.
Iekšķīgās slimības un pacientu aprūpe
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:1.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:01.02.2021 11:29:31
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MDAK_250 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Māszinības | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Inese Budzila | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Māszinību un dzemdību aprūpes katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakrsu[pnkts]lv, +371 67061568 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 4 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 8 | ||||
Nodarbības (skaits) | 4 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 8 | ||||
Kopā kontaktstundas | 16 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomija, funkcionālā fizioloģija, patoloģiskā fizioloģija, propedeitika, mikrobioloģija, farmakoloģija. | ||||||||
Mērķis: | Nostiprināt un pilnveidot studentu zināšanas un prasmes iekšķīgo slimību diagnostikā, ārstēšanā, pacientu aprūpē un izglītošanā; veicināt šo zināšanu izpratni un pielietošanu praktiskajā darbā. Plānot, sniegt un izvirzīt iekšķīgo saslimšanu pacientiem piemērotu aprūpi. Apgūt iekšķīgo slimību pacientu aprūpes principus, izglītošanu un psiholoģisko atbalstu. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Elpošanas orgānu slimību (bronhiālā astma, HOPS, PATE, pleirīts, empiēma) pacientu aprūpe. Elpošanas sistēmas slimību simptomu izvērtēšana, diagnostika, pacientu objektīvā stāvokļa novērtēšana, aprūpes vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
2 | Sirds un asinsrites sistēmas slimību (sirds ritma traucējumi, KSS, stenokardija, miokarda infarkts) pacientu aprūpe. Sirds un asinsrites slimību simptomu izvērtēšana, diagnostika, pacientu objektīvā stāvokļa novērtēšana, sirds un asinsvadu slimības, aprūpes vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
3 | Gremošanas orgānu slimību (caureja, aizcietējumi, gastroezofageālais refluks, aknu koma) pacientu aprūpe. Gremošanas sistēmas akūtu un hronisku slimību un simptomu novērtēšana, diagnostika, aprūpes vadīšana. Nieru un urīnceļu slimību (urīnceļu infekcijas, akūta un hroniska nieru nepietiekamība, hemodialīze) pacientu aprūpe. Neiru un urīnceļu slimību pacientu objektīva stāvokļa novērtēšana, slimību diagnostika, pacientu aprūpes vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
4 | Endokrīnās sistēmas slimību (cukura diabēts, aptaukošanās, metabolais sindroms) pacientu aprūpe. Pacientu novērtēšana, izmeklēšana, diagnostika, aprūpes vadīšana. | Lekcijas | 1.00 | klīniskā bāze | |||||
Nodarbības | 1.00 | klīniskā bāze | |||||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Iepriekšēja sagatavošanās attiecīgās nodarbības tēmai, referāts un prezentācija par izvēlēto tēmu. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Aktivitāte nodarbībās, patstāvīgā darba vērtējums, tests par apgūto tematiku. Vērtēšanas kritēriji: darba satura atbilstība izvēlētai tēmai, studenta ieguldītais patstāvīgais darbs, studenta zināšanu līmenis, kas novērtēts pārrunājot patstāvīgo darbu ar pasniedzēju, darba noformējums. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā studējošie iegūst pamatzināšanas par iekšķīgo slimību pacientu saslimšanu pazīmēm, pacientu aprūpes specifiku, aprūpes nozīmi un vadīšanu. | ||||||||
Prasmes: | Studiju kursa apguves rezultāta studējošie pratīs atpazīt raksturīgās sūdzības, noteikt un formulēt aprūpes problēmas pacientiem ar iekšķīgo slimību diagnozēm, kā arī plānot un realizēt aprūpes procesu. | ||||||||
Kompetences: | Izmantojot apgūtās zināšanas studējošais spēs novērtēt pacienta veselības stāvokli; identificēt pacientu ar sirds un asinsvadu, elpošanas, urīnizvadceļu, endokrīno sistēmu, gremošanas trakta slimības, vajadzības, noformulēt esošās aprūpes problēmas, prognozēt potenciālās aprūpes problēmas. Studiju kursa apguves rezultāta studējošie pratīs nodrošināt aprūpi pacientiem ar sirds un asinsvadu, elpošanas, urīnizvadceļu, endokrīno sistēmu, gremošanas trakta slimībām ārstniecības iestādē, izvērtēt aprūpes rezultātus; formulēt un raksturot psihosociālās aprūpes principus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Mācību materiāls. Internās aprūpes māsas pamatspecialitāte. Nacionālais apgabals: 2009. | ||||||||
2 | A. Ērglis. A. Kalvelis. u.c. Akūta koronāra sindroma (AKS) diagnostikas, loģistikas un ārstēšanas vadlīnijas. Rīga: 2011. | ||||||||
3 | A. Ērglis, A.Kalvelis. Kardiovaskulāro slimību (KVS) profilakses vadlīnijas. Rīga: 2010. | ||||||||
4 | Mācību materiāls. Diabēta aprūpes māsas papildspecialitāte. Nacionālais apgabals: 2009. | ||||||||
5 | G. Biksone. Medikamentozā ārstēšana un aprūpe. Rīga, SIA „Kerena”: 2008. | ||||||||
6 | A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | I. Konrāde., L. Ārente. Cukura diabēta ABC. Rīga, Nacionālais apgabals: 2003. | ||||||||
2 | N. Skuja., A. Danilāns., G. Geldnere. Praktiskā gastroenteroloģija un hematoloģija. Rīga. Zvaigzne ABC: 1999. | ||||||||
3 | G. Hofbauere. Laboratorijas analīzes. Rīga, Jumava: 2006. | ||||||||
4 | V. Liguts intensīvās terapijas rokasgrāmata. Rīga, Medicīnas apgabals: 2008. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Oxford Handbook of Acute Medicine. | ||||||||
2 | Oxford Handbook of Cardiology | ||||||||
3 | Oxford Handbook of Endocrinology and Diabetes | ||||||||
4 | Oxford Handbook of Gastroenterology & Hepatology | ||||||||
5 | Oxford Handbook of Respiratory Medicine 2e | ||||||||
6 | Oxford Handbook of Nephology and Hypertension |