecība sociālajā darbā. Paradigmas un epistemoloģiskās skolas pētniecībā un praksē.Lekcijas1.00auditorija
5Pierādījumos balstīta sociālā darba prakse.Lekcijas1.00auditorija
6Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.Nodarbības2.00auditorija
7Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens.Lekcijas1.00auditorija
8Cilvēka un vides mijiedarbība. Uzvedības novērojums. Lauka darbs.Nodarbības3.00cits
9Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.Nodarbības2.00auditorija
10Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.Lekcijas2.00auditorija
11Sociālais darbs ar ģimeni. Ģimenes sistēmas.Lekcijas1.00auditorija
12Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.Nodarbības2.00auditorija
13Sociālā darba tiešās prakses pamata sistēmas. Intervences (iejaukšanās) process kā sistēma: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana.Lekcijas1.00auditorija
14Sociālā darba procesa modelis darbā ar sociālo gadījumu. Problēmas risināšanas process.Nodarbības2.00auditorija
15Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.Lekcijas2.00auditorija
16Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).Nodarbības2.00auditorija
17Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.Lekcijas2.00auditorija
18Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi.Nodarbības1.00auditorija
19Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi.Lekcijas1.00auditorija
20Motivēšana. Motivējošā intervija.Lekcijas1.00auditorija
21Motivējošā intervija.Nodarbības1.00auditorija
22Makroprakse un sociālās attīstības darbs.Lekcijas1.00auditorija
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Sociālais darbs kā zinātne, akadēmiska disciplīna un prakse, sociālā darba teorētisko zināšanu sistēma. Sociālā darba teorijas atvērtība un integritāte.Lekcijas1.00auditorija
2Laikmets un sabiedrība. Sociālais darbs kā sociāli konstruēta profesionāla joma.Lekcijas1.00auditorija
3Sociālā darba teoriju veidi. Sociālā darbinieka zināšanas, prasmes un kompetence.Nodarbības1.00auditorija
5Pierādījumos balstīta sociālā darba prakse.Lekcijas1.00auditorija
6Prakses teorījas. Teoriju izvērtēšana praktiskai pielietošanai.Nodarbības1.00auditorija
7Sociālā darba metodoloģiskie principi un pamata metodes. Cilvēks un vide. Uzvedība kā sociālā darba teorijas un prakses pamatjēdziens.Lekcijas1.00auditorija
8Cilvēka un vides mijiedarbība. Uzvedības novērojums. Lauka darbs.Nodarbības2.00auditorija
9Sociālā darba pamata sistēmas. Ekokartes un ģenogrammas pielietošana sociālā gadījuma analīzē. Intervences punktu noteikšana.Nodarbības1.00auditorija
10Sistēmpieeja. Sociālās darbības sistēma. Sociālo sistēmu modelis: struktūra un organizācija, sistēmu dinamika un likumsakarības. Sociālās darbības sistēma. Ekosociālo sistēmu perspektīva.Lekcijas1.00auditorija
12Sociālā gadījuma analīze: intervences punktu noteikšana, risinājuma modelēšana.Nodarbības1.00auditorija
13Sociālā darba tiešās prakses pamata sistēmas. Intervences (iejaukšanās) process kā sistēma: darba procesa sastāvdaļas, mērķu un uzdevumu formulēšana.Lekcijas1.00auditorija
14Sociālā darba procesa modelis darbā ar sociālo gadījumu. Problēmas risināšanas process.Nodarbības1.00auditorija
15Sociālā darba prakses teorijas. Izziņā balstīta (kognitīvā) un biheiviorisma pieeja sociālajā darbā.Lekcijas1.00auditorija
16Uzvedības maiņas stratēģija. Novērtēšana. Vienkāršas sistēmas novērtēšana (Single system design).Nodarbības1.00auditorija
17Psihodinamiskā paradigma un klīniskais sociālais darbs. Psihodinamikas pamatprincipu integrācija sociālā darba praksē.Lekcijas1.00auditorija
18Personības psiholoģiskā struktūra. Aizsargmehānismi.Nodarbības1.00auditorija
19Spēka teorija: psihosociālā novērtēšana, palīdzības procesa elementi.Lekcijas1.00auditorija
20Motivēšana. Motivējošā intervija.Lekcijas1.00auditorija
21Motivējošā intervija.Nodarbības1.00auditorija
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
Teorētiskās literatūras studēšana, praktiskās nodarbības: sociālo gadījumu analīze un risināšana, teorijā balstītu novērtēšanas un diagnosticēšanas paņēmienu darbā ar 'simulētu klientu' treniņš.
Vērtēšanas kritēriji:
Aktīva dalība lekcijās un nodarbībās, kursa apguves laikā tiek vērtēta studentu zināšanu un prasmju demonstrēšana praktiskajās nodarbībās, patstāvīgo darbu prezentācijās. Kurss tiek noslēgts ar mutisku eksāmenu.
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs: definēt, izskaidrot un novērtēt sociālu problēmu, atrast un aprakstīt intervences punktus, vispārējās prakses procesa elementus, izpratīs teoriju pielietošanu sociālā darba praksē.
Prasmes:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie pratīs: analizēt sociālas sistēmas, novērtēt un interpretēt sociālas situācijas, strukturēt un plānot sociālās iejaukšanās mērķus un stratēģiju.
Kompetences:Studiju kursa apguves rezultātā studējošie spēs pielietot atbilstošas teorijas, metodes un paņēmienus palīdzības sniegšanā un risinot klientu sociālās problēmas.
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1Roga-Vailza, V., Ozola, I., & Apine, E. (Red.). Sociālais darbs ar gadījumu. Teorija praksē. 2021
2Payne, Malcolm. Modern social work theory. 4th edition, 2014
3Teater, Barbra. An introduction to applying social work theories and methods. Open University Press., 2nd edition, 2014
4Dimitris Michailakis and Werner Schirmer. Social work and social problems: A contribution from systems theory and constructionism. 2014
Papildu literatūra
1Žurnāls. Labklājības Ministrija. Sociālais darbs Latvijā. 1/2016. 2021
2Peins, M. Mūsdienu sociālā darba teorija. SPDA “Attīstība” tulk. Izdevumā.
3Silvija Fargioni: teorija un prakse: lietas būtība ir vārdos. Valoda, zināšanas un profesionālās aprindas sociālajā darbā. Zinātnisku rakstu krājums. Dzīves jautājumi XII., 2007
4Glicken, Morley D. Using strengths perspective in social work practice. 2004
5Rodžerss, M. Vispārējā sociālā darba prakse. Dzīves jautājumi, V. Grāmata
6Sociālā darba terminoloģijas vārdnīca. SPDA “Attīstība” izdevums, 2000
7Zinātniski metodiskie rakstu krājumi Dzīves jautājumi. I.-XIII. Grām. SPDA “Attīstība”
8Rokasgrāmata; metodes un pieejas sociālajā darbā
9Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030. Gadam. Latvijas Republikas Saeima
10Labklājības ministrija. Pētījums "Ex-ante izvērtējums pašvaldību sociālo dienestu darbības efektivitātes novērtēšanai". 2017
11Richmond, M. Social Diagnosis. New York. Russell Sage Foundation. 1917
12Loseke, Donileen R. Thinking about social problems:an introduction to constructionist perspectives. Aldine Transaction, c2003
Citi informācijas avoti
1Interantional Federation of Social Workers: http://ifsw.org/
2International Associaation of Schools of Social Work: http://www.iassw-aiets.org/about-iassw
3International Council of Social Welfare: http://www.icsw.org/
4Video
5http://www.youtube.com
6Sociālā darba process.
71_Engagement.flv
8http://www.youtube.com/watch?v=tcghtMrTw8o&list=PL764074C8D…
92_Assessment.flv
10http://www.youtube.com/watch?v=2JDp4qsHi6I&feature=autoplay…
113_Planning.flv
12http://www.youtube.com/watch?v=tBSg2nmrKfg&list=PL764074C8D…
134_Implementation.flv
14http://www.youtube.com/watch?v=QNiuTqjwtgM&feature=relmfu
155_Evaluation.flv
16http://www.youtube.com/watch?v=NUbnSAqywjg&feature=relmfu
176_Termination.flv
18http://www.youtube.com/watch?v=qnvxQAw7qFM&feature=relmfu