.
Antropoloģija
Studiju kursa apraksts
Kursa apraksta statuss:Apstiprināts
Kursa apraksta versija:6.00
Kursa apraksta apstiprināšanas datums:15.02.2024 17:04:52
Par studiju kursu | |||||||||
Kursa kods: | MK_013 | LKI līmenis: | 6. līmenis | ||||||
Kredītpunkti: | 1.00 | ECTS: | 1.50 | ||||||
Zinātnes nozare: | Medicīnas bāzes zinātne, tai skaitā farmācija | Mērķauditorija: | Rehabilitācija | ||||||
Studiju kursa vadītājs | |||||||||
Kursa vadītājs: | Dzintra Kažoka | ||||||||
Studiju kursa īstenotājs | |||||||||
Struktūrvienība: | Morfoloģijas katedra | ||||||||
Struktūrvienības vadītājs: | |||||||||
Kontaktinformācija: | Rīga, Kronvalda bulvāris 9, aaiakrsu[pnkts]lv, +371 67061551 | ||||||||
Studiju kursa plānojums | |||||||||
Pilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 15 | ||||
Kopā kontaktstundas | 15 | ||||||||
Nepilns laiks - 1. semestris | |||||||||
Lekcijas (skaits) | 0 | Lekciju ilgums (akadēmiskās stundas) | 0 | Kopā lekciju kontaktstundas | 0 | ||||
Nodarbības (skaits) | 3 | Nodarbību ilgums (akadēmiskās stundas) | 5 | Kopā nodarbību kontaktstundas | 15 | ||||
Kopā kontaktstundas | 15 | ||||||||
Studiju kursa apraksts | |||||||||
Priekšzināšanas: | Anatomijas un bioloģijas zināšanas iepriekšējo studiju gadu apmērā. | ||||||||
Mērķis: | Iepazīstināt studentus ar antropoloģijas metodēm un praktisko pielietojumu cilvēka ķermeņa uzbūves pētīšanā. | ||||||||
Tēmu saraksts (pilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
1 | RFU, III, 5. SEMESTRIS. Ievads antropoloģijas vēsturē. Antropoloģijas attīstība Latvijā. Fiziskās attīstības rādītāji un to dinamika Latvijas populācijā 20. gadsimtā. Zinātniskās pētniecības metodes un programmas. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
2 | Antropoloģiskais materiāls un tā apstrādes metodes: a) somatometrija un somatoskopija, somatometriskie instrumenti, b) kraniometrija un kranioskopija. Skolas vecuma bērnu fiziskās attīstības rādītāji gadsimta pārmaiņu procesos. Pubertātes perioda un sekundāro dzimumpazīmju novērtējums Latvijas populācijā un pasaulē. Ķermeņa satvars. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
3 | Relatīvie mēri un indeksi, to noteikšana. Ādas taukaudu kroku noteikšana atsevišķās ķermeņa daļās. Normālas ķermeņa stājas un pēdas morfofunkcionālais raksturojums. | Nodarbības | 1.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Tēmu saraksts (nepilna laika studijas) | |||||||||
Nr. | Tēma | Īstenošanas forma | Skaits | Norises vieta | |||||
4 | RFUN, III, 6. SEM. 1. nod. - Ievads antropoloģijas vēsturē. Antropoloģijas attīstība Latvijā. Fiziskās attīstības rādītāji un to dinamika Latvijas populācijā 20. gadsimtā. Zinātniskās pētniecības metodes un programmas. Antropoloģiskais materiāls un tā apstrādes metodes: a) somatometrija un somatoskopija, somatometriskie instrumenti, b) kraniometrija un kranioskopija. (5 akad.st.) 2. nod. - Akcelerācijas tendences gadsimta pārmaiņu procesos Latvijā un pasaulē. | Nodarbības | 3.00 | Anatomijas un antropoloģijas institūts | |||||
Vērtēšana | |||||||||
Patstāvīgais darbs: | Lekciju un praktisko nodarbību apmeklējums; gatavošanās pārbaudījumiem (kontroldarbi, semināri un kolokviji) atbilstoši studiju kursa saturam; gatavošanās studiju kursa beigu pārbaudījumam; individuālais un grupu darbs; darbs ar studiju materiāliem, mācību literatūru (izpēte, analīze) un RSU e-vidi; praktisko darbu rezultātu noformēšana; konkrētu uzdevumu izpilde; darbu prezentāciju un referātu sagatavošana; konsultāciju apmeklējums par studiju kursa saturu. Lai izvērtētu studiju kursa kvalitāti kopumā, studentam jāaizpilda studiju kursa novērtēšanas anketa Studējošo portālā. | ||||||||
Vērtēšanas kritēriji: | Lekciju un nodarbību apmeklējums; darbs ar mācību materiāliem un literatūru; mutiska un praktiska zināšanu kontrole nodarbību laikā; piedalīšanās grupu darbos. Pārbaudes metode: studiju kursa beigās teorētiskā ieskaite (I). | ||||||||
Gala pārbaudījums (pilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Gala pārbaudījums (nepilna laika studijas): | Ieskaite | ||||||||
Studiju rezultāti | |||||||||
Zināšanas: | Studiju kursa apguves rezultātā students zinās antropoloģijas galvenās pētniecības metodes; spēs definēt un aprakstīt svarīgākos galvas un ķermeņa somatometriskos punktus, to novietojumu un noteikšanu uz cilvēka ķermeņa. | ||||||||
Prasmes: | Students atpazīs un salīdzinās cilvēka ķermeņa proporcijas dažādās etniskajās, vecuma un dzimuma grupās, izklāstīs atsevišķu antropometrisko mērījumu (gareniskie izmēri, šķērsizmēri, apkārtmēri, taukaudu kroku biezums) nozīmi; aprakstīs ķermeņa satvara un masas nozīmi, to izmaiņas, tendences un ietekmējošos faktorus; definēs ķermeņa masas indeksa būtību, tā noteikšanu un iespējamās izmaiņas; novērtēs un salīdzinās atsevišķu ķermeņa taukaudu kroku biezumu dažādās vietās un uzskaitīs to iespējamās izmaiņas; varēs strādāt ar speciālo literatūru. | ||||||||
Kompetences: | Students spēs izmantot iegūtās teorētiskās un praktiskās zināšanas, prasmīgi nosakot atsevišķus galvas un ķermeņa somatometriskos punktus, izmērot ādas taukaudu krokas, nosakot plantogrammas parametrus, aprēķinot dažus ķermeņa proporciju indeksus. | ||||||||
Bibliogrāfija | |||||||||
Nr. | Atsauce | ||||||||
Obligātā literatūra | |||||||||
1 | Prīmanis J. Ievads antropoloģijas metodikā. A/S Valters un Rapa apgāds, 1937. (akceptējams izdevums) | ||||||||
2 | Segleniece K. Bērna augšana un attīstība / R. Millere, K. Segleniece. Rīga, Zvaigzne, 1977. (akceptējams izdevums) | ||||||||
3 | Харрисон Дж., Уайнер Дж. Биология человека. Мир, Москва, 1979. (akceptējams izdevums) | ||||||||
4 | Martin R. Lehrbuch der Anthropologie. I und II Bd. Jena, 1928. (akceptējams izdevums) | ||||||||
5 | Martin R., Saller K. Lehrbuch der Anthropologie. Stuttgart: Fischer, Bd. I, 1957. (akceptējams izdevums) | ||||||||
Papildu literatūra | |||||||||
1 | Denisova R., Grāvere R. Antropoloģijas zinātne Latvijas vēstures institūtā. LVIŽ. Nr.4, 1995. Latvijas Vēstures Institūta Žurnāls, 1995, n.4 [38.]-47.lpp. | ||||||||
2 | Feders G. Rīgas latviešu pamatskolēnu garums un svars. Rīga: Izglīt. min. Māc. līdz. nodaļa, 1936. | ||||||||
3 | Fuks N. (Cauna N.) Latgales latviešu antropoloģiskās pazīmes. Rīga, 1937. (manuskripts). (Ir saglabājušas pētījuma anketas, pēc kurām mūsdienās ir iespējams veikt antropoloģiskus apsekojumus.) | ||||||||
4 | Jēruma–Krastiņa L. Antropoloģiskie dati par latviešu skolu jaunatni. Latvijas Universitātes raksti. Med. fak. sēr. III, 2., 1937. | ||||||||
5 | Plūme A. Antropometrijas nozīme skolēnu veselības stāvokļa novērtēšanā. Pašvaldības Balss. Rīga, 1931. | ||||||||
Citi informācijas avoti | |||||||||
1 | Anatomijas web resursi. |