.
Anatomija un histoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:10.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:09.11.2023 08:42:55
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_002 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 5.00 | ECTS: | 7.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Klīniskā medicīna; Anatomija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Sandra Skuja | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakrsu[pnkts]lv, +371 67061551 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 12 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 24 | ||||
Nodarbības (skaits) | 9 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 18 | ||||
Kopā kontaktstundas | 42 | ||||||||
Pilns laiks - 2. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 7 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 2 | Kopā lekciju kontaktstundas | 14 | ||||
Nodarbības (skaits) | 8 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 3 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 24 | ||||
Kopā kontaktstundas | 38 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Visas bioloģijas disciplīnas vidusskolas programmas apmērā; šūnu bioloģija; kursu ieteicams studēt paralēli bioķīmijai, anatomijai un normālajai fizioloģijai. | ||||||||
Mērķis: | Iegūt visaptverošas zināšanas par cilvēka ķermeņa uzbūvi, orgānu topogrāfiju un funkcijām. Veidot izpratni par orgānu sistēmu savstarpējām sakarībām, par cilvēka vispārējo un funkcionālo histoloģiju; šūnu, audu un orgānu, īpaši runu un dzirdi nodrošinātājstruktūru, mikroskopisko uzbūvi; radīt priekšstatu par riska faktoriem un dažādiem attīstības traucējumiem, kas ietekmē minēto struktūru attīstību embrioģenēzē. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | Anatomijas priekšmets. Ķermeņa skelets. Kauls kā orgāns. Kaulu klasifikācija. Kaulu savienojumi. Rumpja skeleta kauli, kaulu savienojumi. Mugurkauls kā vienība. Krūškurvis kā vienība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
2 | Galvaskauss kā vienība. Galvaskausa īpatnības, savienojumi, topogrāfiskie veidojumi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Muskuļu uzbūve, klasifikācija. Rumpja, rokas un kājas muskuļu grupas, fascijas, topogrāfiskie veidojumi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
4 | Ievads splanhnoloģijā. Serozie apvalki. Iekšējās sekrēcijas orgāni. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
5 | Redzes orgāns. Dzirdes orgāns. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
6 | Asinsrites sistēma. Asinsrites loki. Aortas daļas. Krūšu aorta. Vēdera aorta. Iegurņa artērijas. Rokas un kājas artērijas. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
7 | Vēnas. Augšējās dobās vēnas sistēma. Apakšējās dobās vēnas sistēma. Vārtu vēna. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
8 | Limfātiskā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
9 | Ievads neiroloģijā. CNS uzbūves principi. Vadīšanas ceļi. Smadzeņu dobumi un apvalki. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
10 | Rombveida smadzenes (daļas, ārējā un iekšējā uzbūve). | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
11 | Vidussmadzenes, starpsmadzenes (daļas, ārējā un iekšējā uzbūve). | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
12 | Gala smadzenes. Pusložu uzbūve. Garozas centri. Zemgarozas kodoli. Baltā viela. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
13 | Augšējās ekstremitātes kauli un kaulu savienojumi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
14 | Galvaskausa sejas un smadzeņu daļas kaulu uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
15 | Galvas un kakla muskuļi, fascijas, topogrāfiskie veidojumi. Diafragma. Elpošanas akts. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
16 | Elpošanas sistēmas orgānu funkcijas, topogrāfija, uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
17 | Gremošanas sistēmas orgānu funkcijas, topogrāfija, uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
18 | Urīnsistēmas orgānu topogrāfija, funkcijas, uzbūve. Sievietes un vīrieša dzimumorgāni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
19 | Kolokvijs par iekšējiem orgāniem. Sirds topogrāfija un uzbūve. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
20 | Galvas un kakla artērijas. Galvas un kakla vēnas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
21 | Kolokvijs par cirkulācijas sistēmu. Muguras smadzenes. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
22 | Audu veidi un to klasifikācija. Epitēlijaudi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
23 | Saistaudi. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
24 | Asinis un asinsrade. Imūnās sistēmas orgāni. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
25 | Muskuļaudi. Nervu audi. CNS. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
26 | Sejas attīstība. Mutes dobums. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
27 | Maņu orgāni un to attīstība. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
28 | Elpošanas sistēma un tās attīstība. Endokrīnā sistēma. | Lekcijas | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
29 | CNS – I un II daļa. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
30 | Galvas smadzeņu nervi. Muguras smadzeņu nervi. Autonomā nervu sistēma. Orgānu inervācija. Kontroldarbs par nervu sistēmu. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
31 | Balstaudi: Kaulu attīstība. Skrimšļaudi un kaulaudi. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
32 | Imūnās sistēmas orgāni. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
33 | Muskuļaudi. Nervu audi. CNS. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
34 | Āda un tās derivāti. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
35 | Mutes dobums. Redzes orgāns. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
36 | Dzirdes orgāns. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Speciālās literatūras atlasīšana un lietošana, teorētiskā materiāla analīze, patstāvīga preparātu analizēšana un praktisko nodarbību protokolu sakārtošana; gatavošanās pārbaudījumiem, atbilstoši studiju kursa saturam; individuālais un grupu darbs; darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru (izpēte, analīze) un RSU e-studiju vidi; praktisko darbu un rezultātu noformēšana. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums un aktīva līdzdalība studiju procesā, sekmīgi nokārtoti pārbaudījumi (kolokviji) par attiecīgajām tēmām. Pārbaudījuma veidi: 1. semestra beigās: ieskaite par kauliem, muskuļiem un orgāniem; 2. semestra beigās: rakstisks eksāmens par anatomijas un histoloģijas daļām ar teorētisko daļu un praktisko daļu. | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Eksāmens (Rakstisks) | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | |||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās un spēs aprakstīt cilvēka ķermeņa orgānu sistēmas, spēs raksturot to uzbūvi, novietojumu, varēs izklāstīt funkciju galvenās likumsakarības, izskaidrot orgānu apasiņošanu, limfas atteci un inervāciju; daļu anatomijas terminu pratīs nosaukt latīņu valodā; atpazīs un spēs aprakstīt galvenās audu grupas un orgānu uzbūves īpatnības; spēs nosaukt un paskaidrot sejas, mutes dobuma un maņu orgānu attīstības stadijas un biežāk sastopamās anomālijas. | ||||||||
Prasmes: | Students atpazīs un pratīs parādīt skeleta kaulus, locītavas, muskuļu grupas, orgānus, asinsvadus un nervus, un citas anatomiskas struktūras uz anatomijas studijās lietotajiem mācību līdzekļiem; pratīs strādāt ar histoloģiskajiem preparātiem; identificēs un aprakstīs gaismas mikroskopā galvenās audu un būtiskāko orgānu struktūras; analizēs un interpretēs speciālo literatūru. | ||||||||
Kompetences: | Studējošais spēs patstāvīgi formulēt un kritiski analizēt sarežģītas problēmas, pamatot lēmumus, un ja nepieciešams, veikt papildu analīzi; spēs atlasīt, analizēt nepieciešamo informāciju un izmantot to attiecīgajā profesijā; spēs sadarboties ar kolēģiem. Spēs aprakstīt un analizēt audu veidus un orgānu struktūru. Pārzinās fundamentālās anatomijas un histoloģijas tēmas. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | „Cilvēka anatomija: metodiskās rekomendācijas studentiem”. Rīga, RSU, AAI, 2009. (izdevums akceptējams) | ||||||||
2 | Eglīte K. Anatomija. Skelets un muskuļi. LU Akadēmiskais apgāds, 2019. | ||||||||
3 | Eglīte K. Anatomija. 2. daļa. LU Akadēmiskais apgāds, Rīga, 2020. | ||||||||
4 | Dālmane Aina. 2010. Histoloģija. 2. izdevums. Rīga: LU Akadēmiskais apgāds. 319 lpp. Latviešu valodā jaunāks, precīzāks, atkārtots izdevums nav pieejams. Esošais izdevums ir akceptējams tā precizitātes dēļ un to ir sarakstījuši katedras docētāji. | ||||||||
5 | Ross Michael H., Pawlina Wojciech. 2019. Histology: A Text and Atlas: With Correlated Cell and Molecular Biology. 8th Edition. LWW. 928 p. ISBN-10 :1496383427, ISBN-13:978-1496383426 | ||||||||
6 | Mescher Anthony L. 2021. Junqueira's Basic Histology: Text and Atlas. 16th Edition. McGraw-Hill Education. 480 p. ISBN-10:1260462986, ISBN-13:978-1260462982 | ||||||||
7 | Ovalle William K., Nahirney Patrick C. 2020. Netter's Essential Histology. 3rd Edition. Elsevier. 568 p. ISBN-10:0323694640, ISBN-13:978-0323694643 | ||||||||
8 | Schoenwolf Gary C., Bleyl Steven B., Brauer Philip R., Francis-West Philippa H. 2021. Larsen's Human Embryology. 6th Edition. Churchill Livingstone. 560 p. ISBN-10:032369604X, ISBN-13:978-0323696043 | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Aldersons J. Bioloģija pamatskolai: cilvēks: skaidrojošā vārdnīca ar interneta atslēgvārdiem: anatomija, fizioloģija, higiēna. – R.: Zvaigzne ABC, 2011. | ||||||||
2 | Drīzulis A. Anatomija māksliniekiem. Rīga, 2001. | ||||||||
3 | Parkers S. Cilvēka ķermenis. Apgāds Zvaigzne ABC, Rīga, 2016. | ||||||||
4 | Sobotta J. Atlas of Human Anatomy. – Single Volume Edition: Head, Neck, Upper Limb, Thorax, Abdomen, Pelvis, Lower Limb. – Churchill Livingstone, 2017. – 842 p. | ||||||||
5 | Самусев Р.П., Липченко В.Я. Атлас анатомии человека / М.: Оникс, 2008. | ||||||||
6 | Синельников Р.Д. Атлас Анатомии человека / Т. 1-4, М.: Медицина, 2007. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | estudijas.rsu.lv | ||||||||
2 | http://www.innerbody.com/htm/body.html | ||||||||
3 | http://www.anatomyatlases.org/ | ||||||||
4 | http://www.meddean.luc.edu/lumen/MedEd/GrossAnatomy/anatomy… | ||||||||
5 | http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/anatomy.html | ||||||||
6 | http://w3.ouhsc.edu/histology/ |