Pārlekt uz galveno saturu

Ģimenes medicīna

Studiju kursa apraksts

Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:7.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:13.11.2023 09:03:06
Par studiju kursu
Kursa kods:MDAK_327LKI līmenis:6. līmenis
Kredītpunkti:2.00ECTS:3.00
Zinātnes nozare:Klīniskā medicīnaMērķauditorija:Māszinības
Studiju kursa vadītājs
Kursa vadītājs:Dagnija Brutāne
Studiju kursa īstenotājs
Struktūrvienība:Māszinību un dzemdību aprūpes katedra
Struktūrvienības vadītājs:
Kontaktinformācija:Rīga, Anniņmuižas bulvāris 26a, mdakatrsu[pnkts]lv, +371 67061568
Studiju kursa plānojums
Pilns laiks - 1. semestris
Lekcijas (skaits)5Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā lekciju kontaktstundas10
Nodarbības (skaits)11Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas)2Kopā nodarbību kontaktstundas22
Kopā kontaktstundas32
Studiju kursa apraksts
Priekšzināšanas:
Anatomijā un fizioloģijā, patoloģiskā fizioloģijā, klīniskajā farmakoloģijā un medikamentozajā aprūpē, transkulturālajā pacientu aprūpē, vispārējās aprūpes principos, propedeitikā, iekšķīgajās slimībās, pediatrijā, sabiedrības veselībā, aprūpes procesā.
Mērķis:
Sniegt studentam nepieciešamās zināšanas un praktiskās iemaņas par pacientu aprūpi primārās veselības aprūpes līmenī ģimenes ārsta praksē, hronisko pacientu aprūpes un tās pēctecības nodrošināšanu, dažādiem slimību profilakses, veselības veicināšanas, sabiedrības veselības pasākumiem.
Tēmu saraksts (pilna laika studijas)
Nr.TēmaĪstenošanas formaSkaitsNorises vieta
1Primārās veselības aprūpes organizācijas principi. Ģimenes medicīniskās aprūpes nodrošināšana Latvijā.Lekcijas1.00auditorija
2Sabiedrības veselības nodrošināšana. Profilakses nozīme, iedalījums un īstenošanas iespējas ambulatorās aprūpes līmenī.Lekcijas1.00auditorija
3Vesela bērna aprūpe ambulatorās aprūpes māsas praksē. Profilakses nozīme fiziskās, garīgās un sociālās veselības aspektos. Bērna ar akūtām un hroniskām slimībām aprūpes pamatelementi ģimenes ārsta praksē.Lekcijas2.00auditorija
4Hronisko slimību pacientu aprūpe.Lekcijas1.00auditorija
5Pacientu aprūpes principi ģimenes ārsta praksē – māsas uzdevumi veselības veicināšanā, prakses darba organizācija. Profilakses darba plānošana un veselības veicināšanas veikšana. Ģimenes ārsta prakses darba organizācija, māsas pienākumi ģimenes aprūpē.Nodarbības2.00MITC
6Bērna fiziskās un garīgās attīstības īpatnības un to novērtējums dažādos vecuma periodos. Procentīļu kartes lietošana bērna attīstības novērtēšanā.Nodarbības1.00MITC
7Veselīga uztura principi bērnu un pusaudžu vecumā.Nodarbības1.00MITC
8Bērna psihomotorā, kognitīvā un sociālā attīstība dažādos vecuma posmos.Nodarbības2.00MITC
9Imunizācijas nozīme, pamatprincipi. Vakcinācijas procesa organizēšana. Vakcinācijas kalendārs.Nodarbības1.00klīniskā bāze
10Hronisko slimību pacientu aprūpes nodrošināšana dažādu hronisko slimību gadījumā. Ilgtermiņa aprūpes veikšana. Pašaprūpes un pašpalīdzības veicināšanas principi. Hronisko slimību komplikāciju profilakse. Pacientu un piederīgo izglītošanas iespējas.Nodarbības4.00MITC
Vērtēšana
Patstāvīgais darbs:
1. Prezentācija "Bērna psihomotorā attīstība kādā vecumposmā no dzimšanas līdz 18 gadiem". 2. Pētījums "Dažādu līmeņu profilakses pasākumi ģimenes ārsta prakses pacientiem". Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā.
Vērtēšanas kritēriji:
Studējošo zināšanu un prasmju vērtēšanai lieto 10 ballu sistēmu, vērtēšanai izmanto RSU Studiju reglamentā aprakstītos kritērijus. Studiju kursa nobeigumā - mutisks eksāmens, kur tiek risināti situāciju uzdevumi par studiju kursa ietvertajām tēmām. Studiju kursa gala vērtējums veidojas no patstāvīgo darbu vērtējuma (katra uzdevuma īpatsvars 25%) un no eksāmena vērtējuma (īpatsvars 50%).
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas):Eksāmens (Mutisks)
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas):
Studiju rezultāti
Zināšanas:Studējošais iegūs zināšanas par vesela un slima bērna aprūpes principiem ģimenes ārsta praksē, vesela un slima bērna uztura principiem, bērna un ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanas veikšanu, veselīga dzīvesveida principu ievērošanu dažādos bērna vecumposmos, traumu profilaksi, vakcinācijas principiem, normatīvo regulējumu un vakcinācijas veikšanu bērniem un pieaugušajiem, vakcinācijas kalendāra nozīmi, veselības veicināšanu reproduktīvajā vecumā, zīdīšanas fizioloģiju un tās veikšanu, jaundzimušā aprūpes veikšanu ģimenes ārsta praksē un normatīvo regulējumu, hronisko slimību pacientu ilgtermiņa aprūpes nodrošināšanu un normatīvajiem regulējumiem, motivācijas veidošanu, hronisko slimību komplikāciju profilaksi, veselības aprūpes principiem primārajā aprūpē un normatīvo regulējumu, sabiedrības iesaisti veselīgas vides veicināšanā, slimību profilakses veikšanu ģimenes ārsta praksē.
Prasmes:Studējošais spēs novērtēt un veicināt bērna fizisko, psihomotoro, kognitīvo un sociālo attīstību dažādos vecuma periodos un atpazīt patoloģiskas izmaiņas, izskaidrot bērnam un ģimenei vai likumiskajiem pārstāvjiem medikamentozās terapijas mērķus, prognozēt ar zāļu vielu lietošanu saistītās iespējamās blakusparādības, izvērtēt zāļu vielu efektus un devas, veicināt veselīga uztura pamatprincipus un identificēt ēdināšanas problēmas dažādos bērna vecuma periodos, sniegt efektīvu informāciju bērnam ar veselības problēmām un viņa ģimenei vai likumiskajiem pārstāvjiem, izmantojot piemērotas metodes atbilstoši bērna vecumam, veikt bērna un viņa ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanu par veselīgu dzīvesveidu un veselības veicināšanu, traumu un slimību risku novēršanu; veikt jaundzimušā aprūpi, atpazīt veselības riskus un komplikācijas, sniegt psihoemocionālo atbalstu sievietei pēc grūtniecības pārtraukšanas un grūtniecības pārtraukšanās, veicināt līdzcilvēku (atbalsta personu, ģimenes, likumisko pārstāvju) iesaistīšanu, veikt ģimenes vai likumisko pārstāvju/indivīda izglītošanu mātes un bērna veselības/reproduktīvās veselības kontekstā, izprast mātes un bērna veselības aprūpes politikas pamatprincipus; novērtēt raksturīgākos hronisku slimību simptomus, pārzināt nepieciešamās diagnostiskās metodes un diagnostiskos kritērijus, kā arī pārzināt ārstēšanas principus, izprast komplementārās un alternatīvās medicīnas un radošās terapijas metodes hronisku slimību ārstēšanā un pacientu aprūpē, veicināt nepieciešamo starpdisciplināro sadarbību pacientu aprūpē ar hroniskām slimībām. Palīdzēt pacientam apgūt pašaprūpei nepieciešamās zināšanas, prasmes un iemaņas, piemērojot mācību metodes un mācību materiālus pacientu izglītošanā, izvērtēt hroniski aprūpējamo pacientu aprūpes rezultātus, sniegt emocionālo atbalstu pacientiem ar hroniskām slimībām, nodrošināt aprūpes darbību nepārtrauktību un ilgtspējību pacientiem ar hroniskām slimībām; identificēt veselības, psihosociālos un ekonomiskos riskus indivīda individuālājā vidē un ģimenē, tai skaitā likumiskiem pārstāvjiem, novērtēt indivīda veselības un fiziskās un psihosociālās problēmas, plānot un īstenot veselības veicināšanu un slimību profilaksi. Lietot mācīšanas un koučinga metodes indivīda izglītošanā, pārzināt skrīninga izmeklēšanas metodes, pārzināt un administrēt vakcinācijas procesu, īstenot ilgtermiņa sadarbību ar indivīdu un viņa ģimeni vai likumiskajiem pārstāvjiem, plānot un konsultēt indivīdu par dzīves kvalitāti vadoties pēc viņa vajadzībām, piedalīties sabiedrības veselības veicināšanā un veselības stiprināšanā.
Kompetences:Izmantojot iegūtās zināšanas, studējošais spēs nodrošināt pierādījumos balstītu pediatrisko aprūpi; nodrošināt mātes, bērna aprūpi un ģimenes vai likumisko pārstāvju izglītošanu reproduktīvās veselības kontekstā, nodrošināt ilgtermiņa aprūpi pacientiem ar hroniskām slimībām visos vecuma posmos, veikt primāro veselības aprūpi visu vecumu posmu personām.
Klīniskās Prasmes:
Nr.SkillLevel
1Asinsspiediena noteikšanaB2 - Vidējs līmenis
2Bērna antropometrisko datu izvērtēšanaC1 - Augsts līmenis
3Centrālā pulsa noteikšanaB2 - Vidējs līmenis
4EKG veikšanaB1 - Pamatlīmenis
5Elpošanas frekvences noteikšanaB1 - Pamatlīmenis
6Fēču parauga savākšanaB1 - Pamatlīmenis
7Insulīna ievadīšana, izmantojot insulīna šļirciB1 - Pamatlīmenis
8Insulīna ievadīšana, izmantojot pilnšļirci (pildspalvu)B1 - Pamatlīmenis
9Intrakutāna injekcijaB1 - Pamatlīmenis
10Intramuskulāra injekcijaB2 - Vidējs līmenis
11Krūšu dziedzeru un saistīto limfmezglu palpācijaB1 - Pamatlīmenis
12Medikamentu (infūza) ievadīšana caur PVK (sistēma)B1 - Pamatlīmenis
13Medikamentu (infūza) ievadīšana CVK (sistēma)B1 - Pamatlīmenis
14Medikamentu ievade intravenozi izmantojot infuzomatuB1 - Pamatlīmenis
15Medikamentu ievadīšana caur PVK (perfuzors)B1 - Pamatlīmenis
16Medikamentu ievadīšana i/v, izmantojot šļirci ar adatuB1 - Pamatlīmenis
17OtoskopijaA - Iesācēja līmenis
18Perifērā pulsa frekvences noteikšanaB1 - Pamatlīmenis
19Redzes pārbaudeB1 - Pamatlīmenis
20Slēpto asiņu testsB1 - Pamatlīmenis
21Subkutāna injekcijaB2 - Vidējs līmenis
Bibliogrāfija
Nr.Atsauce
Obligātā literatūra
1D. Rezeberga. “Dzemdniecība”. Medicīnas apgāds, Rīga, 2016.
2A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. (akceptējams izdevums)
3A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna II. Rīga. Medicīnas apgabals: 2012. (akceptējams izdevums)
4A. Lejnieks. Red. Klīniskā medicīna III. Rīga. Medicīnas apgabals: 2010. (akceptējams izdevums)
5Ervin, Naomi E. Advanced Public and Community Health Nursing Practice: Population Assessment, Program Planning and Evaluation. 2018.
6T. Hītera Herdmane, Šigemi Kamitsura. Aprūpes diagnozes. Definīcijas un klasifikācija, 2018 - 2020. 11. izdevums. Rīga, Latvijas Māsu asociācija, 2020.
7Ārvalstu studentiem/ For international students:
8Ervin, Naomi E. Advanced Public and Community Health Nursing Practice: Population Assessment, Program Planning and Evaluation. 2018.
9Perry, Anne Griffin, Potter, Patricia A., Ostendorf, Wendy R. Clinical Nursing Skills and Techniques. 8th Edition. 2013. EBSCOhost
10Kraszewski, Sarah. Communication Skills for Adult Nurses. 2010. EBSCOhost (akceptējams izdevums)
Papildu literatūra
1”Immunization Strategies and Practices”. American Academy of Pediatrics, 2018.
2Craft – Rosenberg M., Krajicek M. “Guidelines for Nursing Excellence in the Care of Children, Youth and Families”. Springer Publishing Company, 2017.
3Thomas R. Freeman. McWhinney's Textbook of Family Medicine. Oxford University Press, Incorporated, 2016.
4Paul M. Paulman, Audrey A. Paulman, Kimberly J. Jarzynka, and Nathan P. Falk. Taylor's Manual of Family Medicine. Wolters Kluwer, 2015.
5Sines, David; Fanning, Agnes and more. Community and Public Health Nursing. John Wiley&Sons, Inc., 2013.
Citi informācijas avoti
1Ervin, Naomi E.; Kulbok, Pamela. Advanced Public and Community Health Nursing Practice 2e : Population Assessment, Program Planning and Evaluation. Springer Publishing Company, 2018.
2Cynthia Murray. Scope and Standards of Practice for Professional Ambulatory Care Nursing. American Academy of Ambulatory Care Nursing, 2017.